عاشورا؛ بزرگترین مصیبت عالم هستی

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: عاشورا بزرگترین مصیبت عالم هستی به بیان احادیث و زیارت نامه‌ها است که در شهادت امام و یاران ایشان تمامی اصول و حقوق انسانی زیر پا گذاشته شد و امام را تشنه شهید کردند و آب را بر کودکان و اهل حرم‌شان بستند.

حجت الاسلام مهدی صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن عاشورای حسینی، اظهار کرد: عاشورا بزرگترین مصیبت عالم هستی است که به این مصیبت بزرگ در احادیث و زیارت نامه‌ها ما از جمله زیارت عاشورا آمده است، ما در زیارت عاشورا می‌خوانیم: «یا اباعَبْدِاللَّهِ لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیَّةُ، وَجَلَّتْ وَعَظُمَتِ الْمُصیبَةُ بِکَ عَلَیْنا وَعَلی جَمیعِ اهْلِ الْإِسْلامِ وَجَلَّتْ وَعَظُمَتْ مُصیبَتُکَ فِی السَّمواتِ، عَلی جَمیعِ اهْلِ السَّمواتِ (ای ابا عبداللّه، به راستی بزرگ شد سوگواری تو و گران و عظیم گشت مصیبت تو بر ما و بر همه اهل اسلام، و گران و عظیم گشت مصیبت تو در آسمان‌ها بر همه اهل آسمان‌ها).»

علّت اعظم المصائب بودنِ عاشورا

وی ادامه داد: به چند دلیل مصیبت امام حسین (ع) بالاترین و سهمگین‌ترین مصیبت عالم امکان است. در وهله نخست؛ کشتن امام حسین (ع) با وجود آن همه فضائل و مناقب و اصل و نسب خانوادگی و عظمت معنوی در روز روشن، مسئله ساده‌ای نیست، به ویژه که ما شیعیان طبق معارف و اعتقادات حقّه‌ای که داریم معتقدیم امام (ع) واسطه فیض عالم هستی می‌باشند و هر رزق و روزی و خیری در عالم به موجودات می‌رسد به خاطر وجود حجت و ولی خدا است لذا اینکه عده‌ای جمع شوند و شخصیتی که حیات و بقا و رزق خود را وامدار اویند، به آن طرز فجیع به شهادت برسانند باید هم بزرگترین مصیبت محسوب شود.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: علّت دیگر اعظم المصائب بودنِ عاشورا این است، مردمی که ادّعای مسلمانی داشتند و به ظاهر اهل نماز و قرائت قرآن بودند تکبیر گویان به جنگ با جگرگوشه پیغمبرشان برخاستند و این‌طور نبود که نسبت به شخص و شخصیت امام حسین (ع) جاهل باشند بلکه مردمی امام را شهید کردند که به طور کامل او را می‌شناختند و از مقام و منزلت او آگاهی داشتند. درد آورتر اینکه در شهادت امام، فرزندانشان و یارانش تمامی اصول و حقوق انسانی زیر پا گذاشته شد از جمله، درکنار آب فرات او را تشنه شهید کردند و آب را بر کودکان و اهل حرمش بستند. افرادی او را تشنه شهید کردند که گروهی از آنها که لشگریان حرّ بودند چند روز قبل به وسیله امام حسین (ع) و اصحابش از تشنگی نجات یافتند.

بعد از قتل امام حسین (ع) چه گذشت

وی افزود: بعد از قتل امام حسین (ع)، اموال ایشان را حتی وسایل شخصی حضرت حسین بن علی از قبیل انگشتر و نعلین و عمامه اش را غارت کردند، خیمه‌ها را آتش زدند و اهل بیت او را که منسوب به پیامبرشان بود، به اسیری بردند، سر مقدس امام را بر بالای نیزه در شهرها گرداندند و بر بدن شریفش، اسب دواندند. بدن‌های لشکریان خود را دفن نمودند ولی سه روز بدن حجت خدا و اصحابش بر روی خاک افتاده بود و فردی نبود تا ایشان را دفن کند تا عاقبت اهل روستا آمدند و ایشان را دفن کردند.

