تولید ریزگردها با دست‌درازی به طبیعت/نابودی مراتع با افزایش ۴ برابری چرای دام

یک کارشناس محیط‌ زیست و بوم‌شناس با اشاره به نابودی مراتع در پی ازدیاد سه تا چهار برابری چرای دام در کشور، گفت: دست‌درازی ما به طبیعت منشأ داخلی ریزگردها است که به‌طور کلی در بروز پدیده‌های طوفان گردوخاک در کشور سهم مؤثری دارد.

اسماعیل کهرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نابودی مراتع در پی ازدیاد سه تا چهار برابری چرای دام در کشور، اظهار کرد: این میزان دام موجود سبب نابودی پوشش گیاهی در مراتع، رشد بیابان‌زایی و افزایش ریزگردهای داخلی می‌شود.

وی افزود: پوشش گیاهی موجود در مراتع می‌تواند غذای مناسبی برای دام باشد اما با بایر شدن زمین‌ها و بی‌حاصلی خاک از گیاهان، باد و طوفان ریزگردها به سمت شهرها سوق داده خواهد شد و سلامتی مردم به دلیل هجوم ریزگردها و آلاینده‌ها در معرض خطر قرار می‌گیرد.

خشکی بستر رودخانه در پایین‌دست با سدسازی

این کارشناس و کنشگر محیط زیست پیرامون اینکه سدسازی یکی از دیگر عواملی مهمی است که بر افزایش ایجاد کانون‌های انتشار ریزگرد در داخل کشور افزوده است، گفت: سدسازی موجب خشک شدن بسترهای رودخانه در پایین‌دست می‌شود و این نقاط را به منشأ انتشار ریزگرد در هوا تبدیل می‌کند.

وی ادامه داد: از طرفی باید برای تولید برق و ذخیره‌سازی منابع آبی و دیگر مصارف سدسازی شود اما نباید این سدسازی به تعدادی باشد که تمام رودخانه‌ها و تالاب‌ها خشک شود؛ چراکه در این صورت خاک برهنه به هر سمتی که باد می‌وزد، حرکت می‌کند.

نبود پوشش گیاهی و پیشروی گردوغبار در شهرها

کهرم تصریح کرد: با قطع درختان و ساخت‌وسازهای غیرقانونی در ارتفاعات بالای ۱۴۰۰ متر باعث نابودی جنگل‌ها می‌شویم، گردوغبار با عبور از نبود پوشش گیاهی به راحتی وارد شهرها می‌شود.

وی اضافه کرد: این ارتفاعات باید رها شود تا رستنی‌ها پیش بروند و جلوی ریزگردها را بگیرند، دست‌درازی ما به طبیعت منشأ داخلی ریزگردها است که به‌طور کلی در بروز پدیده‌های طوفان گردوخاک در کشور سهم مؤثری دارد.

این کارشناس محیط‌زیست افزود: زمانی که جنگل‌ها را از بین می‌بریم، جاده و سد درست می‌کنیم و مسیر رودخانه و دریاچه‌ها را خشک می‌کنیم، مثل این است که خانه‌ای را خراب کنیم و تنها با یک سقف و ستون بخواهیم مدیریت بحران کنیم، زیر جنگل‌ها آب‌انباری عظیم وجود دارد که با نابودی آنها علاوه بر نابودی این منبع با ارزش و عظیم، خاک و حیات‌وحش کشور نیز نابود خواهد شد.

وی در مورد اقدامات لازم برای کاهش کانون‌های گردوغبار، اظهار کرد: در درازمدت، استفاده از خودروهای شخصی باید لغو و سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی مانند مترو و اتوبوس معرفی شود. برداشت‌های بی‌رویه منابع آبی باید متوقف شود همچنین کاشت گیاهان و ایجاد کمربند سبز برای شهرها تنها راه‌هایی است که می‌تواند در میان‌مدت و درازمدت پاسخگو باشد.

کد خبر 595452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.