ولایت مداری محوری‌ترین خصوصیت حضرت عباس(ع) بود

یک کارشناس حوزوی بابیان اینکه واقعه عاشورا سرتاسر درس و عبرت است، گفت: حضرت عباس(ع) مهم‌ترین درس زندگی را به شیعیان هر زمانه می‌دهد و آن چیزی جز اطاعت از ولی زمان نیست.

حجت‌الاسلام ابراهیم هراتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با عرض تسلیت تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) اظهار کرد: جدا از مصیب‌ها و ظلم‌هایی که در روز عاشورا علیه امام حسین ویارانش اتفاق افتاد، این واقعه سرتاسر درس و عبرت نه‌تنها برای یک برهه تاریخی بلکه برای تمام برهه‌های تاریخی است.

وی افزود: سال‌های سال از وقوع حادثه عاشورا می‌گذرد، نسل‌ها و نگرش‌ها نسبت به نسل قبل تغییر کرده است، اما تنها موضوعی که در طی سال‌ها تغییر نکرده ارادت به امام حسین (ع) و اهل‌بیتشان است نه‌تنها این ارادت کم نشده بلکه شاهد افزایش این ارادت هرساله توسط شیعیان و سایر ادیان به این امام بزرگوار ویارانش هستیم.

این کارشناس حوزوی بابیان اینکه امام حسین (ع) و هرکدام از یارانش الگویی بر جوامع بشری هستند، تصریح کرد: در میان یاران امام حسین (ع) حضرت عباس (ع) سرآمد خصلت‌های مثبت انسانی بود. تسلیم و تصدیق را از صفات بارز قمر حضرت عباس (ع) (ع) می‌توان دانست.

وی ادامه داد: این دو ویژگی به‌خوبی در وجود حضرت عباس (ع) تجلی‌یافته است، زیرا ایشان در عصری که برخی از انسان‌ها حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را به امامت قبول نداشته و فرمان‌بردار او نبودند، ایشان را واجب الاطاعه دانسته و در برابر امر و فرمان آن حضرت مطیع محض بودند.

حجت‌الاسلام هراتی با اشاره به ماجرای حضور حضرت عباس در کنار رود فرات و آب نخوردن حتی یک جرعه از آب رود به دلیل تشنه بودن امام حسین (ع)، اظهار کرد: چنین حرکتی درواقع؛ ایثار و فداکاری است که امام صادق (ع) هم به آن اشاره می‌کند، خطاب به حضرت عباس (ع) می‌فرماید که تو تسلیم برادرت بودی و تابع ولی و امامت بودی که این وجهه ولایت مداری حضرت عباس را نشان می‌دهد.

وی گفت: حضرت عباس (ع) مهم‌ترین درس زندگی را به شیعیان هر زمانه می‌دهد و آن چیزی جز اطاعت از ولی زمان نیست درواقع یکی از ویژگی‌های شاخص ایشان اطاعت محض از ولی امر در زمان خود است از طرفی جانبازی و شهادت حضرت عباس (ع) در کنار علقمه، نشان‌دهنده امتثال و اطاعت از فرمان حضرت سیدالشهداء (ع) است که به امر آن حضرت برای آوردن آب به فرات رفت و مشک را پر کرد و درنهایت به شهادت رسیدند.

این کارشناس حوزوی عبد صالح را از دیگر ویژگی‌های حضرت عباس (ع) معرفی کرد و افزود: عبد صالح شدن قمر بنی‌هاشم (ع)، ثمره مجاهدت، التزام عملی به‌فرمان خداوند متعال و عمل برمدار دین و شریعت است و این خصوصیات آن حضرت را به درجه والای معنوی رسانده است.

کد خبر 594391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.