۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
آئین عزاداری محرم در شهر برزک

عضو شورای اسلامی شهر برزک گفت: مردمان این شهر با برپایی آئین‌های مذهبی و انجام عزاداری‌های مختلف، محرم را زنده نگه می‌دارد.

عباسعلی کاردان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن تسلیت ایام سوگواری بر امام حسین (ع)، اظهار کرد: با توجه به ارادت مردم شهر برزک به خاندان ائمه و اهل بیت (ع)، مراسم و آئین‌های مذهبی با شور و شعور خاص برگزار می‌شود و برپایی عزاداری‌های مختلف محرم را زنده نگه می‌دارد.

وی افزود: مردم شهر برزک در ماه محرم مراسم عزاداری باشکوهی از جمله نوحه‌خوانی، سینه‌زنی، علم‌گردانی، نخل‌گردانی و البته تعزیه برگزار می‌کنند.

عضو شورای اسلامی شهر برزک خاطرنشان کرد: مردم برزک بنا به رسمی دیرینه و پایبندی به عقاید مذهبی خود، با برگزاری مراسم مختلف در دهه اول و دوم محرم به سوگواری می‌پردازند.

کاردان تصریح کرد: در روز عاشورا مردان و جوانان نخل را که نمادی از تشییع پیکر پاک امام حسین (ع) است تزئین و حمل می‌کنند و سر و سینه زنان به سوی آستان مقدس امامزاده سراج الدین بن موسی جعفر می‌روند.

وی اضافه کرد: مراسم مذهبی مختلف با رسوم متفاوت و آئین عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در سه روز تاسوعا، عاشورا و ششم آقا امام حسین (ع) برگزار می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر برزک زنجیرزنی، شام غریبان، نخل گردانی و سفره برکت در ایام محرم را از جمله رسوم مذهبی این شهر دانست و اظهار کرد: روز ششم شهادت، زنان سینی‌های خشکبار باغ‌های خود را بر سر گرفته و با شور و شوق خاص به حسینیه می‌آورند تا مردم برزک بر سر سفره‌ای رنگین، در عین حال مقدس و معنوی، با قرائت قرآن، ذکر دعا و مرثیه خوانی به سوگ بنشینند.

کاردان ادامه داد: این رسم بنا به شواهد، مستندات و نقل قول‌های مردمی از قدمتی دیرینه برخوردار است.

وی با بیان اینکه برزک هفت مسجد و شش هیئت دارد، گفت: مسجد محله مصلی مکان برگزاری آئین ششمین روز شهادت امام (ع) است. برزک هفت محله‌ی قدیمی دارد که شامل محله‌ی «سرگاول»، «سردل»، «باغستان»، «درب مسجد جامع»، «درب زیارت»، و محله «مصلی» است و آئین‌های مذهبی در مساجد محله‌های آن برگزار می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر برزک افزود: ۱۱ آثار از جمله سفره برکت، امام زاده سراج الدین، موزه مردم شناسی، آب انبار قاجاری، آسیاب آبی، خانه تاریخی موسوی، خانه تاریخی کاردان، مهارت کاشت داشت و برداشت شاتوت، عروسی سنتی برزک، آهنگری برزک، مهارت آسیاب آبی و دانش سنتی آبیاری برزک ثبت ملی شده است.

به گزارش ایمنا، برزک شهری در ۴۵ کیلومتری کاشان که در دره پهناور و سرسبز کوه‌های کرکس قرار گرفته است. وجود چشمه‌سارهای متعدد و فراوانی آب موجب آبادی و رونق کشاورزی، باغ‌های میوه و مزارع گل سرخ شده است. علاوه بر چشمه‌ها، کاریزهای قدیمی و عبور رودخانه از میان شهر و مزارع آن به لطف و صفای این منطقه افزوده است. به جز طبیعت گردی، وجود آثار و بناهای تاریخی گوناگون و مراسم گلاب‌گیری و سایر جشنواره‌ها این روستا را به یک مقصد گردشگری جذاب کاشان تبدیل کرده است و دارای مردمانی مذهبی و ولایتی است که مراسم مذهبی مختلفی دارد.

کد خبر 594522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.