۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
نحس مثل شماره‌ ۹ چلسی!

وزن پوشیدن شماره ۹ در چلسی آنقدر سنگین شده که این روزها هیچ بازیکنی جرأت به تن کردن آن را ندارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا و به نقل از گل، برای مهاجمان برتر در سراسر جهان و به خصوص در فوتبال اروپا، همواره شماره ۹ یکی از شماره‌های محبوب بوده که با پست خاصی از فوتبال نیز عجین شده است. بسیاری از گلزنان مطرح تاریخ با همین شماره به رستگاری رسیده‌اند و البته عده‌ای قلیل هم به قعر چاه افتاده‌اند!

از آلن شیرر گرفته تا رونالدو، گابریل باتیستوتا تا روبرت لواندوفسکی، بازیکنان زیادی در طول تاریخ در لباس شماره ۹ درخشیده‌اند. با این حال قضیه در چلسی کمی متفاوت است. کافی است به ستاره‌هایی که در طی سالیان اخیر این شماره را به تن کرده‌اند نگاهی بیاندازید تا متوجه شوید که چرا این روزها کسی جرأت ندارد سمت عدد ۹ برود.

توماس توخل، سرمربی فعلی آبی‌های لندن در مورد شماره ۹ چلسی به تازگی گفته است: این شماره نفرین شده است. مردم مدام به من می‌گویند نفرین شده است. در تیم تقاضای زیادی برای شماره ۹ وجود ندارد و گاهی اوقات وقتی بازیکنان می‌خواهند شماره خود را تغییر دهند، هیچکس نمی‌خواهد حتی شماره ۹ را لمس کند. همه کارکنان قدیمی باشگاه میگویند فلان بازیکن شماره ۹ را داشت و گل نزد. آن‌ها مثال‌هایی می‌آورند که بازیکنانی با این شماره از روزگار محو شده‌اند! اکنون ما در باشگاه وضعیتی را داریم که همه از شماره ۹ می‌ترسند.

اما واقعاً شماره ۹ های اخیر چلسی چقدر ضعیف بوده‌اند؟ در ادامه به بررسی بزرگترین بازیکنانی می‌پردازیم که در طی دو دهه اخیر این شماره را در باشگاه چلسی به تن کرده و در عین حال درخششی نداشته‌اند.

قبل از قرن بیست و یک (۱۹۹۲-۲۰۰۰)
اولین بازیکنی که شماره ۹ را در دوران لیگ برتر جدید برای چلسی پوشید، تونی کاکارینو در طی سال‌های ۱۹۹۲-۱۹۹۴ بود. او روزهای شومی را در چلسی سپری کرد و در دو فصل تنها ۶ بار گلزنی کرد. این ابتدای داستان تأسف بار چلسی و مهاجمین شماره ۹ بود.

با این حال، دو بازیکن با پوشیدن شماره ۹ موفقیت‌های قابل توجهی در همین دوره کسب کردند. مارک استاین بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ آن را به تن کرد و در ۶۳ بازی در ترکیب چلسی ۲۵ گل به ثمر رساند. پس از استاین، جیانلوکا ویالی در زمان خود به عنوان شماره ۹ در چلسی، از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ به عنوان اسطوره‌ای بزرگ در چلسی شناخته شد. او با آبی‌ها به قهرمانی جام حذفی، جام اتحادیه، سوپر جام یوفا و جام برندگان یوفا رسید.

با این حال، نفرین شماره ۹ در فصل ۱۹۹۹-۲۰۰۰ توسط کریس ساتون، که پس از انتقال ۱۰ میلیون پوندی از بلکبرن روورز به چلسی پیوست، ادامه پیدا کرد و این بازیکن در طول کل فصل تنها یک گل در لیگ به ثمر رساند.

جیمی فلوید هاسلبینک (۲۰۰۰-۲۰۰۴)
پس از ناکامی بازیکنانی که در قرن بیستم شماره ۹ را در چلسی به تن داشتند، اجازه دهید به یک بازیکن افسانه‌ای در دوران لیگ برتر اشاره کنیم. هاسلبینک رکورد باشگاه چلسی را با انتقال ۱۵ میلیون پوندی از اتلتیکو مادرید شکست. او در دو فصل آخرش در استمفوردبریج گل‌های کمتری به ثمر رساند با این حال در دو فصل ابتدایی عملکرد بسیار خوبی داشت و در طول دو فصل ۵۵ گل برای تیمش زد.

