پیشنهادهای جدید روی میز مذاکره

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، هجدهم مردادماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیشنهادهای جدید روی میز مذاکره» نوشت: با پایان دور اخیر گفت‌وگوهای رفع تحریم در وین، اخباری مبنی بر آماده شدن «متن نهایی» نحوه بازگشت آمریکا به برجام در رسانه‌های غربی منتشر شد.

این اخبار به طور ویژه بر «نهایی و غیرقابل مذاکره» بودن متن مذکور تأکید داشته و ادعا می‌کند پیش‌نویس مذکور مبنای تصمیم‌گیری طرف‌های گفت‌وگو است. اما آنچه به عنوان متن نهایی از جانب طرف غربی در رسانه‌ها مطرح شده، چند پیشنهاد مو را است که به طرف‌های درگیر در مذاکرات ارائه شده و این پیشنهادات را به هیچ عنوان نمی‌توان متن نهایی و غیرقابل مذاکره قلمداد کرد.

در آغاز این دور از گفت‌وگوها، مواضع و دیدگاه‌های اصولی جمهوری اسلامی در خصوص موضوعات مورد اختلاف از جمله رفع پایدار تحریم، تضمین‌های لازم در حوزه رفع تحریم‌ها و مسائل مورد ادعای آژانس به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ارائه شد و انریکه مو را در روز دوشنبه برخی پیشنهادات خود را در مورد موضوعات اختلافی ارائه کرده است.

یک منبع آگاه به روند مذاکرات، به خبرنگار ایرنا در این رابطه گفت که با وجود آنکه هیأت مذاکره کننده ایران نقطه نظرات خود درباره پیشنهادات اخیر مو را را شفاهی به او منتقل کرده، اما همچنان با هماهنگ‌کننده در ارتباط بوده و مواضع تفصیلی خود را به صورت مکتوب به هماهنگ کننده مذاکرات ارائه خواهد کرد.

با وجود آنکه مو را متن مورد نظر خود را به عنوان «متن نهایی» توصیف کرده، اما تصمیم‌گیری درباره آن در حوزه صلاحیت طرف‌های مذاکره است و تا زمان عدم توافق روی همه چیز، نمی‌توان از حصول توافق و متن نهایی صحبت کرد.

شب گذشته همچنین وزیر امورخارجه با انتشار پستی در اینستاگرام، از گفت و گوی تلفنی با جوزپ بورل خبر داد. امیرعبداللهیان درباره این تماس گفت: «به آقای بورل تأکید کردم هیئت مذاکره‌کننده ایرانی با اراده و جدیت برای دستیابی به توافق در وین حضور داشته و ایده‌های سازنده‌ای را برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده ارائه داده است.

دیدگاه‌ها و ملاحظات ایران درباره ایده‌های ارائه شده از سوی انریکه مورا، به وی منتقل شده است و انتظار می‌رود همه طرف‌ها برای دستیابی به متن نهایی توافق از خود اراده و جدیت نشان دهند.

پیشنهادهای جدید روی میز مذاکره

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آتش‌بس این بار در ۳ روز» نوشت: پنجمین جنگ غزه در کمتر از سه روز با تن دادن رژیم صهیونیستی به یک آتش‌بس هرچند شکننده تمام شد تا رکورد کوتاهی جنگ‌ها بین اسرائیل با باریکه ۳۶۲ کیلومتر مربعی تحت محاصره غزه، یک بار دیگر شکسته شود. آخرین جنگ مقاومت فلسطینی با اسرائیل که در مه ۲۰۲۱ درگرفته بود، ۱۱ روز طول کشید.

در این جنگ حدود ۴ هزار و ۴۰۰ راکت و موشک از غزه به سرزمین‌های اشغالی پرتاب شد. حالا ظرف کمتر از سه روز، فلسطینیان با بیش از ۷۰۰ راکت و موشک ۵۷ شهر در سرزمین‌های اشغالی از جمله تل‌آویو را هدف قرار دادند. نتیجه این شد که حمله‌ای را که ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود یک هفته ادامه خواهد یافت، ظرف سه روز مجبور به پایان دادن به آن شد.

روز ۵ اوت ۲۰۲۲ رژیم صهیونیستی در مجموعه حملاتی که خود آن را غافلگیر کننده خوانده، زیرساخت‌های مقاومت فلسطینی را در غزه هدف قرار داد و تیسیر جباری، از رهبران جهاد اسلامی فلسطین را ترور کرد. پاسخ جهاد اسلامی فلسطین به این اقدام تروریستی، منجر به جنگ سه‌روزه‌ای بین مقاومت فلسطینی با رژیم صهیونیستی شد که البته حوالی ساعت ۱۱:۳۰ یک شنبه شب به آتش‌بسی شکننده منجر شد.

