رشد صددرصدی خرید تضمینی گندم/ تا خودکفایی فاصله چندانی نداریم

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان گفت: تاکنون خرید گندم در استان بیش از صددرصد نسبت به کل گندم خریداری شده در سال گذشته رشد داشته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل خرید نسبت به سال گذشته ۲۰۰ درصد رشد خرید تضمینی گندم داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن ضیایی امروز _چهارشنبه نوزدهم مردادماه ۱۴۰۱_ در نشستی با اصحاب رسانه اظهار کرد: ادارات غله و خدمات بازرگانی، وظیفه مدیریت چند کالای اساسی ازجمله گندم، آرد، نان، برنج و شکر وارداتی برای تنظیم بازار و ذخایر روغن خام وارداتی را برعهده دارند.

وی افزود: در حوزه گندم، آرد و نان، تأمین گندم از کشاورزان و واردات آن برعهده ادارات غلات و خدمات بازرگانی است. با توجه به آب‌وهوای هر استان، زمان خرید گندم در آن‌ها متفاوت است.

خرید بیش ۵۷ هزار تن گندم از کشاورزان اصفهانی

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان گفت: در استان اصفهان از اواخر اردیبهشت و تا پایان شهریورماه خرید گندم انجام می‌شود. امسال نرخ خرید گندم توسط دولت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد. تا امروز حدود ۵۷ هزار تن گندم با ارزش ۶۵۵ هزار میلیارد تومان از کشاورزان استان اصفهان خریداری شده است و آرد این گندم‌ها به نرخ مصوب عرضه می‌شود.

ضیایی افزود: تاکنون خرید گندم در استان بیش از صددرصد نسبت به کل گندم خریداری شده در سال گذشته رشد داشته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل خرید نسبت به سال گذشته ۲۰۰ درصد رشد خرید تضمینی گندم داشته باشیم.

وی ادامه داد: حدود ۵۰۰ هزار تن گندم برای نان و حدود ۳۰۰ هزار تن برای صنف و صنعت در استان اصفهان نیاز است‌. در این راستا حدود ۸۰۰ هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی در اصفهان ایجاد شده است. ۱۵۰ هزار تن از سیلوهای استان اصفهان دولتی و مابقی متعلق به بخش خصوصی است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان گفت: ۲۰ کارخانه فعال تولید آرد در استان اصفهان با ظرفیت اسمی بیش از ۱.۵ میلیون تن وجود دارد. با توجه به شرایط فعلی و محدودیت صادراتی این کارخانه‌ها با کمتر از ظرفیت اسمی فعال هستند. این کارخانه‌ها از نظر کیفی ازجمله برترین کارخانه‌های کشور است.

ذخیره گندم استان وضعیت مناسبی دارد

ضیایی اضافه کرد: ذخیره گندم استان اکنون وضعیت مناسبی دارد و بیش از دو برابر نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته است و نگرانی از این بابت وجود ندارد. امسال خرید گندم در کشور به بیش از هفت میلیون تن رسیده که معادل ۷۰ درصد نیاز کشور است و نشان می‌دهد به میزان گندم وارداتی کمتری نیاز داریم.

وی ادامه داد: یکی از دلایل افزایش خرید گندم تضمینی افزایش نرخ آن است. این نرخ در سال جاری در زمان کاشت گندم اعلام شد که منجر به افزایش سطح زیر کشت گندم و استقبال کشاورزان از خرید تضمینی شده است. با اجرای روش‌های نوین آبیاری، تا خودکفایی گندم فاصله چندانی نداریم و همین روش‌ها تاکنون نیز منجر به افزایش تولید شده است.

توزیع ۱۱ هزار تن برنج خارجی از ابتدای سال جاری

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان گفت: دولت فقط در حد ذخایر استراتژیک برنج و شکر ذخیره می‌کند. از ابتدای سال تاکنون ۱۱ هزار تن برنج خارجی و ۱۷ هزار تن شکر سفید توسط شرکت بازرگانی دولتی در استان اصفهان توزیع شده تا بازار تنظیم شود. ذخایر برنج و شکر استان اکنون وضعیت مناسبی دارد.

ضیایی اضافه کرد: سه کارخانه قند در استان اصفهان فعال است، شکر خام از بنادر برای این کارخانه‌ها تأمین می‌شود تا در سایر فصول که چغندر قند وجود ندارد، این کارخانه‌ها همچنان فعال باشند. این سه کارخانه معین ۱۰ استان بوده و شکر تصفیه شده را به این استان‌ها صادر می‌کنند. در طول سال‌های گذشته حدود ۱۰۰ هزار تن شکر به این کارخانه‌ها تحویل داده شد که حدود ۲۰ درصد از آن در استان اصفهان مصرف شد.