ماتجا کزمان
فصل ۲۰۰۴ برای هواداران چلسی یک فصل به یادماندنی و فراموش نشدنی است. آن‌ها در همین فصل با هدایت ژوزه مورینیو با خرید چند ستاره به عنوان قهرمانی لیگ برتر دست یافتند. با وجود درخشش‌های فرانک لمپارد، یک کزمان نیز در چلسی وجود داشت. این بازیکن صربستانی با سابقه بسیار خوبی راهی چلسی شد اما در ۲۵ بازی تنها ۴ گل به ثمر رساند و در پایان فصل به اتلتیکو مادرید فروخته شد.

هرنان کرسپو (۲۰۰۵-۲۰۰۶)
آرژانتینی کهنه کار پس از رفتن کزمان، شماره ۹ که آزاد بود را به تن کرد. با وجود اینکه برخی اعتقاد دارند کرسپو در لندن روزهای خوبی نداشت، اما دومین قهرمانی متوالی آنها در لیگ به دنبال درخشش‌های کرسپو رقم خورد. این بازیکن آرژانتینی ۱۳ گل در تمام رقابت‌ها به ثمر رساند.

نحس مثل شماره‌ ۹ چلسی!

خالد بولهروز (۲۰۰۶-۲۰۰۷)
بدون شک عجیب‌ترین و فراموش نشدنی‌ترین بازیکن پیراهن شماره ۹ چلسی، مدافع مرکزی هلندی، خالد بولهروز بود. بله، یک مدافع میانی پیراهن مهاجم مرکزی را می‌پوشید. بولاهروز در تابستان ۲۰۰۶ از هامبورگ به خدمت گرفته شد و پس از جدایی کرسپو، یکی از معدود شماره‌های آزاد تیم اصلی را انتخاب کرد.

مصدومیت و از دست دادن فرم باعث شد که او به ندرت فرصتی برای نمایش توانمندی‌هایش در شماره ۹ را در زمین بازی پیدا کند و پس از یک فصل فروخته شد.

استیو سیدول (۲۰۰۷-۲۰۰۸)
نفرین شماره ۹ چلسی در زمان این بازیکن دیگر ثابت شده بود. چه بازیکنان ضعیف و چه ستاره‌ها، همگی با این شماره روزهای تلخی را سپری کردند. حالا دیگر لازم نبود که یک مهاجم شماره ۹ چلسی را به تن کند، بلکه دوران فوتبال هر بازیکنی می‌توانست با با این شماره به آوارگی ختم شود.

سیدول بازیکنی بود که بدترین شرایط را با شماره ۹ چلسی تجربه کرد. او که در پست هافبک میانی بازی می‌کرد، پس از یک فصل درخشان در تیمی که به تازگی صعود کرده بود، به صورت آزاد از ردینگ به چلسی پیوست. او در تنها فصل حضور خود ۲۵ بازی انجام داد و هیچگاه بازیکن شاخصی نشد.

فرانکو دی سانتو (۲۰۰۸-۲۰۰۹)
بهترین چیزی که در مورد دی سانتو به عنوان شماره ۹ چلسی می‌توان گفت این است که حداقل این شماره دوباره به یک مهاجم برگشته بود. این جوان آرژانتینی هرگز به اندازه کافی تجربه یا استعداد لازم برای کنار زدن نفرین شماره ۹ چلسی را نداشت. او ۸ بازی در لیگ برتر انجام داد و هیچ گلی برای چلسی به ثمر نرساند. نمایشی ناامیدکننده که خیلی زود به نقطه پایان رسید.

فرناندو تورس (۲۰۱۱-۲۰۱۴)
از زمان جدایی دی سانتو تا ژانویه ۲۰۱۱، هیچ بازیکنی در چلسی شماره ۹ را به تن نکرد. در واقع همه انتظار داشتند که بالاخره یک بازیکن سرشناس بیاید و طلسم و نفرین این شماره را بشکند. فرناندو تورس در میان هیاهوی فراوان با انتقال ۵۰ میلیون پوندی از لیورپول به چلسی پیوست، اما انتقال او اکنون به عنوان یکی از شکست‌های بزرگ در تاریخ لیگ برتر شناخته می‌شود. نمایش ضعیف در فینال لیگ قهرمانان ۲۰۱۲ و گذراندن ۹۰۳ دقیقه بدون گل پس از پیوستن به چلسی از جمله اتفاقات ناگواری بود که در دوران تورس در چلسی رقم خورد.

نحس مثل شماره‌ ۹ چلسی!