ارتش رژیم صهیونیستی در نخستین روز حمله پیش‌بینی کرده بود که حمله به غزه تا یک هفته طول بکشد، ولی یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یک شنبه مدعی شد که اهداف نظامی تعیین‌شده محقق شده‌اند و نیازی به ادامه عملیات نیست. سه روز نبرد میان رژیم صهیونیستی که در بین جنگ‌های درگرفته بین دو طرف از سال ۲۰۰۶ تاکنون بی‌سابقه است، جهاد اسلامی با بیش از ۶۰۰ موشک و راکت ۵۸ شهر سرزمین‌های اشغالی از جمله تل‌آویو، عسقلان، نیفوت، بئرالسبع و سدیروت را مورد حمله قرار داد.

برخی منابع تعداد موشک‌های پرتاب شده را بیش از ۷۰۰ موشک اعلام کرده‌اند. یک شنبه شب ساعتی قبل از آتش‌بسی که مصر برای آن وساطت کرد، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی برای اولین بار تأیید کرد که در حملات موشکی نیروهای مقاومت، فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو نیز با دو فروند موشک هدف قرار گرفته که هر دو رهگیری شده‌اند.

با این حال، منابع غیررسمی گفته‌اند که چهار موشک از غزه به سمت فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو در ۷۰ کیلومتری غزه شلیک شده و در اطراف تل‌آویو هم دست‌کم صدای ۱۰ انفجار به گوش رسیده است. برخی منابع هم می‌گویند که در طول حملات، فعالیت فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو به حالت تعلیق درآمده است.

اسرائیلی‌ها از شمار تلفات صهیونیست‌ها خبری اعلام نکرده‌اند، ولی روز یکشنبه اعلام شد که زمان آغاز جنگ، ۴۶ شهرک‌نشین صهیونیست زخمی شده به این بیمارستان منتقل شده‌اند. برخی منابع نظامی اسرائیلی نیز کشته شدن چند صهیونیست را تأیید کرده‌اند.

در مقابل، رژیم صهیونیستی نیز به طور گسترده به زیرساخت‌ها و غیرنظامیان در غزه حمله کرد. بر اساس آخرین آماری که دیروز منتشر شد، شمار شهدای حمله سه روز به غزه به ۴۳ نفر افزایش یافت که از این ۴۳ نفر، ۱۵ نفر کودکان فلسطینی‌اند. ۳۱۱ نفر از ساکنان غزه مجروح شده‌اند. گستردگی حملات تل‌آویو به غیرنظامیان به حد بود که تور ونزلند، گزارشگر ویژه سازمان ملل در سرزمین‌های فلسطینی گفت که کشتار عمدی فلسطینیان «اکنون به مرحله شرم‌آور رسیده است.»

پیشنهادهای جدید روی میز مذاکره

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «روایت آماری از کارنامه اقتصادی دولت در سال اول» نوشت: با رسیدن به موعد یک سالگی استقرار دولت سیزدهم، می‌توان نگاهی به عملکرد اقتصادی این دولت انداخت.

طی روزهای اخیر برخی رسانه‌ها متناسب با جهت‌گیری‌های سیاسی خود تصویری مثبت یا منفی از عملکرد دولت جدید ارائه کرده‌اند اما خراسان از نگاهی غیرسیاسی و با اتکا به آمارهای رسمی، نگاهی واقع‌بینانه و آماری به عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم داشته و همراه با ارائه آمار، تحلیلی کوتاه نیز ارائه کرده است.

نکته قابل تأمل این است که شاید گذشت یک سال برای بهبود شاخص‌ها فرصت کافی نباشد و باید به این مسئله توجه کرد که با توجه به میراث ۱۰ سال رشد اقتصادی نزدیک به صفر و سه سال مستمر تورم بالا و اوضاع نابسامان اقتصادی کشور، توقع بهبود همه شاخص‌ها در مهلت یک ساله، منطقی نیست ولی در هر صورت مردم با فشار سنگین سال‌های اخیر به ویژه در زمینه تورم، انتظار بیشتری برای بهبود اوضاع کشور دارند.

پیشنهادهای جدید روی میز مذاکره

کد خبر 594789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.