افزایش مرگ و میرهای کرونایی نسبت به قبل/تزریق دوز چهارم واکسن کرونا تنها ۳ درصد است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه تنها سه درصد افراد در استان دوز چهارم واکسن را دریافت کرده‌اند. گفت: مرگ و میرها نسبت به هفته گذشته دو تا دو نیم برابر بیشتر شده است، هر واکسنی می‌تواند به ایجاد مقاومت فردی کمک کند و در کاهش علائم بیماری مؤثر باشد.

پژمان عقدک، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: میزان بستری، تست‌های مثبت و یا تعداد مراجعان در کشور هم اکنون در وضعیت ثابتی قرار دارد اما مرگ و میرها در این هفته نسبت به هفته گذشته دو تا دو نیم برابر بیشتر شده است.

وی با اشاره به علائم سویه‌های جدید کرونا در کشور، افزود: علائم این بیماری نیز مشابه سایر سویه‌های قبلی شامل علائم تنفسی فوقانی مانند گلو درد، سوزش گلو و چشم، آبریزش، تب، سردرد، بدن درد، ضعف عمومی و موارد اینچنینی بوده یا اینکه دستگاه گوارش را درگیر می‌کند که با علائم دل درد و دل پیچه همراه است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به خطر مرگ و میر نسبت به سویه‌های قبلی مانند امیکرون، تصریح کرد: در سویه‌های جدید خطر مرگ و میر نسبت به امیکرون تفاوتی نکرده اما نسبت به گونه دلتا خطر مرگ و میر آن کمتر اما سرعت سرایت بسیار بیشتر است.

وی با بیان اینکه سویه جدید واکسن گریزتر بوده اما همچنان به واکسن‌ها پاسخ می‌دهد، تاکید کرد: بنابراین هر واکسنی می‌تواند به ایجاد مقاومت فردی کمک کرده و در کاهش علائم بیماری مؤثر باشد.

اهمیت تزریق دوز چهارم واکسن کرونا

عقدک با اشاره به وضعیت همه‌گیری سویه‌های جدید کرونا که هم اکنون در کشور فعال است، ادامه داد: در بسیاری از کشورهای اروپایی قبل از کشور ما این سویه به پیک خودش رسیده بود و در کشور ما نیز حدود یک ماه است که وارد این فاز شدیم که میزان بستری، تست‌های مثبت و یا تعداد مراجعان در کشور در وضعیت ثابتی قرار دارد اما مرگ و میرها در این هفته نسبت به هفته گذشته دو تا دو و نیم برابر بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۸۶ درصد جامعه دوز اول و ۷۷ درصد نیز دوز دوم واکسن‌ها را دریافت کرده‌اند، گفت: همچنین حدود ۳۹ درصد دوز سوم و سه درصد نیز دوز چهارم واکسن را دریافت کرده‌اند.

سبد واکسن‌های داخلی

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه واکسن آسترازنکا از سبد واکسیناسیون کشور خارج شده است، افزود: با توجه به اینکه واکسن تاریخ انقضای واکسن آسترازنکا به پایان رسیده بود از چرخه واکسیناسیون کشور خارج شده اما واکسن‌های داخلی مانند فخرا، پاستوکووک، برکت، نورا و اسپایکوژن در کشور وجود دارند که همه آنها مؤثر بوده و هم اکنون از آنها استفاده می‌شود.

وی با اشاره به لزوم تزریق دوز چهارم واکسن، ادامه داد: این واکسن‌ها زمان مشخصی برای اثربخشی دارند و پس از مدتی بی‌اثر می‌شوند، اما دوز چهارم بدن را در سطح قابل قبولی نگه می‌دارد و برای افرادی که واکسن می‌زنند احتمال بستری شدن و مرگ را کاهش می‌دهند.

عقدک با اشاره به عوارض این واکسن‌ها، تاکید کرد: مانند همه واکسن‌ها ممکن است در برخی افراد عوارضی همچون درد، تورم، تب مختصر، علائم سرماخوردگی، قرمزی چشم ایجاد شود اما در کل مشکل خاصی ایجاد نمی‌شود و پس از یکی دو روز این علائم برطرف می‌شوند.

لزوم توجه به واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم عزاداری

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه افرادی که واکسن نمی‌زنند اشتباه می‌کنند، خاطرنشان کرد: توصیه مؤکد این است که مردم دوز چهارم را تزریق کنند و اطلاعات در مورد لزوم استفاده از دوز چهارم را از منابع رسمی وزارت بهداشت دریافت کنند.

وی افزود: این بیماری نیز مانند بسیاری از ویروس‌ها حالا حالاها میهمان ما هست و مردم باید زندگی با آن را یاد گرفته و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا دچار آنان نشوند.

عقدک در توصیه برای کاهش همه‌گیری این بیماری اظهار کرد: مردم برای تکمیل واکسیناسیون مراجعه و پروتکل‌های بهداشتی در عزاداری‌ها را رعایت کنند. زدن ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و قرار نگرفتن در فضای بسته لازم است و باید در محیط‌های سربسته تهویه هوا وجود داشته باشد تا احتمال ابتلاء کمتر شود. افرادی هم که احساس سرماخوردگی دارند خودشان رعایت کنند و در جمع‌های مختلف حاضر نشوند.

کد خبر 594613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    0 1
    کسانیکه الان کرونا گرفتن دوز چهارم واکسن کرونا را باید چند روز بعد تزریق کنن