وعده‌های افزایش قیمت زمین‌های متاورس بی‌اساس است

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران گفت: واسطه‌گری در خریدوفروش زمین در بستر متاورس یک تبلیغ سودجویانه است که مردم باید از آن دوری کنند.

عباس آشتیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ارزش‌گذاری زمین‌های متاورسی براساس عرضه، تقاضا و سرویسی است که ارائه می‌شود و هیچ‌گونه قیمت‌گذاری دستوری شامل این بازار نمی‌شود.

وی افزود: یکی از پروژه‌های حوزه متاورس نمایشگاه کفش شرکت آدیداس بود که به صورت مجازی راه‌اندازی شد. طبیعی است زمانی که چنین تصمیمی توسط شرکت بزرگی گرفته می‌شود ارزش و توکن آن پروژه متاورسی رشد می‌کند.

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران گفت: پروژه‌های مختلفی که با عنوان متاورس فعالیت می‌کنند، کاربردی از سرویس‌ها و خدماتی هستند که می‌تواند در یک دنیای مجازی ارائه شود.

آشتیانی ادامه داد: در فضای متاورس همه ابزارها، زمین و کاراکترها در قالب یک توکن غیر نسبی یا توکنی که همتا ندارد وجود داشته که افراد می‌توانند آن‌را جابه‌جا کنند.

وی خاطرنشان کرد: توکن زمین‌ها در هر پروژه‌ی متاورسی به کاربری، نوع خدمات، میزان کاربر هر پروژه بستگی دارد؛ درواقع پروژه‌های متاورسی به خودی خود ارزش خاصی ندارد.

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران با بیان اینکه هیچ‌گونه محدودیتی در پروژه‌های متاورسی وجود ندارد، گفت: در یک پروژه متاورسی مانند سندباکس ممکن است شبیه‌سازی شده نقشه تهران یا هر جای دیگری وجود داشته باشد. یعنی امکان ارائه پروژه‌ای مشابه در متاورس وجود دارد.

محدودیتی در زمین‌های متاورسی نیست

آشتیانی‌گفت: زمین در متاورس محدودیتی ندارد و جابه‌جایی توکن در بلاکچین به خاطر امکان جابه‌جایی NFT یا توکن غیر نسبی از طریق پلتفرم‌ها و به صورت همتا به همتا نیازی به واسطه‌گری ندارد.

وی تاکید کرد: ده‌ها پروژه دیگر یا مشابه یک پروژه در متاورس ممکن است، وجود داشته باشد که ارزش همه آن‌ها فقط به کاربری خدمات و تعداد کاربرانی است که هرکدام از این پروژه‌ها ارائه می‌دهد.

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران گفت: ارائه سرویس‌هایی مانند آموزش از راه دور، افتتاح حساب بانکی یا مواردی دیگر در یک زمین متاورسی خریداری شده توسط افراد، منجربه باارزش شدن توکن آن‌ها خواهد شد و در صورتی که سرویسی ارائه نشود، توکن این زمین‌ها هیچ ارزشی ندارد.

آشتیانی افزود: در سطح جهان پروژه‌هایی مانند سند باکس (The Sandbox) و مانا وجود دارد که زمین‌های متاورسی آن‌ها به خاطر سرویس‌هایی که از سوی آن‌ها ارائه می‌شود، ارزش خاصی پیدا کرده است که آن‌ها نیز افت شدیدی را همراه با بازار رمزارزها تجربه کرده‌اند.

وی گفت: ممکن است وعده‌های کذبی با عنوان اینکه «در آینده به خاطر محدودیت زمین در متاورس، افزایش قیمتی را در این حوزه شاهد خواهیم بود» ارائه شود که وعده‌هایی بی‌اساس است.

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران خاطر نشان کرد: در گام اول باید این نکته را به خاطر سپرد که بازار رمز ارز هیچگاه با وعده، تحقق نمی‌شود و هرکجا وعده رشد قیمت، پرداخت سود ثابت و تضمین شده ارائه شد باید از آن‌ها دوری کرد.

وی گفت: درصورتی‌که پروژه متاورسی مناسبی هم ارائه شد و فردی قصد استفاده از سرویس یا خدمات آن‌را داشته باشد، با مراجعه به سایت اصلی آن پروژه می‌توان روش تهیه و خرید را دریافت کرد و نیازی به حضور واسطه نیست.

مدیرعامل انجمن بلاکچین در پایان گفت: حوزه متاورس به اطلاعات تخصصی نیاز دارد که اگر کسی این اطلاعات را ندارد، باید از حضور در این بازار پر ریسک منصرف شود.

کد خبر 595136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.