بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سالروز شهادت دیپلمات‌های ایرانی

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سالروز حادثه تروریستی شهادت دیپلمات‌های ایرانی در مزار شریف، بیانیه صادر کرد.

به گزارش ایمنا، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سالروز حادثه تروریستی شهادت دیپلمات‌های ایرانی در مزار شریف بیانیه صادر کرد.

متن این بیانیه به این شرح است:

هفدهم مرداد ماه یادآور خاطرات بسیار تلخی است که در سال ۱۳۷۷ بر دستگاه سیاست خارجی و ملت ایران تحمیل شد.

۲۴ سال پیش و در بحبوحه نبردهای داخلی افغانستان و در پی ورود نیروهای طالبان به شهر مزار شریف، بر خلاف تعهدات اخلاقی، انسانی و بین‌المللی به نمایندگی کشورمان در شهر مزار شریف حمله شد و دیپلمات‌ها و خبرنگار جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسیدند.

محکومیت گسترده آن جنایت از سوی جامعه بین المللی و نیز همدلی و همدردی خاطره‌انگیز مردم نجیب افغانستان، جلوه‌های درخشانی از یگانگی مردمان دو کشور را رقم زد و موجب شد جمهوری اسلامی ایران خویشتن‌دارانه و بزرگ‌منشانه، بر اساس مصالح عالیه دو ملت، در کنار خواهران و برادران افغانستانی خود بایستد و از خواست و اراده آنان حمایت کند.

مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار ملت مظلوم افغانستان ایستاده و از هر راه‌حلی که منجر به صلح، ثبات و آرامش پایدار به نفع مردم در این کشور شود و پاسدار دستاورد سال‌ها مجاهدت در برابر اشغال خارجی و حراست از خون شهدای عزیز افغانستان باشد، پشتیبانی می‌کند.

تجربه نشان می‌دهد که هم‌اکنون نیز تشکیل دولتی متشکل از همه نخبگان افغانستانی به نمایندگی از تمامی سلایق و اقوام عزیز این کشور که احساس تعلق مردم افغانستان نسبت به آن دولت را به همراه آورد، می‌تواند راه‌گشای مسیر افغانستان رنجدیده به سمت توسعه، پیشرفت و آبادانی و افزایش توان مقابله مردم در برابر فشارها و تحریم‌های ظالمانه غرب باشد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بار دیگر ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عزیز حادثه مزارشریف و محکوم کردن آن جنایت فراموش نشدنی، بر ضرورت روشن شدن ابعاد حادثه به عنوان مطالبه‌ای قطعی تاکید می‌نماید.

همزمانی سالگرد این حادثه تروریستی در سال‌جاری با عاشورای حسینی را مغتنم شمرده، رحمت و رضوان الهی را برای همه شهدا به ویژه شهدای مظلوم حادثه تروریستی مزارشریف مسئلت داریم.

منبع: ایرنا

کد خبر 594616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.