اوج درهم تنیدگی دین و سیاست در روز عاشوراست / از بخش حماسی عاشورا غفلت شده

شعر آئینی، شعری است که موضع اهل‌بیت (ع) را داشته باشد و از گفتمان اسلامی سرچشمه بگیرد و می‌تواند دربردارنده موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و یا مناجات باشد. این تعریف، جامع‌تر و کامل‌تر است اما هنوز چندان جانیفتاده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از انواع گونه‌های شعر، شعرآیینی است.می‌توان گفت هر شعری که ریشه دینی داشته باشد و متأثر از آموزه‌های اسلام باشد؛ شعرآیینی است. این نوع اشعار در مناسبت‌های مذهبی بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد.به همین منظور و به مناسبت ایام سوگواری امام‌حسین (ع) با «محمد خادم» شاعر شعر آئینی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

محتوای شعرآیینی به چه صورت باشد که مخاطب را به خود جذب کند؟

شعر آئینی اگر شعارزده نباشد و فاصله زیادی با زیست مردم نداشته و بتواند تصویر درستی از زندگی امروز ارائه دهد می‌تواند مخاطب را به سمت خود جذب کند.

وظایف یک شاعر آئینی در جهت حفظ و نشر شعائر حسینی چیست؟

بزرگ‌ترین وظیفه شاعر، شاعر بودن آن است. نکته اصلی و اساسی در مورد شاعران، این روزها نشان دادن تجلی حماسی عاشوراست تا خواندن مرثیه‌های عاشورا.

برخی مواقع در میان اشعار شعرای آئینی دیده می‌شود که به علت همه‌فهم پذیر بودن از محتوا ومظمون شعر غفلت می‌شود، نظر شما دراین‌باره چیست؟

شعر رابطه مستقیمی بازندگی و زیست شاعر دارد.نمی‌توانیم بگوییم شاعر چه باید بگوید و چه نباید بگوید. اگر شاعر جسم و روحش درگیر واقعه عاشورا و شخصیت‌های آن شود شعرش نیز در همان مسیر پیش می‌رود.و به طبع اگر زیستش درگیر واقعه‌ای دیگر باشد مسیر شعر هم همان مسیر را می‌رود.

نقش سیاسی، فرهنگی شاعران آئینی در جامعه امروز چیست؟

بزرگ‌ترین نقش یک شاعر آئینی آن است که پرده‌ای از عاشورا و دین را به مردم نشان دهد. پرده‌ای که می‌توان از آن در این روزها نام برد شبهه جدایی دین از سیاست است. در اینجا شاعر آئینی باید به سراغ بررسی اتفاقات سیاسی واقعه عاشورا برود و بتواند با استناد این مسئله و شبهه را برطرف کند؛ در این صورت است که توانسته است به وظیفه خود به‌درستی عمل کند. زیرا اوج درهم تنیدگی دین و سیاست در روز عاشوراست.

در شرایط جامعه امروزی ما شعر آئینی به چه میزان می‌تواند یک جریان پیشرو باشد؟

عظیم‌ترین، اصیل‌ترین و بزرگ‌ترین هنر این مرز وبوم شعر است.امروزه شاهد آن هستیم هنری که بیش از بقیه موردتوجه رهبر انقلاب است شعر است؛ زیرا شعر این ظرفیت و پتانسیل را دارد که یک جریان پیشرو و آتش به اختیاری باشد. اما به‌هرحال ایراداتی در بخش رسانه‌ای شعر و انعکاس آن وجود دارد و همین موضوع باعث شده است که شعر آن جایگاهی که بایستی داشته باشد را نداشته باشد.

جایگاه و نقش شاعران آئینی در اشعار مورداستفاده مداحان چیست؟

مداحان دودسته هستند. یک بخش از آنان افرادی هستند که کلمات مورداستفاده برای آن‌ها مهم است. این دسته از مداحان متواضعانه و دوستانه به سراغ شاعران می‌آیند و شاعران نیز همکاری لازم را با آنان به عمل می‌آورد.گونه دوم افرادی هستند که ذائقه مخاطب و اکثریت مخاطب برای آن‌ها مهم است. در این دسته پایبندی به اصول و قواعد ادبی موردتوجه قرار نمی‌گیرد.

دسته اول را می‌توان جزو ماندگارها و ریشه‌دارها نام برد اما دسته دوم یک جریان گذرا و موقت همراه با موج هستند که اثربخشی لازم را هم ندارند.

کدام وجهه واقعه عاشورا به نظر شما تاکنون در اشعار آئینی کمتر استفاده‌شده است؟

به نظر می‌رسد بخش مرثیه و عزاداری بیشترین توجه را داشته است و به همین سبب بخش‌های دیگر مورد غفلت واقع‌شده‌اند.یکی از این بخش‌ها، بخش حماسی عاشورا است.ویژگی این بخش آن است که نه‌تنها غم و اندوه مخاطب را فرانمی‌گیرد بلکه به او یک احساس شعف و سربلندی ناشی از یک اتفاق بزرگ که می‌توان گفت واکنشی به قهرمان‌های کربلاست او را در برمی‌گیرد.

و در پایان راز پختگی شعر آئینی را در چه می‌بینید؟.

در یک‌کلام عشق

کد خبر 594393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.