عاشورا مهم‌ترین محور ایجاد تحولات اجتماعی و سیاسی جهان

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: بی‌تردید مهم‌ترین و پرقوت‌ترین محور ایجاد تحولات اجتماعی و سیاسی در طول قرن‌های متمادی بعد از حادثه عاشورا تاکنون در دنیا خود این حادثه بوده است.

حجت الاسلام مهدی ایمانی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره ابعاد قیام عاشورا وتبیین آن در جامعه امروز اظهار کرد: از زوایای گوناگون می‌توان به قیام امام حسین (ع) توجه کرد. بعد سیاسی، اجتماعی قیام به عنوان یک مبدا ونقطه عطف تاریخی درمقابله با استکبارستیزی و مبارزه باظلم و زیاده خواهی است.

وی افزود: ابعاد عاطفی و خانوادگی نیز الگوی خوبی برای تحکیم جایگاه ارتباطابات خانوادگی است که نمونه آن رادر ارتباط امام حسین (ع) با فرزندان، خواهر و بنی هاشم قابل مشاهده است. بعد ولایت‌پذیری به عنوان شاخصه مهم مکتب تشیع که بروز و نمود کامل آن در حوادث روز عاشورا ومهاجرت امام از مدینه به کوفه قابل مشاهده است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بعد تبلیغی و شیوه‌های مختلفی که امام در ترویج مبانی اسلامی و نگاه اقناعی واستدلالی که در مسیر تبلیغ خود داشتند؛ همه این عوامل می‌توانند الگوهای مهمی برای تحلیل ابعاد این واقعه عظیم باشند.

ولایت محوری و ولایت پذیری مکتب عاشورا

وی در خصوص بعد ولایت پذیری در حادثه کربلا اضافه کرد: مهم‌ترین شاخص مکتب و مذهب تشیع بعد ولایت محوری و ولایت پذیری در سیره و گفتار امام حسین (ع) و یاران آن حضرت است. این بعد یکی از نکات مهمی است که باید مورد توجه و اهتمام قرارگیرد.اوج این ولایت پذیری را می‌توان در دوران زعامت امام حسن (ع) بر شیعیان ملاحضه کرد که امام حسین (ع) در این دوران کاملاً مطیع برادر خود بودند.

حجت الاسلام ایمانی مقدم اظهار کرد: در حادثه عاشورا شاهد هستیم که یاران باوفای آن حضرت با آنکه شوق شهادت داشتند اما هیچکدام بدون اذن امام خود اقدامی نمی‌کردند حتی در جایی که یقین داشتند مسیر، مسیر حقی است اما تا امام فرمانی نمی‌دادند دست به اقدامی نمی‌زدند. رفتار حضرت زینب کبری (س) چه قبل از شهادت وچه بعد از شهادت اباعبدالله در گفت‌وگوها و سخنان مبارزاتی ایشان موید روح تبلیغی آن حضرت است که روحیه ولایت پذیری در آن موج می‌زند.

وی تاکید کرد: بی‌تردید مهم‌ترین و پرقوت‌ترین محور ایجاد تحولات اجتماعی و سیاسی در طول قرن‌های متمادی بعد از حادثه عاشورا تاکنون در دنیا خود حادثه عاشورا است. همچنین بزرگ‌ترین اجتماعات انسانی برای افرادی است که با تمام وجود خود را از پیروان مکتب امام حسین (ع) می‌دانند؛ که نمونه آن بزرگ‌ترین راهپیمایی جهان در طول تاریخ راهپیمایی اربعین است.

تأثیر قیام عاشورا بر مکاتب و انقلاب‌های جهان

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی گفت: تشیع جنازه ۱۳ میلیونی امام راحل به عنوان فردی که تمام هویت انقلاب خود را متاثراز آقا امام حسین (ع) می‌داند و یا تشیع جنازه ۲۰ میلیونی سردار سلیمانی که خود را مدافع حریم اهل بیت می‌داند و حتی گاندی فردی که باعث استقلال هند از انگلستان شد؛ به صراحت قیام خود را متأثر از قیام امام حسین می‌داند.

وی گفت: به عبارتی دیگر هر فردی که مرام مقاومت در برابر ظلم و فساد را داشته باشد محبوب انسان‌ها قرار می‌گیرد و عامل تحولات اجتماعی سیاسی می‌شود.مسئله قیام امام حسین به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تحولات اجتماعی و ایجاد گفتمان مقاومت در دنیای انسانی و نه تنها اسلامی همگی متأثر از قیام اباعبدالله (ع) است.

نقش مکتب عاشورا برای مقابله با استکبار و استعمار جهانی

حجت الاسلام ایمانی مقدم در خصوص چگونگی ارتباط هر چه بهتر جوانان با قیام امام حسین (ع) تصریح کرد: جوان یعنی شور، هیجان و انرژی همراه با معرفت جویی و کمال خواهی. سفره اهل بیت وماه محرم می‌توانند نیازهای جوانان را به خوبی اشباع و مرتفع کند.ظهور، بروز و حضور در مراسم‌های ایام محرم خودنشان دهنده آن است که اگر از ظرفیت محرم به درستی استفاده شود وبه طور معقولی شاهد ترکیب معرفت و شور وهیجان مذهبی باشیم؛ آنجاست که می‌توان از این ظرفیت نهایت استفاده را کرد.

وی درباره توطئه چینی و تلاش دشمنان برای انحراف مردم از واقعه عاشورا اظهارکرد: دشمنان اهل بیت و سرویس‌های خبیث برنامه ریز برای انحراف در جوامع آزادی خواه به ویژه جوامع اسلامی توطئه‌های فراوانی برای انحراف نهضت حسینی دارند. تا زمانی که ادبیات و مبانی فکری عاشورا مطرح باشد؛ یک عامل بزرگی در مقابل استکبار و استعمار جهانی خواهد بود. بنابراین آن‌ها همیشه رذالت خود را برای ایجاد تحریف دارند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: سرویس‌های خارجی روشنفکران را با این نگاه که واقعه عاشورا را با یک نگاه معرفتی به آن توجه بشود و شور و هیجان مانع معرفت است تحریک می‌کنند و از طرف دیگر جریان‌های ساده لوح و کم خرد را با تحریک وتهییج به هیجانات از جمله قمه زنی و لعن وتکفیر سایر مذاهب اسلامی سعی می‌کنند از بحث اصلی که اسکتبار و استثمار سیتزی است منحرف کنند. وجریان کربلا یک جریان در راستای اهداف ومنافع خود و ایجاد اختلاف در دنیا اسلام قرار بدهند توجه نخبگان دنیا اسلام به این عوامل می‌تواند عامل مهمی برای جلوگیری از انحراف و تحریف باشد.

کد خبر 594367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.