۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۶
امشب شاهد ماه کامل آبی باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: این شب‌ها فرصتی نادر برای علاقه‌مندان به نجوم برای رصد ماه درخشان در کنار غول‌های گازی منظومه شمسی است.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: جمعه _بیست‌ویکم مرداد_ ماه تنها قمر طبیعی زمین و زحل ارباب حلقه‌های منظومه شمسی از دید ناظران زمینی در یک بعد قرار دارند و ماه ۱۵ روزه با عبور از جنوب زحل به فاصله سه درجه و ۵۴ دقیقه قوسی یک همنشینی جذاب را پدید می‌آورد. مقارنه (Conjunction) به معنای یکسان بودن بعد یا طول دایره‌البروجی دو جرم است، وقتی دو جرم آسمانی مانند دو سیاره یا ماه و سیاره یا خورشید و سیاره به فاصله ظاهری کمی در آسمان می‌رسند در اصطلاح نجومی از واژه مقارنه استفاده می‌شود؛ البته در مواردی که جدایی زاویه‌ای آن‌ها کم باشد، اصطلاح نزدیکی، همنشینی یا اجتماع استفاده می‌شود.

وی افزود: از مختصات رصدخانه لارستان، اجرام در این همنشینی بعد غروب خورشید ساعت ۲۰:۲۲ زمانی که به ارتفاع هفت درجه بالاتر از افق شرقی ناظر زمینی می‌رسند یعنی کمی بعد از طلوع زحل و ماه، قابل مشاهده خواهند بود. ماه با قدر منفی ۱۲.۷، و زحل در قدر ۰.۳ در آسمان می‌درخشند و هر دو در صورت فلکی جدی یا بزغاله قرار دارند. در صورت رصد با تلسکوپ، این دو جرم نمی‌توانند همزمان در میدان دید تلسکوپ قرار بگیرند، اما با چشم غیر مسلح یا از طریق یک دوربین دو چشمی به راحتی قابل مشاهده خواهند بود.

ماه کامل آبی

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: جمعه _بیست‌ویکم مرداد_ ماه به مرحله کامل یا ماه بدر می‌رسد که کل شب قابل مشاهده است با غروب خورشید طلوع می‌کند و هنگام نزدیک شدن به سحر غروب می‌کند. در فرهنگ بومی آمریکایی سومین ماه کامل فصل، ماه آبی نامیده می‌شود، زیرا به دلیل انفجار آتشفشان معروف کراکاتوآ در سال ۱۸۸۳، خاکستر و گرد و خاک زیادی در هوا وجود داشته که این فضای غبارآلود باعث می‌شود مردم طلوع و غروب را سبز و ماه آبی را ببینند. البته ماه کامل آگوست با نام ماه ماهیان خاویاری هم شناخته می‌شود که در این زمان از سال، صید این ماهی‌ها در دریاچه‌های بزرگ آمریکای شمالی امکان پذیر بوده است.

وی تصریح کرد: البته این شب‌ها فرصتی نادر برای علاقه‌مندان به نجوم برای رصد ماه درخشان در کنار غول‌های گازی منظومه شمسی است. در واقع، امشب ماه بدر و سیاره زحل با یکدیگر ملاقات می‌کنند و سیاره مشتری هم در نزدیکی این دو جرم قابل رصد است. ماه در لحظه رسیدن به فاز کامل، ساعت ۰۶:۰۵، با میل ۱۹ درجه و ۵۱ درجه جنوبی در صورت فلکی جدی قرار می‌گیرد و در فاصله ۳۶۱۰۰۰ کیلومتری زمین قرار دارد. لحظه دقیق ماه کامل زمانی تعریف می‌شود که طول دایره‌البروجی ماه از دید ناظران زمینی دقیقاً ۱۸۰ درجه با طول دایره البروجی خورشید فاصله دارد. با این حال، ماه کامل را می‌توان در هر زمان بعد از تاریکی آسمان، بین ساعات ۱۹:۲۶ تا ۰۶:۲۱ مشاهده کرد.

کد خبر 595370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.