۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
راهنمای خرید گیاهان آپارتمانی

یک کارشناس تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی گفت: قبل و بعد از خرید گل و گیاه آپارتمانی، باید به بعضی از نکات خاص توجه کرد.

زهره حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با تاکید بر اینکه قبل از خرید گیاهان آپارتمانی باید به برخی مسائل دقت داشته کنیم، اظهار کرد: همه بر این باور هستیم که مراقبت و توجه به گیاه بعد از خرید آن آغاز می‌شود، اما نکاتی وجود دارد که باید قبل از خرید گیاه آن‌ها را بدانیم. گیاهان خانگی پیش از آنکه خریداری شوند در گلخانه پرورش یافته‌اند که هوای آن گرم و مرطوب است. محیط خارج از گلخانه با محیط داخل آن تفاوت دارد. همواره گیاهان مورد نظر خود را از فروشنده معتبر تهیه کنید؛ در این صورت شوک حاصل از انتقال گیاه خریداری شده به محل جدید به حداقل می‌رسد.

وی افزود: انواع گیاهان خانگی را در هر موقع از سال می‌توان خرید، اما بهتر است «واریته‌های گیاهان» حساس و آسیب‌پذیر را بین آخر بهار و میانه پاییز خریداری کرد. بعضی گیاهان را تنها می‌توان در زمستان خریداری کرد؛ در این صورت باید توجه خود را دو چندان کنید. گیاهانی که خارج از فروشگاه یا روی سکوهای داخل فروشگاه قرار دارند، بر اثر سرما آسیب خواهند دید، مگر از انواعی باشند که به دمای پایین مقاوم شده‌اند. هرگز گیاهان آسیب‌پذیر را که خارج از محوطه فروشگاه قرار داده شده است، خریداری نکنید.

نکات بعد از خرید گیاه

این کارشناس تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی اضافه کرد: دقت کنید که گیاه به شکل مناسب پیچیده شده باشد؛ هدف از پیچیدن گیاه بین ورقه‌های نایلونی یا روزنامه، محافظت از برگ‌های شل در برابر آسیب‌های حمل‌ونقل و حفاظت گیاه از خشکی است. در زمستان حتی بخش بالایی ورقه پیچیده شده به دور گلدان نیز باید بسته باشد. انتقال گیاه ظریف آسیب‌پذیر در فصل زمستان به خانه وقتی پیاده هستید به همان اندازه نادرست است که در تابستان آن را در صندوق عقب اتومبیل بگذارید. وقتی با اتومبیل گیاه خریداری شده را به خانه می‌برید، بهترین شیوه قراردادن در یک جعبه و روی صندلی اتومبیل است.

وی تصریح کرد: وقتی گیاه تازه خریداری شده به خانه رسید، لازم است که با وضعیت جدید خود سازگار شود. چند هفته اول آن را از تابش نور مستقیم خورشید دور نگاه داشته و اجازه ندهید خاک گلدان و هوای اتاق خشک شود. دقت کنید که آب اضافی هم به آن داده نشود. در این موقعیت از دست رفتن یکی دو برگ گیاه امری عادی است و بدترین کار ممکن آن است که برای انتخاب مکان مناسب، موقعیت گلدان هر بار عوض شود. بهتر است گیاه را در مکانی معتدل و دور از نور خورشید نگاه دارید.

عوامل مؤثر در رشد گیاهان آپارتمانی

حسنی افزود: نخستین عامل مؤثر در رشد گیاهان آپارتمانی «فصل» است؛ شش ماه اول سال بهترین زمان برای رشد گیاهان است. عامل دیگر نور است؛ در صورتی که گیاه نور کافی دریافت نکند رشد خوبی نخواهد داشت. آبیاری منظم و صحیح بعد از خشک شدن خاک نیز بسیار تأثیرگذار است، عامل مؤثر دیگر خاک مغذی و مناسب گیاه است. اندازه گلدان نیز در رشد گیاه بسیار تأثیر می‌گذارد؛ لازم است گل و گیاه در گلدانی با اندازه مناسب قرار بگیرند تا بتوانند رشد کنند. کوددهی گیاه نیز لازم است به موقع و به روشی صحیح انجام شود.

کد خبر 595366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.