سطح نگری متولیان فرهنگی آفت برگزاری تئاترهای محرم

یک کارگردان تئاتر گفت: یکی دیگر از آسیب‌های که تئاترهای با تم محرم با آن روبرو است نگاه سطحی متولیان امر به برگزاری این‌گونه تئاترها است و متأسفانه هر نهاد و دستگاه فرهنگی بدون هیچ بررسی از میزان سواد و تخصص فردی که قرار است تئاتر محرم را اجرا کند، از او برای اجرای تئاتر دعوت می‌کنند.

ناصر کریمی نیک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: استفاده از ابزارهای هنری برای معرفی داشته‌های مذهبی به‌خصوص محرم و عاشورا اصولی است که باید در هنر استفاده شود زیرا که به تعبیر حضرت زینب (س) تمامی وقایع عاشورا زیبایی است و زیبایی ابزار هنر است بسیار شایسته است که ایثارها، غم‌ها، اندوه‌ها و حماسه‌ها به عرصه نمایش برسند.

وی ادامه داد: همان‌طور که از دیرباز هنرمندان در این عرصه فعالیت داشته‌اند همچون تعزیه‌خوانی، مقتل خوانی و نمایش‌های آئینی که از نشانه‌های ارادت اهالی نمایش و اهالی هنر به بارگاه اهل‌بیت است. از طرفی در سال‌های اخیر نمایش تعزیه از حالت موزه‌ای بودن خارج‌شده است و به‌عنوان یکی از هنرهای نمایش آئینی شده است

این کارگردان تئاتر بابیان اینکه در حال حاضر توجه به این هنرها در حال افزایش است، گفت: برای افزایش بیشتر این نمایش‌ها آموزش نیروی متخصص و بررسی متون تاریخی بدون اغراق و درست نیاز است زیرا باید برای این نمایش‌ها از متون تاریخی و بر اساس مقاتل استفاده کرد.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین تهدیدی که در این حوزه در حال اتفاق افتادن است متون نمایشی است که باید توجه دوچندانی به آن بشود، در این حوزه جلب نظر مخاطب به هر طریق باعث دور شن از صراط مستقیم می‌شود ما باید به‌جایی برسیم که واقعیت‌ها را بیان کنیم که برای این امر بایستی کارگاه‌های نمایشی به‌صورت تخصصی این حوزه برگزار شود و متون تاریخی مطابق با مقتل‌ها به اجرا دربیایند.

کریمی نیک اظهار کرد: یکی دیگر از آسیب‌های که تئاترهای با تم محرم با آن روبرو است نگاه سطحی متولیان امر به برگزاری این‌گونه تئاترها است و متأسفانه هر نهاد و دستگاه فرهنگی بدون هیچ بررسی از میزان سواد و تخصص فردی که قرار است تئاتر محرم را اجرا کند، از او برای اجرای تئاتر دعوت می‌کند که همین امر باعث می‌شود برخی تئاترهای محرم و عاشورایی از اثربخشی لازم برخوردار نباشد و مخاطب نتواند با آن ارتباط برقرار کند.

کد خبر 594397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.