پشت پرده ماجراجویی اسرائیل در غزه چیست؟

شکل‌گیری مقاومت مردمی در شمال کرانه غربی رود اردن با تلاش جنبش جهاد اسلامی با واکنش رژیم صهیونیستی برای ترور فرمانده این جنبش روبه‌رو شد که این روزها نوار غزه را در آستانه ایجاد موج تازه‌ای از درگیری‌ها قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منازعات رژیم صهیونیستی با گروه جهاد اسلامی در روزهای اخیر، نگرانی درباره شروع جنگی دیگر از سوی رژیم صهیونیستی در نوار غزه را افزایش داده است در حالی که تنها ۱۵ ماه از منازعه یک‌ماهه‌ای می‌گذرد که به کشته شدن بیش از ۲۶۰ نفر انجامید.

آخرین دور تنش‌ها ابتدای هفته گذشته پس از آن آغاز شد که نیروهای رژیم صهیونیستی بسام السعدی، فرمانده سازمان جهاد اسلامی را در کرانه غربی اشغال شده دستگیر کردند. السعدی در حمله‌ای در شهر جنین بازداشت شد که در جریان آن یک نوجوان کشته شد. ارتش رژیم صهیونیستی سپس از روز جمعه اطراف نوار غزه را بست و یک مجتمع آپارتمانی در مرکز شهر غزه را بمباران کرد که در آن الجباری، فرمانده جهاد اسلامی شمال غزه به همراه دست کم ۹ نفر دیگر از جمله یک دختر ۹ ساله و یک زن ۲۳ ساله کشته شدند.

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرد که ۱۹ عضو دیگر گروه جهاد اسلامی را روز شنبه در کرانه غربی بازداشت کرده است. اما سازمان جهاد اسلامی در هماهنگی با حماس به طور مستقل عمل می‌کند. در صورت پیوستن حماس به جهاد اسلامی ممکن است درگیری‌ها گسترش پیدا کند. سخنگوی حماس و دولت خودگردان فلسطین در کرانه غرب، حملات اسرائیل را محکوم کرده است. حدود ۲.۳ میلیون فلسطینی در نوار ساحلی باریک غزه متراکم شده‌اند و رژیم صهیونیستی و مصر جابه‌جایی افراد و کالاها را به درون این منطقه و خروج از آن محدود می‌کنند و همچنین این منطقه را زیر محاصره دریایی نگه داشته‌اند.

نهایتاً پنجمین جنگ در نوار غزه طی کمتر از سه روز با تن دادن رژیم صهیونیستی به یک آتش‌بس هرچند نامتعادل تمام شد تا رکورد کوتاهی جنگ‌ها بین اسرائیل با باریکه ۳۶۲ کیلومتر مربعی تحت محاصره غزه، یک بار دیگر شکسته شود.

راه گریزی برای گرفتاری‌های داخلی و تنگناهای منطقه‌ای

محمدپارسا نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص حملات اخیر رژیم صهیونیستی در نوار غزه اظهار کرد: حمله اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه قابل پیش‌بینی بود، زیرا این رژیم به دلیل گرفتاری داخلی و همچنین تنگنای راهبردی که در منطقه با آن روبه‌رو است دست به ماجراجویی نظامی در نوار غزه بزند.

وی در خصوص دلیل حمله رژیم صهیونیستی به جهاد اسلامی و ترور شهید "تیسیر الجعبری" ملقب به " ابو محمود"، افزود: دلیل این حمله که در آن فرمانده منطقه شمال در سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین به شهادت رسید این بود که جنبش جهاد اسلامی در ماه‌های گذشته به ویژه از ماه رمضان مقاومت چشمگیری در شهر اشغالی جنین در شمال کرانه غربی رود اردن نشان داد و این مقاومت شکل مردمی به خود گرفت و جوانان فلسطینی زیادی به شکل مسلحانه با رژیم صهیونیستی درگیر شدند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به هراس تل‌آویو از مسلح شدن کرانه غربی رود اردن به طور کامل گفت: تل‌آویو از همین الگو نمونه‌برداری کند و این یک کابوس برای رژیم صهیونیستی است که با چندین و چند جنین مشابه یعنی در شهرهای مختلف کرانه غربی مثلاً نابلس طولکر، الخلیل و قدس شرقی روبه‌رو باشد.

