درهای ناتو به روی همه باز است

رئیس‌جمهور آمریکا ضمن امضای پروتکل‌های عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، تاکید کرد که درهای این ائتلاف نظامی به روی همه کشورهایی که شرایط پیوستن به آن را دارند، باز است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فنلاند و سوئد، پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه، درخواست‌هایی را به دبیرکل ناتو برای پیوستن به این ائتلاف در ماه می ارائه کردند. ابتدا، ترکیه از آغاز روند بررسی این درخواست‌ها جلوگیری کرد، اما در بیست‌ونهم ژوئن ترکیه، سوئد و فنلاند با در نظر گرفتن همه نگرانی‌های آنکارا، یادداشت امنیتی را امضا کردند و ترکیه به شرط برآورده شدن خواسته‌ها و رفع نگرانی‌هایش با پیوستن این دو کشور اروپایی به ناتو موافقت کرد.

جو بایدن در اظهاراتی قبل از امضای پروتکل‌های الحاق این دو کشور اسکاندیناوی به ناتو تاکید کرد که درهای ناتو به روی همه کشورهایی که شرایط پیوستن به آن را دارند، باز است.

وی با اشاره به اینکه "پوتین می‌خواست ناتو را تضعیف کند"، افزود: ما با شرکای خود برای تقویت جبهه شرقی ناتو کار می‌کنیم و قادر خواهیم بود با چالش‌های جدید در اروپا روبه‌رو شویم.

بایدن به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: من با پیوستن فنلاند و سوئد به "قدرتمندترین" اتحاد جهان موافقت می‌کنم زیرا این دو کشور این تصمیم را برای کمک به تحقق امنیت و ثبات بیشتر در کل جهان گرفته‌اند.

وی تاکید کرد که سوئد و فنلاند ارتش‌های قوی دارند و تمام الزامات ناتو را برآورده می‌کنند. ما باید از خطرات قبل از اینکه به مردم و شرکای ما آسیب برساند، جلوگیری کنیم. ما با متحدان و شرکای خود، آینده‌ای را که می‌خواهیم ببینیم، ترسیم خواهیم کرد و با هم با هرگونه تجاوز یا تهدید به تجاوز روبه‌رو خواهیم شد.

بایدن با بیان اینکه "قدرت ناتو و تعهد ایالات متحده به این ائتلاف قوی‌تر از گذشته است" متعهد شد که در سال جاری اقداماتی را برای قدرتمندتر کردن کشورش انجام دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه ناتو نشان داده تعهد به اروپای کامل، آزاد و در صلح، امکان‌پذیر است، تاکید کرد که همه کشورهای ناتو به بند پنجم منشور این سازمان متعهد هستند و درهای آن به روی همه کشورهایی که شرایط عضویت در آن را دارند، باز است.

کد خبر 595155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.