خیام در مدار

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه نوزدهم مردادماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خیام در مدار» نوشت: دیروز باز هم ایران «خبر فوری» و «تیتر یک» بسیاری از رسانه‌های خارجی شد.

ساعت ۱۰ و ۲۲ دقیقه صبح روز گذشته ماهواره ایرانی «خیام» با ماهواره‌بر روسی «سایوز» از پایگاه «بایکونور» قزاقستان با موفقیت به فضا پرتاب شد و نیم ساعت پس از قرار گرفتن در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین نخستین داده‌های تله متری خود را به پایگاه فضایی ماهدشت مخابره کرد.

ارسال این ماهواره که یکی از بزرگ‌ترین، سنگین‌ترین و مدرن‌ترین ماهواره‌های ایرانی است، خیز بلندی جهت تأمین داده‌های ماهواره‌ای و توسعه کاربردهای صنعت فضایی در کشور به شمار می‌آید.
ماهواره «خیام» که قرار است در ۲۴ ساعت، چهاربار از آسمان ایران بگذرد و با ایستگاه‌های زمینی داخل کشور ارتباط برقرار کند، تحت حاکمیت و بهره‌برداری کامل ایران قرار دارد و از ایستگاه‌های زمینی داخلی هدایت و کنترل خواهد شد.

این ماهواره ۶۰۰ کیلویی که به نام عمر خیام شاعر و ریاضیدان مشهور قرن یازدهم نامگذاری شده است، برای سنجش از راه دور داده‌ها تعریف شده و از قابلیت تصویربرداری با وضوح یک متر برخوردار است. تا پیش از این، دوربین‌های بومی امکان تصویربرداری در مقیاس ۵ تا ۱۰ متر را داشتند که اینک با دستیابی به ماهواره «خیام» این امکان تا دقت یک متر کاهش پیدا کرده است.
ماهواره «خیام» برای اهداف بسیار مهمی طراحی شده است که مهم‌ترین مأموریت آن در احصای نیازهای استراتژیک کشور از طریق داده‌های ماهواره‌ای، افزایش توانایی مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در عرصه‌های کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها، مدیریت حوادث غیرمترقبه و همچنین تعیین مسیرهای اختصاصی و راهبردی برای نیروهای دفاعی کشور تعریف شده است.

موفقیت در ارسال ماهواره «خیام» در بالاترین سطح دقت، در حالی ممکن شد که سال گذشته پرتاب ماهواره تماماً ایرانی «نور ۲» با ماهواره‌بر بومی قاصد، از آن حکایت داشت که کشور به فناوری کاملاً بومی تزریق ماهواره‌های زیر ۵۰ کیلوگرم به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین دست یافته است.

خیام در مدار

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تجمع عاشورایی در حمایت از غزه بی‌دفاع‌» نوشت: درپی حملات هوایی و توپخانه‌ای اخیر ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف نوار غزه که به شهادت ده‌ها فلسطینی بی دفاع از جمله ۱۵ کودک منجر شد، مردم عاشورایی تهران روز گذشته با تجمع در میدان فلسطین، با محکومیت شدید این اقدام جنایتکارانه، تأکید کردند فصل جدیدی از رویارویی آغاز شده و دوران بزن در رو برای رژیم صهیونیستی و حامیان آن‌ها تمام شده است. تجمع‌کنندگان با سردادن شعارهایی همچون «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و «هیهات منا الذله» انزجار خود را نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی اعلام کردند.
روند پر کردن دست فلسطینیان را ادامه می‌دهیم

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تجمع تهرانی‌ها در دفاع از غزه طی سخنانی با بیان اینکه سردار شهید سلیمانی دست فلسطینیان را پر کرد، تصریح کرد: این روند دائمی است و سپاه این راه را ادامه خواهد داد.

سردار سرتیپ پاسدار علی فدوی گفت: از روز اول نهضت اسلامی در سال ۴۲ امام خمینی (ره)، فلسطین را مهم‌ترین مسئله جهان اسلام اعلام کرد و بیش از ۵۵ سال است که شعار انقلاب اسلامی قرار گرفته است. سردار فدوی در تجمع ضد صهیونیستی میدان فلسطین تهران گفت: از روز اول نهضت اسلامی در سال ۴۲، امام خمینی (ره) فلسطین را مهم‌ترین مسئله جهان اسلام اعلام کرد و بیش از ۵۵ سال است که شعار انقلاب اسلامی قرار گرفته است. جبهه حق انقلاب اسلامی رو به جلوست، زیرا دستور خداوند را انجام می‌دهد. این جبهه اقدام ابتدایی می‌کند و برای جبهه باطل شرط مشخص می‌کند، جبهه باطل هم ناچار است شرط جبهه حق را بپذیرد. صهیونیست‌ها حتی نتوانستند در برابر جهاد اسلامی تاب بیاورند و شرط‌هایش را پذیرفتند.

