امام حسین (ع)، پرچمدار جهاد تبیین

امام جمعه چادگان گفت: رسالت تبیین و جلوگیری از تحریف واقعه کربلا را بر عهده حضرت زینب کبری (س) و امام سجاد (ع) بود.

حجت الاسلام محمد رضا صالحیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در برهه زمانی کنونی که با جنگ نرم و جنگ‌های ترکیبی از ناحیه استکبار جهانی روبرو هستیم در اصل ضرورت جهاد تبیین، که نوعی مقابله فرهنگی است، شکی وجود ندارد و باید به این مهم با تمام توان عمل کنیم.

وی امام حسین (ع) را پرچمدار جهاد تبیین خواند و افزود: در ماه محرم از امامی صحبت می‌کنیم که خود میدان‌دار جهاد تبیین بوده است، در هیچ برهه‌ای از قیام سیدالشهدا (ع) نمی‌بینید که تبیین روی زمین مانده باشد.

این کارشناس مسائل دینی واقعه کربلا را به سه مقطع تاریخی قبل، حین و بعد از روز عاشورا تقسیم کرد و گفت: در هر برهه سیدالشهدا (ع) به تبیین شرایط پرداخت، قبل از آغاز قیام، در شهرهای مکه و مدینه با افراد مختلف صحبت کرده و شرایط زمانه و دلیل خروج خود از شهرهای مکه و مدینه را تبیین کرد و بیان داشت که به دنبال اصلاح امت جدم هستم.

بزرگترین تبیین سیدالشهدا

وی سخنرانی‌های امام در مسیر شهرهای مکه و مدینه را بزرگترین تبیین در قیام عاشورا دانست و تاکید کرد: بدون این حرکت سیدالشهدا (ع) امروزه برای ما تا این حد واضح نبود که چرا ایشان قیام کردند و شاید آن اتهام ناحق و ناروای دشمنان در مورد ایشان را باور می‌کردیم.

حجت الاسلام صالحیان با اشاره به برخی مصادیق در مورد اهتمام حضرت اباعبدالله (ع) به تبیین گفت: امام حسین (ع) در روز عاشورا نیز با دشمن گفتگو کرد و و بیان داشت چرا می‌خواهید مرا بکشید؟ آیا من حرامی را حلال کردم و آیا حقی را ناحق نکردم؟ آیا من کاری خلاف مصالح اجتماعی انجام دادم؟ که این‌ها همه تبیین‌های روز عاشورا است.

وی رسالت تبیین و جلوگیری از تحریف واقعه کربلا را بر عهده حضرت زینب کبری (س) و امام سجاد (ع) عنوان کرد و ادامه داد: این نشان از تفکر امام است که به اصطلاح تیمی را به سرپرستی حضرت زینب کبری (س) برای این امر به همراه خود می‌آورد.

بیان فلسفه عاشورا با زبان امروز

این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: وقتی که سیدالشهدا (ع) در رویارویی با استکبار و جنگ‌های فرهنگی زمان خود مقابله تبیینی می‌کنند، ما نیز برای سخن گفتن از ایشان باید موضوع تبیین را سرلوحه قرار داده و فلسفه را عاشورا را با زمان امروز تبیین کنیم.

وی با اشاره به تعبیری از شهید مطهری افزود: اگر ما فقط از عاشورای آن زمان صحبت کنیم و از کربلای امروز صحبت نکنیم و تبیین نکنیم، قطعاً بهره‌برداری خوبی از عاشورا نکرده‌ایم، به نظر بنده نکته‌ای مهم‌تر از تبیین در منبرهای عاشورایی وجود ندارد.

کد خبر 594505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.