برگزاری مراسم‌ آئینی مروری بر ارزش‌های شهر است

یک کارشناس شهرسازی گفت: برگزاری مراسم‌ آئینی تاسوعا و عاشورای حسینی در شهرها مروری بر ارزش‌های آن شهر و منطقه است.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فرهنگ آئین و رسوم مردم یک شهر یا منطقه است، بر اساس این تعریف آئین و رسوم هر شهر منجر به متصل شدن ذهن افراد به کالبد شهری می‌شود.

وی افزود: اگر بر این اساس به شهر نگاه کنیم متوجه می‌شویم که نقش آئین‌ها در بسیاری از شهرهای سنتی بر شهر و شهروندان بسیار زیاد بوده است، به طور مثال وجود المان مخصوصی همانند نخل در شهرهای جنوبی در مراسم عاشورا و تاسوعای حسینی برای انتقال فرهنگ اهمیت زیادی دارد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: وظیفه مدیریت شهری بازآفرینی هویت شهرها است؛ بنابراین باید نقش المان‌ها در شهرها در این ایام پر رنگ‌تر باشد و رابطه محکمی میان شهروند و کالبد شهر ایجاد شود که این موارد به دستورالعمل‌های مدیریت شهری مربوط می‌شود.

مؤمنی تصریح کرد: در شهر اصفهان در منطقه‌ی زینبیه مراسم آئینی تاسوعا و عاشورا به صورت خودجوش توسط هیئت‌های مختلفی تشکیل شده است. در این مراسم همه این هیئت‌ها در حرم حضرت زینب (س) واقع در زینبیه اصفهان یکپارچه دور هم جمع می‌شوند. بازسازی این حرم موجب شده تا هیئت‌ها منسجم‌تر و پرشورتر مراسم عاشورا و تاسوعا را برگزار کنند.

وی گفت: بازآفرینی این منطقه از شهر و رسیدگی شهرداری به این المان‌ها منجر به مستحکم شدن آئین‌ها شده و انعکاس آن روی همه مردم کشور است.

کارشناس شهرسازی گفت: هر منطقه شهری المان مخصوصی دارد و شما زمانی که به مناطقی از شهر نگاه کنید متوجه می‌شوید در برخی از این منطقه‌ها قوم ترک، لر، کرد و فارس در کنار هم زندگی می‌کنند و در برگزاری این مراسم‌ که هرکدام به شیوه خاصی عمل می‌کنند و زمانی انسجام میان آن‌ها انسجام برقرار شود و توانایی نقش آفرینی می‌کنند.

مؤمنی افزود: برگزاری مراسم آئینی تاسوعا و عاشورای حسینی در شهرها مروری بر ارزش‌های آن شهر و منطقه است.

کد خبر 594445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.