۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
تعهد اسلو به طرح جذب کربن

اسلو با خرید سهام یک شرکت تأمین‌کننده گرمایش شهر به‌دنبال مقابله با تغییرات آب‌وهوایی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از پیوستن مقامات شهرداری اسلو به معامله خرید سهام شرکت فنلاندی فورتوم (FORTUM.HE) به‌عنوان یکی از تامین‌کنندگان اصلی گرمایش شهر، پایتخت نروژ متعهد شده است که جان تازه‌ای در کالبد پروژه جذب کربن شهر بدمد که مدت‌ها به تعویق افتاده بود. فورتوم پیش‌تر اعلام کرده بود که با فروش ۵۰ درصد از سهام خود در "فورتوم اسلو وارمه (Fortum Oslo Varme )" به مبلغ ۱.۱ میلیارد دلار به "هافسلوند اکو (Hafslund Eco) (متعلق به شهرداری اسلو) " و شرکت‌های سهام خصوصی "های‌تک‌ویژن (HitecVision)" و "اینفرانود (Infranode)" سوئد موافقت کرده است.

فورتوم اسلو وارمه بزرگترین تولیدکننده گرمایش منطقه‌ای نروژ، از انرژی مازاد کارخانه سوزاندن زباله برای گرم کردن آب استفاده می‌کند و آن را از طریق شبکه‌ای از لوله‌های عایق به خانه‌ها و محل‌های کار پمپاژ می‌کند. اسلو برای سال‌ها برنامه‌ریزی کرده است تا فناوری کارخانه زباله را به‌عنوان بخشی از CCS (پروژه جذب و ذخیره‌سازی کربن لانگشیپ نروژ) توسعه دهد که هدف آن انتقال CO2 صنعت ساحلی به یک ذخیره عظیم زیر زمینی خط ساحلی است.

اسلو در سال ۲۰۱۷ اعلام کرده بود که زباله‌سوز "کلمتسرود (Klemetsrud)" نتایج امیدوارکننده‌ای در جذب گازهای گلخانه‌ای از دود زباله‌های سوزانده‌شده نشان داده است اما برنامه‌ریزی برای تکمیل پروژه تا سال ۲۰۲۲ به دلیل کمبود بودجه با شکست مواجه شد. پس از آن دولت نروژ اعلام کرد که بودجه‌ای سه میلیاردی در اختیار اسلو قرار خواهد داد. اسلو و شرکای تجاری آن نیز برای پرداخت شش میلیارد از ۹ میلیارد هزینه تخمینی تعیین‌شده برای تکمیل پروژه در سال ۲۰۲۶ اعلام آمادگی کردند. کلمتسرود سالانه حدود ۴۰۰ هزار تن CO2 منتشر می‌کند که معادل ۱۴ درصد از انتشار کلی گازهای گلخانه‌ای شهر است.

اسلو تداوم کار در شرایط فعلی را صلاح نمی‌داند چراکه برای متوقف کردن تغییرات آب‌وهوایی لازم است نحوه انجام بعضی از کارها تغییر یابد و قبل از این‌که دیر شود دست به اقدام زد به همین دلیل در جستجوی به‌کارگیری بهترین شیوه برای همگام شدن با تلاش‌های جهانی در راستای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی برآمده است.

تعهد اسلو به طرح جذب کربن

کد خبر 594353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.