نگاهی به زندگی امام یازدهم در رمان پر تعلیق و تاریخی «یک نفس تا نگاهت»

«یک نفس تا نگاهت» نوشته مریم ولی اثر تازه منتشرشده از سوی انتشارات کتاب نیستان رمانی تاریخی و مذهبی با مضمون زندگی امام حسن عسکری (ع) است.

به گزارش ایمنا، داستان رمان «یک نفس تا نگاهت» با محوریت جوانی به نام هامون در شهرری آغاز می‌شود. هامون پسر عطار مشهور ری است که امین امام حسن عسکری (ع) و هماهنگ‌کننده نمایندگان و امینان او در شهرهای مختلف ایران است. هامون به‌واسطه پدر بازندگی مخفیانه شیعیان امام زمانه خود آشنا می‌شود و شرح دلدادگی پدر به امام و نوع مواجهه او با ایشان را فرامی‌گیرد. روزگار درنهایت او را راهی سامرا و کاخ خلیفه می‌کند تا به‌زعم خود بتواند به امام نزدیک‌تر باشد. سرانجام نیز فرجام او زندان و وصال با امام و خاندانش است.

«یک نفس تا نگاهت» رمانی با گونه نگارشی تاریخی مذهبی، پر تعلیق و آکنده از صحنه‌های گریز و فرار و نیز شرح زندگی و زیست مخفیانه شیعیان امام یازدهم در میان عمال خلیفه وقت است. جوانی قهرمان داستان یعنی هامون در کنار جسارت‌هایش که در قالب موجودیت ذهنی و روانی او روایت می‌شود نیز به شیرینی داستان افزوده است.

«یک نفس تا نگاهت» در تمام روایت داستانی خود سعی کرده از مرثیه‌سرایی و توصیفات احساسی و هیجانی دور باشد و در مقابل صحنه و موقعیتی را ترسیم می‌کند تا مخاطبش خود را ب در جغرافیای رویداد داستان کشف کند.

این رمان همچنین تلاشی ستودنی در به تصویر کشیدن منظومه فکری یک جوان در شناخت و دلدادگی به امام زمان (عج) خود دارد و نویسنده سعی کرده از شعارزدگی دور و نزدیک به واقعیت اقتضای داستان‌نویسی باشد و از این منظر کارکرد خود را جدای از داستان مبدل به یک اثر تربیتی کرده است.

منبع: خبرگزاری کتاب

کد خبر 595029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.