وی ادامه داد: در استان اصفهان حدود ۴۷۰۰ واحد فعال نانوایی وجود داشت، پس از آزادسازی آرد نان فانتزی، اکنون تعداد واحدهای فعال خبازی استان به کمتر از ۴۴۰۰ عدد رسیده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ دولت در دو مرحله آزاد سازی آرد را انجام داد. ابتدا آرد صنف و صنعت آزادسازی و نرخ آن از ۲,۷۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسید. از اردیبهشت ماه نیز آرد تولید کنندگان نان فانتزی آزادسازی شد و اکنون فقط نانوایان آرد دولتی دریافت می‌کنند.

ضیایی با تاکید بر اینکه دولت قصد دارد به هیچ وجه قیمت انواع نان نسبت به شهریور ۱۴۰۰ برای مردم افزایش نیابد، اضافه کرد: مابه‌التفاوت افزایش هزینه‌های تولید نان توسط دولت و از محل هدفمندسازی یارانه‌ها به نانوایان پرداخت می‌شود. نصب دستگاه‌های کارت خوان هوشمند با مدیریت وزارت کشور و اجرای بانک سپه، با هدف شناسایی نانوایان و میزان فعالیت آنان آغاز شد.

تجهیز بیش از ۹۲ درصد نانوایی‌های استان به دستگاه کارت‌خوان هوشمند

وی تصریح کرد: تا امروز در بیش از ۹۲ درصد نانوایان دستگاه کارت خوان هوشمند نصب شده است و تا یک ماه آینده هر نانوایی که آرد دولتی دریافت می‌کند باید این دستگاه را نصب کرده باشد. در آینده با اجرای این طرح پخت نان رقابتی می‌شود و نانوایانی که فروش بیشتری دارند آرد دولتی بیشتری دریافت می‌کنند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان گفت: جلوگیری از تخلف، مصرف بهینه آرد، پرداخت یارانه به آخرین حلقه مصرف، افزایش کیفیت و کاهش دورریز نان از جمله اهداف دولت در اجرای این طرح است.

ضیایی اضافه کرد: تعداد نانوایان آزادپز در استان اصفهان بیش از سایر استان‌هاست و تاکنون نیز درخصوص نصب دستگاه کارت‌خوان هوشمند برای این نانوایان تصمیمی گرفته نشده است. دولت به دنبال آن است که نانوایی‌ها به QR کد مجهز شده و از این طریق مردم بتوانند تخلفات را گزارش داده و بر عملکرد نانوایان نظارت داشته باشند.

توزیع ماهانه ۳۳ هزار تن آرد دولتی در اصفهان

وی تصریح کرد: فعلاً هیچ محدودیتی برای خرید نان ایجاد نشده است. درمجموع ۳۳ هزار تن آرد دولتی در هر ماه در استان اصفهان توزیع می‌شود. توزیع آرد کاهش نیافته است و حتی در برخی از نقاط که مصرف نان افزایش یافته، آرد بیشتری نسبت به سال گذشته در نانوایی‌ها توزیع می‌شود. این موضوع که نانوایی‌ها اعلام می‌کنند آرد به آن‌ها تعلق نگرفته و فعالیت نمی‌کنند، صحت ندارد و تخلف است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان گفت: اجرای این طرح به شناسایی این تخلفات کمک می‌کند و منجربه ساماندهی نانوایی‌ها می‌شود. همچنین با توجه به سنگین شدن هزینه جرایم تعداد آن کمتر شده است. امسال با ورود تعزیرات و پیگیری‌های ویژه دستگاه قضائی از تعطیلات نوروز تاکنون با تعدادی از نانوایان متخلف برخورد شد. بیشتر جرایم تعطیلی خودسر و کم فروشی یا گران‌فروشی بوده است.

ضیایی اضافه کرد: هر ماه در دو نوبت، از کارخانه‌های تولید آرد و نانوایان، نمونه‌گیری شده و نتایج آزمایشات برای پژوهشکده غلات کشور ارسال می‌شود. اصفهان همچنان پایتخت نان سنتی کشور است و در حوزه مسائل بهداشتی، کمی و کیفی نان، حرف برای گفتن دارد.

وی خاطرنشان کرد: گندم، برنج یا شکر وارداتی پیش از انجام آزمایشات سازمان غذا و دارو به بازار داخلی عرضه نمی‌شود. همچنین پس از ورود هر یک از این کالاها به استان، نمونه‌برداری توسط سازمان غذا و دارو به صورت مکرر انجام می‌شود؛ بنابراین سلامت این کالاها تضمین شده است.

کد خبر 595230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.