تأثیرگذاری امام زین‌العابدین(ع) در مرحله ابلاغ پیام عاشورا

یک کارشناس مسائل دینی گفت: خطبه بی‌نظیر امام زین‌العابدین(ع) در مقام ولی خدا در مجلس یزید به‌قدری تأثیرگذار بود که پیرمردی که تا همان ساعت مشغول توهین به اهل‌بیت(ع) بود، با کلام و سخنان نورانی امام به دامان اهل‌بیت(ع) بازگشت.

حجت‌الاسلام میثم آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی دارد که یک قیام از دو مرحله تشکیل شده است. مرحله خون و مرحله پیام که باید گفت ارزش مرحله پیام اگر از قیام خون بیشتر نباشد، کمتر هم نیست.

وی افزود: مرحله خون در قیام سرور و سالار شهیدان تا همان عصر عاشورا است که با آن حوادث بی‌سابقه و غمبار اما درس‌آموز و الهی به نحو عالی و شایسته محقق شد. مرحله دوم که باید پیام عاشورای حسینی فراگیر می‌شد بر دوش امام زین‌العابدین (ع) و حضرت زینب کبری (س) بود و این دو بزرگوار مسئولیت به نتیجه رساندن پیام مرحله اول را داشتند و آن را به‌خوبی و تأثیرگذار انجام دادند.

نقش امام زین‌العابدین (ع) در زنده نگه داشتن وقایع عاشورا

این کارشناس مسائل دینی و اعتقادی تصریح کرد: تعبیر معروف «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» نیز حاکی از این است که اگر خاندان و نزدیکان امام حسین (ع) راهی این سفر نمی‌شدند و مرحله دوم و ابلاغ پیام عاشورا را به نحو عالی و شایسته اجرا نمی‌کردند، اگرچه مرحله خون قیام اباعبدالله (ع) محقق شده بود، اما مرحله دوم و اساسی که باید این قیام را جهانی و فراگیر می‌کرد اتفاق نمی‌افتاد و درواقع کربلا در همان صحرای تفتیده می‌ماند و آثار آن مثل امروز جهانی نمی‌شد.

وی با بیان سخنانی از مقام معظم رهبری در رابطه با جهاد تبیین و اهمیت آن، تصریح کرد: ایشان از همه ما خواستند به سراغ جهاد تبیین برویم. آن‌هم با تلاش، جدیت در کار و بصیرت؛ جهاد تبیین یعنی نیاز به روشنگری و بصیرت‌افزایی و تشریح اینکه امام حسین (ع) یک فرد خارجی علیه حکومت عدل آن زمان نبود و بلکه نوه معصوم پیامبر خدا بود که در برابر ظلم و بدعت و بی‌دینی ایستاد تا پیام و کلام خدا را به مردم برساند. همین موضوع نشان می‌دهد اگر حضور و سخنان امام زین‌العابدین (ع) نبود اثری هم از قیام نبود.

حجت‌الاسلام آقایی ادامه داد: امروز هم اگر ما به جهاد تبیین اقدام نکنیم، انقلاب اسلامی و این‌همه خون‌های پاک بر زمین ریخته شده شهدا، رشادت‌ها و مجاهدت‌های آن‌ها دیده نمی‌شود و به‌مرور این ارزش‌ها رنگ می‌بازد.

وی تأکید کرد: کاری که امروز رهبر اندیشمند انقلاب کردند همان حرکت ارزشمندی است که دیروز امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در کربلا با آن گریه‌ها و سخنرانی‌های روشنگرانه انجام دادند. خطبه امام زین‌العابدین (ع) یک بخش مهم از همین مرحله دوم ابلاغ پیام و جهاد تبیین بود که در کوفه و شام صورت گرفت.

کارشناس مسائل دینی و اعتقادی اظهار کرد: حتی گریه‌ها و اشک‌های حضرت به هر بهانه‌ای چه در بازار، مسجد یا محل تجمع مردم را به یاد کربلا و عاشورا می‌انداختند و تشریح می‌کردند که مگر امام حسین (ع) مرتکب چه گناهی شده بود که باید به این شکل مظلومانه و وحشیانه به شهادت می‌رسید. به‌واقع همه این‌ها جهاد تبیین است.

وی اضافه کرد: خطبه بی‌نظیر امام زین‌العابدین (ع) در مقام ولی خدا در مجلس یزید به‌قدری تأثیرگذار بود که پیرمردی که تا همان ساعت مشغول توهین به اهل‌بیت (ع) بود، با کلام و سخنان نورانی امام به دامان اهل‌بیت (ع) بازگشت. این با هدایتگری و روشنگری امام محقق شد و باعث شد آن پیرمرد در همان مجلس یزید در زمره مؤمنان قرار بگیرد و اصلاح شود و به روایتی به شهادت هم برسد.

رسالت امروز ما در تبیین نهضت حسینی

حجت‌الاسلام آقایی افزود: امروز هم جامعه ما به‌ویژه انقلابیون و متدینان باید در عرصه جهاد تبیین فعالیت گسترده و فراگیری داشته باشند. از یک‌سو بدانیم و تشریح کنیم یزید و شمر زمانه چه گروه‌ها و افرادی هستند و در حقیقت امروز استکبار و نظام سلطه همان نقش یزیدیان را ایفا می‌کنند و از طرف دیگر مظلومیت و ارزش شهدا و مجاهدان وطن را باید به‌خوبی ابلاغ کنیم.

وی با یادآوری اینکه روزهای گذشته شاهد بودیم یکی از سران فتنه سخنانی را علیه شهدای مدافع حرم مطرح کرده بود، اظهار کرد: اقتدار، امنیت، آرامش امروز ما به برکت خون همین عزیزان است. بدون تعارف باید گفت همین افراد معلوم‌الحالی که امروز به شهید و خون پاک او توهین می‌کنند، همان‌هایی هستند که به وجود نورانی اباعبدالله‌الحسین (ع) و قیام عاشورایی آن حضرت توهین و جسارت کردند.

کارشناس مسائل دینی و اعتقادی اضافه کرد: امروز رسانه به‌عنوان انتقال‌دهنده پیام نقش بزرگی در موضوع جهاد تبیین دارد. جهادی که لازمه آن معرفت، بصیرت و هم‌افزایی اندیشمندانه همراه با بردباری و کار و اقدام شبانه‌روزی است.

کد خبر 595443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.