محلات کم‌برخودار با معضلات اجتماعی و فرهنگی دست‌وپنجه نرم می‌کند

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: مهم‌ترین مسئله محله شهید اسدی مشکلات اجتماعی و فرهنگی و بافت فرسوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ناصر امانی، امروز _سه‌شنبه هجدهم مردادماه_ در صحن هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به گزارش بازدید از «محله شهید اسدی»، اظهار کرد: مقام معظم رهبری (مدظله) در دیدارشان با ائمه جمعه در موضوع عدالت و توجه به قشر محروم و کم برخوردار جامعه برای چندمین بار تاکید کردند. گزارش‌هایی که از محلات کم برخوردار و توسعه نیافته شهر تهران در صحن شورای اسلامی شهر قرائت می‌شود در راستای پاسخگویی به تاکید معظم‌له توسط شورای ششم تهران است.

وی ادامه داد: این گزارش، گزارش یک فرد نیست و به نمایندگی از شورای ششم که یکی از مهم‌ترین شعارهایش توجه به مناطق محروم و کم برخوردار بود این گزارش‌ها را در صحن شورا منعکس می‌کنم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: محله‌ای به نام یک شهید سرافراز دفاع مقدس در منطقه ۱۳ که در حاشیه میدان امام حسین و ضلع شرقی خیابان ۱۷ شهریور واقع شده است و مهم‌ترین مسئله آن مشکلات اجتماعی و فرهنگی و بافت فرسوده است و سایر مسائل فرع بر این دو مشکل است.

وی اضافه کرد: محله‌ای با حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت که طی ۱۰ سال از حدود ۱۵ هزار نفر به دو برابر یعنی ۳۰ هزار نفر افزایش یافته است، البته حضور مهاجران عامل اصلی این افزایش جمعیت است.

امانی تصریح کرد: ۷۰۰ خانواده بی‌سرپرست یا بدسرپرست که مادران بار اصلی مشکلات را بر دوش می‌کشند و از حمایت‌های مادی و معنوی لازم و کافی برخوردار نیستند، در این محله زندگی می‌کنند. البته کمک‌های موردی و متفرقه به این افراد می‌شود، اما کافی نیست و نیاز به استمرار و پایه‌ریزی یک سیستم برای حمایت از آنهآنها وجود دارد.

وی افزود: در این محله خانه‌های مجردی و گاهی پلاک‌های قرمزی که چند برابر ظرفیتشان ساکن می‌پذیرند، در حالی که بنگاه‌های املاک با تابلوهایی که نصب کردند از پذیرش افراد مجرد خودداری می‌کنند، مشخص نیست چگونه و با چه مکانیزمی این خانه‌ها در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: به تازگی با هجوم اتباع بیگانه به محلات حاشیه میدان امام حسین و خیابان‌های اطراف این مشکل در حال تشدید شدن است.

وی گفت: حضور معتادان متجاهر به ویژه در پایان ساعات روز و در طول شب و در نتیجه ناامنی و سرقت لوازم منزل، خودرو و مغازه یکی دیگر از مسائلی است که مورد اعتراض و شکایت شهروندان است. حتی در ساعات بازدید که قبل از ظهر بود، نیز تعدادی از این افراد در سطح محله مشاهده شدند. هر چند شهرداری منطقه ضایعات فروش‌های محله را کنترل کرده و مدعی است که تمام آنها دارای مجوز هستند، اما شهروندان دید مثبتی به آنها ندارند و توزیع مواد مخدر در برخی از این مراکز را مشاهده کردند.

امانی ادامه داد: خودروهای رها شده در معابر این محله که سال‌ها است زیر آفتاب، باد و باران در گوشه‌ای پارک شده‌اند و علی‌رغم داشتن پلاک بدون صاحب هستند و برابر گزارش شهردار ناحیه جمع‌آوری آنها نیاز به مجوز مرجع قضائی دارد، به دلیل داشتن پلاک مجوز صادر نمی‌شود و این مشکلی است که بیشتر محلات کم برخوردار و محروم شهر گرفتار آن هستند، اما تعدادشان در این محله قابل توجه‌تر است. بافت فرسوده که تقریباً تمام کالبد این محله و محلات اطراف را تشکیل می‌دهد در چمبره قوانین و ضوابط دست و پاگیر قرار گرفته است.

کد خبر 594940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.