خیام در مدار

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازی جدید اروپا بر سر نهایی بودن متن پیشنهادی» نوشت: بامداد روز گذشته هیئت مذاکراه کننده ایرانی به ریاست علی باقری به تهران برگشتند تا حاصل پنج روز گفت وگوی فشرده خود با طرف‌های برجام و به صورت غیر مستقیم با آمریکا را در تهران به مشورت مقامات و نهادهای بالادستی بگذارند.

در این چند روز متن قبلی جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بررسی و ایده‌های ایران نیز مطرح شد و حتی صحبت از ارائه ایده‌های جدید انریکه مو را معاون بورل به میان آمد و سرانجام این ادعا از سوی طرف اروپایی مطرح شد که متن روز دوشنبه متن نهایی برای توافق هسته‌ای احیای برجام است و همه طرف‌ها باید نظرشان را بدهند چون دیگر مذاکره‌ای در کار نیست.

این درحالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با جوزف بورل در پایان روز دوشنبه با تأکید بر اینکه هیئت مذاکره‌کننده ایرانی با اراده و جدیت برای دستیابی به توافق در وین حضور داشته و ایده‌های سازنده‌ای را برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده ارائه داد، اظهار کرد: دیدگاه‌ها و ملاحظات جمهوری اسلامی ایران درباره ایده‌های ارائه‌شده از سوی انریکه مو را به وی منتقل شده و انتظار می‌رود همه طرف‌ها برای دستیابی به متن نهایی توافق از خود اراده و جدیت نشان دهند.

امیرعبداللهیان، تصریح کرد که توافق نهایی باید تأمین‌کننده حقوق و منافع ملت ایران باشد و رفع پایدار مؤثر تحریم‌ها را تضمین کند.

این جملات وزیر خارجه ایران خطاب به هماهنگ کننده ارشد برجام نشان می‌دهد ایران هنوز هیچ متنی را قبل از بررسی دقیق در تهران نهایی نمی‌داند. جوزف بورل مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز در این گفت وگوی تلفنی اظهار کرد: معتقدم در دور اخیر گفت وگوهای وین، پیشرفت نسبی حاصل شده و ما به عنوان هماهنگ کننده به تلاش‌های خود برای نزدیک تر کردن دیدگاه‌ها تا رسیدن به نتیجه خوب برای همه طرف‌ها ادامه خواهیم داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در توییتی نوشت: "آنچه که می‌توان مذاکره کرد، مورد مذاکره قرار گرفته است و اکنون در متن نهایی قرار گرفته است. با این حال، پشت هر موضوع فنی و هر پاراگرافی یک تصمیم سیاسی نهفته است که باید در پایتخت‌ها در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.

" بورل افزود: «اگر این پاسخ‌ها مثبت باشد، می‌توانیم این توافق نامه را امضا کنیم». لورنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال نوشت، یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفته بود که هیچ تغییر دیگری در متنی که ۱۵ ماه است روی آن مذاکره کرده‌ایم نمی‌تواند اعمال شود و گفت که انتظار دارد تصمیم نهایی طرف‌ها ظرف مدت خیلی کوتاهی طی چند هفته آینده اتخاذ شود.

او گفت: "این یک پیشنهاد بسته شده است… شما نمی‌توانید با صفحه ۲۰ آن موافق باشید و با صفحه ۵۰ آن مخالف باشید و فقط باید بله یا خیر بگویید. "
همچنین به نوشته رویترز، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده آماده است تا "به سرعت توافق نامه‌ای" برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران را که بر اساس پیشنهادهای اتحادیه اروپا ارائه شده است بپذیرد.

در مقابل نور نیوز رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران در گزارشی با عنوان "رمزگشایی از تلاش غرب برای القای نهایی‌شدن توافق در مذاکرات وین" نوشت: طبعاً زمانی که جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از طرف‌های اصلی مذاکرات، متن موجود را به‌عنوان توافق نهایی قبول ندارد، هیچ مقام دیگری نمی‌تواند از نهایی شدن متن توافق صحبت کند.

اتحادیه اروپا با هماهنگی آمریکا تلاش کرد متن مورد توافق مو را - مالی را به عنوان «متن نهایی» جا بزند تا ایران را زیر فشار، مجبور به پذیرش آن کند. حال آنکه آنها فقط هماهنگ کننده‌اند نه طرف مذاکرات.

خیام در مدار

کد خبر 595124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.