حجت الاسلام صفری گفت: از طرف دیگر فردی دستور کشتن او را داد (یزید) که جد و پدرش آزاد کرده جد حسین (ع) بودند. جمعِ این مسائل باعث این شده که واقعه عاشورا در تاریخ بشریت تا روز قیامت بی نظیر باشد با اینکه جنگ‌ها و کشتارهای به مراتب بیشتر در تاریخ اتفاق افتاده اما فاقد همه یا بخشی از این جهات مذکوره است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه، هر مجموعه و سیستمی برای آنکه به اهدافی که برایش تعریف شده برسد، باید نه تنها مدیر آن مجموعه بلکه تک تک اعضای آن گروه، در جهت آن اهداف حرکت کنند، گفت: به عنوان نمونه یک ساختمان باید تک تک اجزا آن، ستون‌ها و آجرهای آن بر اساس نظم و نقشه در جای خود و به صورت مستحکم قرار داده شود تا آن ساختمان باعث امنیت و آرامش برای ساکنینش شود. اگر اجزا ساختمانی بدون قاعده و نظم و بدون حساب دقیق بر روی هم سوار شود و لو نماء بیرونی آن ساختمان زیبا و شکیل باشد اما آن هدف‌هایی که امنیت زایی باشد محقق نشده بلکه چه بسا باعث ناامنی و خرابی و تلف ساکنینش شود.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: اینکه شاهد هستیم بعضی از ارگان‌ها یا سازمان‌ها در جهت اهدافی که برایشان در قانون یا اسناد بالادستی تعریف شده ناکارآمد هستند یا دستاورد چندانی ندارند فقط به خاطر مدیر مجموعه یا وزیر مربوطه نیست بلکه چه بسا مدیری خوب و شایسته و انقلابی در رأس باشد، اما مدیران میانی یا بعضی از افراد مجموعه و سازمان در راستای هدف آن سازمان عمل نمی‌کنند یا کاهل و سست است، لذا کارآمدیِ کلّ مجموعه کاهش پیدا می‌کند.

دلیل جاودانگی واقعه عاشورا

وی افزود: در قضیه عاشورای امام حسین (ع) هرچند در رأس هرم مجموعه شهدای کربلا، شخصیت معصوم و کاملِ امام حسین (ع) قرار دارد، اما اگر شاهد هستیم عاشورا چنین تأثیری در عالم و تاریخ ایجاد کرده به خاطر رشد یافتگی و صلاحیت افراد آن مجموعه یعنی اصحاب امام حسین (ع) است؛ از مرد و زن، پیر و جوان و خردسال و غلام همه و همه با ولی خدا معیّت داشته و همراه اند هیچیک ساز جدا نمی‌زنند و وصله ناجور نیست.

حجت الاسلام صفری گفت: این معیّت و همراهی با امام حسین (ع) بوده که این چنین اصحاب حضرت را جاودانه کرده است به عنوان نمونه راجع به حضرت عباس (ع)، کلامی از امام صادق (ع) است که می‌فرمایند: «کان عمّنا العبّاس نافذ البصیرة، صلب‏ الایمان ‏، جاهد مع أبی عبد اللَّه، و ابلی بلاء حسنا، و مضی شهیدا (عموی ما عباس، بصیرت نافذ و ایمان مستحکمی داشت)».

وی تصریح کرد: در این فراز به معیّت و همراهی حضرت اباالفضل با سیدالشهداء (ع) اشاره شده است، تمامی صفت‌های بارز اگر در شهدای کربلا بروز وظهور پیدا کرده است، به دلیل معیّت با انسان کاملی چون امام حسین (ع) است. برای همین است که در دو جای زیارت عاشورا از خداوند متعال، مقام معیّت را درخواست می‌کنیم. مورد دومش آخرین دعای زیارت عاشورا است که در سجده که نزدیک ترین حالت عبد به معبود است مطرح می‌شود و آن این فراز است: « وثبّت لی قدم صدق عندک مع الحسین و اصحاب الحسین الذین بذلوا مهجهم دون الحسین علیه السلام»

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: در آخر به فرمایش امام رضا (ع) در آن حدیث معروف خطاب به ریّان بن شبیب اشاره کنم که حضرتش فرمودند: ای پسر شبیب! اگر شاد می‌شوی که ثوابی مانند ثواب افرادی که با حسین (ع) شهید شدند برای تو باشد، هر وقت به یادش افتادی بگو: «یا لَیتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً» «ای کاش با آن‌ها بودم تا به فوز عظیمی می‌رسیدم» (أمالی صدوق صفحه ۱۳۰)

وی ادامه داد: در این جمله ما آرزوی معیّت و همراهی با امام حسین (ع) را می‌کنیم و همین آرزو و نیّت صادقانه موجب می‌شود همان ثوابی که برای شهدای کربلاست برای ما هم مقرّر و ثبت شد. این حدیث و امثال آن این نکته را متذکر می‌شوند که عقربه قطب نمای زندگی ما باید همیشه به سمت ولی و حجّت خدا باشد که این همگامی و همراهی عملی است که باعث نیل به اهداف متعالی خلقت ما می‌شود.

کد خبر 594506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.