رادامل فالکائو (۱۶-۲۰۱۵)
چلسی پس از نداشتن شماره ۹ در فصل ۱۵-۲۰۱۴، فالکائو را با وجود اینکه در فصل قبل به صورت قرضی در منچستریونایتد با مشکل مواجه شده بود به خدمت گرفت. این بازیکن کلمبیایی نتوانست شرایط خود را در لیگ برتر در استمفورد بریج تغییر دهد و در ۱۰ بازی تنها یک گل به ثمر رساند.

این بازیکن ۲۹ ساله در نهایت در تابستان ۲۰۱۶ به موناکو بازگشت.

آلوارو موراتا (۱۸-۲۰۱۷)
چلسی بار دیگر در فصل ۱۷-۲۰۱۶ بدون ثبت شماره ۹ به کار خود ادامه داد. آنها در ادامه تصمیم گرفتند با خرید سرسام آور ۷۰ میلیون پوندی آلوارو موراتا، مشکلات خط حمله خود را برطرف کنند. این مهاجم اسپانیایی با قراردادی پنج ساله به چلسی پیوست اما هیچگاه نتوانست در لباس این تیم بدرخشد و تنها پس از ۱۸ ماه اجازه جدایی قرضی به وی داده شد.

موارتا در فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ به چلسی بازگشت، اما سعی کرد از پیراهن نفرین شده فرار کند و در آن سال شماره ۲۹ را پوشید.

گونزالو هیگواین (۲۰۱۹)
هیگواین که ستاره رئال مادرید، ناپولی و یوونتوس و فینالیست جام جهانی برای آرژانتین است، هنوز هم یکی از فراموش نشدنی‌ترین بازیکنان شماره ۹ چلسی به حساب می‌آید. او شش ماه را به صورت قرضی در چلسی سپری کرد و در طول زمان حضور خود نتوانست با لیگ برتر سازگاری پیدا کند. آمار ۵ گل در ۱۸ بازی برای هیگواین کافی نبود تا در پایان فصل به ایتالیا بازگردد.

نحس مثل شماره‌ ۹ چلسی!

تامی آبراهام (۲۰۱۹-۲۰۲۱)
فرانک لمپارد، سرمربی وقت آبی‌ها در شرایطی که چلسی تحت تحریم نقل و انتقالاتی قرار داشت، به آبراهام محصول آکادمی چلسی اعتماد کرد و شماره ۹ را به او داد. این مهاجم انگلیسی تحت هدایت لمپارد با ۱۸ گل در ۴۷ بازی توانست به لیگ قهرمانان اروپا راه یابد. با این حال در فصل بعد از آن، شاهد از افت کیفیت آبراهام بودیم تا جایی که او در تمام طول فصل تنها ۱۲ گل زد. آسیب دیدگی مچ پا و آمدن توماس توخل به عنوان سرمربی جدید باعث شد تا دوران آبراهام در چلسی نیز به پایان خود نزدیک شود. وی در تابستان ۲۰۲۱ به رم فروخته شد و در سری آ بارها درخشید.

روملو لوکاکو (۲۲-۲۰۲۱)
فروش آبراهام تا حد زیادی متأثر از بازگشت لوکاکو به چلسی بود. مهاجم بلژیکی با ۹۷.۵ میلیون پوند خرید رکوردشکن چلسی بود و این باشگاه امید داشت تا با اضافه شدن لوکاکو، چلسی بار دیگر شانس اول کسب عنوان قهرمانی اروپا شود. هشت گل در ۲۶ بازی لیگ برتر ماحصل کار لوکاکو در زمان بازگشتش به چلسی بود. هنوز مشخص نیست که چرا این بازیکن در چلسی نتوانست نتیجه بگیرد، اما مصدومیت، از دست دادن فرم، عدم علاقه و مصاحبه‌های نادرست رسانه‌ای از جمله عواملی بودند که منجر به سرنگونی یک شماره ۹ دیگر در چلسی شدند.

حالا لوکاکو به اینتر برگشته و امیدوار است که در فصل جدید با این تیم بدرخشد. اما از سوی دیگر در چلسی، هیچکس در فصل جاری آرزوی پوشیدن شماره ۹ را ندارد و احتمالاً اگر هر بازیکنی راهی چلسی شود، ترجیح می‌دهد هیچ شماره‌ای پشت پیراهنش ثبت نشود تا اینکه بخواهد ۹ نفرین شده را بر تن کند!

کد خبر 594596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.