۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷
۶۴۱۰ روز اسارت یعنی حسین لشکری

نوزدهم مردادماه، سالروز شهادت مردی است که ۱۶ سال از عمر خود را در سلول‌های انفرادی رژیم بعث پشت سر گذاشت؛ سرلشکر خلبان حسین لشکری که از سوی مقام معظم رهبری مفتخر به مقام سیدالاسرا شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، درست چهار روز پیش از حمله نظامی عراق، یعنی بیست‌وهفتم شهریورماه سال ۱۳۵۹، خلبان حسین لشکری برای انهدام تانک‌های عراقی که مرزهای ایران را گلوله‌باران می‌کردند، به همراه دسته‌ای از جنگنده‌های هوایی ایران وارد خاک عراق شد، در این عملیات، هواپیمای لشکری در ارتفاع شش هزار پایی مورد اصابت راکت‌های عراقی قرار گرفت و او مجبور به تیک‌آف شد و در نهایت به طور ناخواسته در خاک عراق فرود آمد؛ فرودی اجباری که به اسارت در دست نیروهای بعثی منتهی شد و این اسارت ۶۴۱۰ روز طول کشید.

حسین لشکری ۱۸ سال در عراق اسیر بود، تا ۱۴ سال کسی از او خبری نداشت و نام او جزو مفقودالاثرها بود، چون دولت عراق اجازه نداده بود، صلیب سرخ جهانی اعلام کند که خلبان ایرانی زنده است.

در همه این سال‌ها فقط یک مصاحبه کوتاه تلویزیونی که مورد درخواست عراقی‌ها بود، می‌توانست بهترین شرایط را برای خلبان ایرانی دوره دیده در آمریکا و مسلط به سه زبان زنده دنیا فراهم کند؛ اینکه جلوی دوربین‌ها بیاید و اقرار کند ایران آغازگر جنگ بوده است و او بیست‌وهفتم شهریورماه سال ۱۳۵۹ در خاک عراق پرواز کرده است. عراقی‌ها حتی پس از گذشت هفت سال از آغاز جنگ از او مکرر بازجویی می‌کردند و او را به سختی شکنجه می‌کردند تا تن به این مصاحبه بدهد و با این حربه در جوامع بین‌المللی اعلام کنند که ایران آغازگر جنگ بوده است.

روحیه این خلبان ایرانی برای نمایندگان صلیب سرخ جهانی حیرت‌انگیز بود، اینکه چگونه حسین پس از سپری کردن دوران طولانی اسارت در زندان‌های انفرادی هنوز تعادل روحی و روانی خود را حفظ کرده بود و حافظ کل قرآن مجید شده بود.

او صبح روز هفدهم فروردین ماه سال ۱۳۷۷ بالاخره از اسارت آزاد شد، ۱۰۰ متر مانده به مرز او را به داخل یک دفتر راهنمایی کردند. در آنجا خبرنگاران صلیب سرخ سوالاتی کردند و او پاسخ آنها را داد. یکی از کارشناسان صلیب سرخ به او گفت: می‌خواهیم یک گفت‌وگوی خصوصی داشته باشیم. حسین گفت: بپرسید! او گفت: می‌خواهی به هر کشوری که دوست داری پناهنده بشوی؟ ما از لحاظ مادی و سیاسی تو را تأمین و حمایت می‌کنیم. حسین گفت: من ۱۸ سال شرایط سخت اسارت را تحمل کردم به امید اینکه روزی به کشورم بازگردم. از شما خواهش می‌کنم حتی اگر در این چند ساعت باقیمانده از دنیا رفتم، جنازه‌ام را به کشورم بازگردانید.

یک روز بعد حسین لشکری از سوی مقام معظم رهبری مفتخر به لقب سیدالاسرا شد. او پس از آزادی، ۱۱ سال در کنار همسر و پسرش علی‌اکبر زندگی کرد. این خلبان نامدار به سبب تحمل جراحات و شکنجه‌های ناشی از ۱۸ سال اسارت و ۷۰ درصد جانبازی، نوزدهم مردادماه سال ۱۳۸۸ به دیدار حق شتافت.

کد خبر 595151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    37 2
    کاش نسل جدید این چیزهارو بدونن و بفمن که بعضیا برای اینکه دشمن به هدفش نرسه چه جانفشانیها کردن
  • علیرضا IR ۰۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    25 0
    روحش شاد ویادش گرامی
  • حسن IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    20 0
    آیا ایران ازاین جور نسلها دوباره به خودش خواهد دید .انشاالله والبته ایران ایران است وایرانیها انسانهای شگفتی ساز تاریخ
  • علیرضا IR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    16 1
    روح این مردوالامقام قرین رحمت خداوندا به آبروی این عزیزنسل وزریه ماایرانانیان اینطوری هدایت بفرما آقای ما خلبان حسین لشکری
  • ایرانی IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    7 0
    درود خداوند بر تو اط شهید ایمان چه می سازد؟!
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    4 0
    درودخدابرشهید،ای کاش ازعمرم کم میشد به عمرایشان اضافه میشد.
  • زهراامیر حسینی IR ۰۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    3 0
    وقتی بتو فکر میکنم مبهوت میشوم آیا میشود نیم نگاهی ب ما بندازی؟ جوانمرد؟ شماها کی بودید؟تف بروی انانکه ب این سختیهای شما خیانت کردند.دوستت دارم وهمه ی شهدا وبزرگانی چون تورا
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    3 0
    شرمنده ایم مردان بزرگ شهید باکری ها شهید همت ها
  • رضا IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    0 0
    کشورهای دیگه از هیچ ، برای خودشون اسطوره و ازش فیلم میسازن ، ولی نمیدونم چرا ما با داشتن همچین اسطوره‌ای واقعی ، چرا از زندگی شون فیلم نمی‌سازیم .