حذف غربالگری راه افزایش جمعیت نیست‌/لزوم تعریف شیوه‌نامه‌ صحیح برای افزایش جمعیت

رئیس سازمان نظام پزشکی اصفهان با اشاره به کاهش تعداد دانشجویان رشته‌های تخصصی پزشکی گفت: هیچ‌کس به دنبال افزایش جمعیت با به دنیا آوردن فرزندان غیرسالم نیست و لازم است شیوه‌نامه‌های صحیحی در این زمینه تعریف شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کامران منتظری، امروز پنجشنبه _بیستم مردادماه_ در نشستی با اصحاب رسانه، اظهار کرد: بیش از ۲۵ سال است که سازمان نظام پزشکی در مدل فعلی فعالیت می‌کند، این سازمان در اعطای مجوز فعالیت، اجازه کار و پروانه مطب و همچنین رسیدگی به تخلفات و مسائل حوزه پزشکی فعالیت می‌کند.

وی افزود: یکی از چالش‌های اصلی که در قانون دو دوره پیش مجلس دیده شد، گرفتن اختیار تعرفه‌گذاری از سازمان نظام پزشکی بود و امروز چالش‌های زیادی در این حوزه به وجود آمده و امید است در قانون جدید موضوع تعرفه‌گذاری بار دیگر به نظام پزشکی واگذار شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی اصفهان گفت: سلامت و امنیت، پایه‌های اساسی زندگی مردم است، متأسفانه در سال‌های اخیر به موضوع سلامت همچون امنیت اهمیت نمی‌دهند. در این راستا، سازمان نظام پزشکی، هیئت مدیره‌ای دارد که بدون دریافت هزینه و به صورت داوطلبانه در این بخش فعالیت می‌کنند.

صیانت از سلامت مهم‌ترین هدف سازمان نظام پزشکی است

منتظری اضافه کرد: صیانت از سلامت مهم‌ترین هدف این سازمان بوده که نیروی انسانی، تجهیزات و قوانین بین نیروی انسانی، مردم و دستگاه‌های بالادست، مهم‌ترین ابزار آن است.

وی تصریح کرد: امروز با فاجعه نیروی انسانی در حوزه پزشکی مواجه هستیم، دانشجویان پزشکی به دنبال خروج از کشور و ادامه تحصیل در سایر کشورها هستند. بهترین متخصصان ایرانی در حال خروج از ایران بوده و امروزه تعداد دانشجویان رشته‌های تخصصی پزشکی بسیار کاهش یافته است. این موضوع منجر به کاهش تعداد متخصصان در آینده می‌شود و کشور را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.

بسیاری از پزشکان توانایی تأمین زندگی خود را ندارند

رئیس سازمان نظام پزشکی اصفهان گفت: بسیاری از اعضای جامعه پزشکی امروز توانایی تأمین زندگی خود را ندارند. البته تعداد اندکی از پزشکان ممکن است تخلفاتی نیز داشته باشند. در سراسر جهان پزشکان درآمدهای مناسبی دارند، پزشکانی به روستاها فرستاده می‌شوند که این تعداد به دلیل تأمین نشدن به دنبال فرار از این مسئولیت هستند. همین امروز پزشکان ما در اصفهان برای درمان بیماران وخیم اقدامی نمی‌کنند و درپی این هستند که دردسر را از خود دور کنند.

منتظری اضافه کرد: متأسفانه به صورت ناگهانی جامعه‌شناسان و جمعیت‌شناسان دیدگاه رشد منفی جمعیت را مورد توجه قرار داده‌اند. اکنون با جمعیت جوان روبه‌رو هستیم اما تا هفت سال آینده جمعیت کشور ما سالمندی خواهد رسید و نیروی کار جوان در کشور وجود نخواهد داشت.

تعرفه‌گذاری و ایجاد سیکل منفی و کم کاری در درمان

وی ادامه داد: در این راستا سیاست رشد جمعیت در مجلس کلید خورده است. هیچ‌کس به دنبال افزایش جمعیت با به دنیا آوردن فرزندان غیرسالم نیست و لازم است شیوه‌نامه‌های صحیحی در این زمینه تعریف شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی اصفهان گفت: اگر مجلس بودجه بیمه‌ها را به خوبی تخصیص دهد، تعرفه‌گذاری‌های جدید به مردم فشاری وارد نخواهد آورد. قرار نیست مردم چنین هزینه‌هایی پرداخت کنند و این وظیفه دولت است که به موضوع پرداخت از بیمه‌ها ورود کند، در سیکل منفی که اکنون ایجاد شده برخی پزشکان از طریق دیگری هزینه دریافت می‌کنند و یا در درمان کم کاری می‌کنند که این موضوعات به بیماران آسیب می‌زند.

تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در دانشگاه اصفهان و تأمین بیمه ناباروری

منتظری اضافه کرد: حذف ارز ترجیحی، تجهیزات پزشکی و داروها را با مسائل جدی مواجه کرده است، برای تغذیه سالم نیز باید به طور جدی هزینه شود تا کودکان ما در بزرگسالی مقاومت بیشتر در برابر بیماری‌ها داشته باشند.

وی ادامه داد: تعداد محدودی از کودکانی که در طرح غربالگری سقط شدند سالم بودند و تنها ۱۰ تا ۱۵ هزار کودک در سال به صورت قانونی سقط شدند و عمده آنها جنین‌های ناسالم بودند. غربالگری امری واجب است و حذف آن راه افزایش جمعیت نیست.

رئیس سازمان نظام پزشکی اصفهان گفت: قرارگاه جوانی جمعیت در دانشگاه اصفهان تشکیل شده و بیمه هزینه‌های ناباروری را بر عهده گرفته است. به دنبال آن هستیم که شرایط رحم اجاره‌ای نیز تسهیل شود.

کد خبر 595520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.