اشتباه محاسباتی درباره تحولات منطقه‌ای

وی با اشاره به مشکلات تل‌آویو در عرصه منطقه‌ای، تاکید کرد: تصور تل‌آویو این بود که با توجه به تحولاتی که در عراق اتفاق افتاده است، توجه محور مقاومت معطوف به بحران عراق می‌شود و امکان واکنش جدی به ترور یکی از رهبران مقاومت در غزه صورت نخواهد گرفت، پس در این زمینه نیز رژیم صهیونیستی با اشتباه محاسباتی روبه‌رو شد.

نجفی درباره دلیل انتخاب یکی از رهبران جهاد اسلامی به عنوان گزینه ترور گفت: تل‌آویو تصور می‌کرد چون جهاد اسلامی کوچک‌تر از حماس است با مقاومت کمتری روبه‌رو خواهد شد و به سابقه نبرد ۱۱ روزه سال گذشته در غزه موسوم به سیف‌القدس چشم داشت که با شکست این رژیم و تقاضای آتش‌بس به پایان رسید.

وی حملات اخیر رژیم صهیونیستی را نوعی قدرت‌نمایی دانست و افزود: این رژیم تلاش می‌کند خطر اقدامات ضد اشغالگرانه در کرانه غربی را کاهش دهد در حالی که با مقاومت جدی همه گروه‌های فلسطینی روبه‌رو نشود تا مثل نبرد سیف‌القدس شکست نخورد و مهم‌تر اینکه در داخل نیز یک همبستگی در میان صهیونیست‌ها ایجاد کند.

شرایط بحرانی سیاسی و اجتماعی تل‌آویو

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به شرایط بحرانی سیاسی و اجتماعی صهیونیست‌ها خاطرنشان کرد: این مشکلات به اندازه‌ای جدی است که در رسانه‌های صهیونیستی بارها خطر فروپاشی رژیم صهیونیستی منعکس می‌شود اما با وجود همه این شرایط و ضعف‌های رژیم صهیونیستی، تل‌آویو مانند سال‌های گذشته همچنان ایران را به حمله نظامی تهدید می‌کند.

وی گفت: رژیم صهیونیستی با اینکه از مقابله به مثل با یک یا چند گروه فلسطینی در غزه ناتوان است، جمهوری اسلامی ایران را به حمله نظامی پیش‌دستانه و چنین مواردی تهدید می‌کند بنابراین واضح است که این تهدید تنها یک لاف سیاسی و بلوف سیاسی است و رژیم صهیونیستی توان رویارویی با جمهوری اسلامی را در ابعاد یک جنگ سخت فراگیر همه‌جانبه ندارد.

نجفی یکی از اهداف آمریکا، انگلیس و اروپا را ادامه محاصره هشت ساله یمن دانست و ادامه داد: همزمان تل‌آویو مدعی‌گریز هسته‌ای ایران است، همان‌گونه که در مقاله ایهود باراک در یکی از رسانه‌های رژیم صهیونیستی مطرح شده بود، بنابراین غرب به شدت از این نکته می‌هراسد که در صورت فشار بیشتر به یمن یا ایران جنگی در ابعاد منطقه ایجاد شود.

درگیری منطقه‌ای بدترین ضربه برای غرب

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به پیامدهای مخرب جنگ منطقه‌ای برای غرب، گفت: شکل‌گیری چنین درگیری باعث می‌شود محور مقاومت مانع از صدور روزانه ۲۰ میلیون بشکه نفت و مقادیر انبوهی گاز مایع از خلیج فارس به جهان شود و این بدترین ضربه برای غرب و متحدانش در شرق آسیا خواهد بود که می‌تواند قیمت نفت را به صدها دلار در هر بشکه برساند.

وی نزدیک شدن به فصول سرما و تحریم انرژی روسیه را از دیگر چالش‌های کنونی غرب برای تأمین انرژی عنوان کرد و افزود: در این شرایط بلوک غرب تلاش می‌کند محور مقاومت را در نواحی غیر از خلیج فارس مثلاً عراق، سوریه یا فلسطین اشغالی درگیر کنند و بر همین مبنا رژیم صهیونیستی در تلاش است تا توان مقاومت فلسطین از جمله ذخایر موشکی و راکتی آنان را کاهش دهد به ویژه آنکه جهاد اسلامی در هفته‌های اخیر اقدام به آزمایش موشک‌های نقطه‌زن در دریای مدیترانه کرده بود.

کد خبر 594718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.