۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۱
اصفهان در لوای سیدالشهدا (ع)

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مجموعه مدیریت شهری خود را در قبال حمایت و کمک به مراکز فرهنگی و مذهبی شهر که مردمی هستند، مسئول می‌داند.

ابوالفضل قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص خدماتی که مدیریت شهری به هیئت‌ها و موکب‌ها ارائه داده است، اظهار کرد: مجموعه مدیریت شهری با توجه به وظیفه‌ای که در حوزه‌های مختلف از جمله مباحث فرهنگی و معنوی شهر و شهروندان دارد، خود را موظف به حمایت از مجموعه‌های شهری در حد توان خود می‌داند.

وی ادامه داد: هر ساله در ردیف‌های بودجه‌ای شهرداری مبالغی برای مساعدت به هیئت‌های مذهبی در قالب مراکز فرهنگی شهر تعیین می‌شود که نحوه تخصیص آن به مجموعه‌های فرهنگی شهر در قالب بررسی گروهی خواهد بود و سازوکار آن مشخص است، تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهرداری عضو این کارگروه هستند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: سنجش توانایی‌ها، نفوذ بین مردم و تأثیرگذاری برنامه‌ها از جمله مولفه‌هایی است که در بررسی مراکز فرهنگی به آنها توجه می‌شود.

مساعدت مدیریت شهری اصفهان به مراکز فرهنگی و مذهبی

وی تصریح کرد: اگر مراکز و مجموعه‌های فرهنگی و مذهبی که بیشتر جنبه مردمی دارد، برای اجرای برنامه‌های خاص در مناسبت‌های ویژه ملی و مذهبی، امکانات و مجوزهایی را نیاز داشته باشد، مجموعه مدیریت شهری در حیطه اختیارات خود از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

قربانی ادامه داد: شهرداری اصفهان و مجموعه مدیریت شهری خود را در قبال کمک به هر اقدام فرهنگی که در شهر انجام می‌شود، مسئول می‌داند، البته این حمایت در حد توان و چهارچوب قانون خواهد بود، البته نباید از این نکته غفلت کرد که این حمایت‌ها نباید موجب شود وظایف ذاتی این مراکز فرهنگی روی زمین بماند یا به شهرداری واگذار بشود.

وی در خصوص سیاه‌پوشی شهر و اجرای پویش "هر منزل یک پرچم اباعبدالله الحسین (ع) "، اضافه کرد: این حرکت از جمله اقدامات خوب و مؤثر در راستای تعظیم شعائر دینی و مذهبی بوده است که در این دور مدیرت شهری جهت همراهی با مردم اصفهان در ایام محرم و صفر انجام می‌شود.

ضرورت برگزاری مردمی مراسم فرهنگی و مذهبی

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر خاطرنشان کرد: استقبال خوب مردم از این حرکت ارزشی، موید این مطلب است که اقدامات و تصمیمات سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان در این زمینه به‌جا و مناسب بوده است.

وی با اشاره به ضرورت مردمی بودن برگزاری مراسم عزاداری در محرم همچون جشن‌های دهه امامت و ولایت، گفت: اگر از برگزاری مراسم در دهه اول محرم در سراسر شهر اصفهان یک بررسی و مشاهده میدانی داشته باشیم، متوجه حضور پرشور اقشار مختلف مردم در هیئت‌ها، مراکز فرهنگی، تکیه‌ها و موکب‌های مذهبی خواهیم بود.

قربانی اضافه کرد: به عنوان مثال مراسم شیرخوارگان حسینی در اصفهان توسط هیئت رزمندگان اسلام در گذر فرهنگی چهارباغ به بهترین شکل برگزار شد، البته شهرداری اصفهان نیز این محوطه و فضا را در اختیار این هیئت مردمی قرار داد و در حد امکان برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر آن کمک کرد، شهر اصفهان در سایه لوای سیدالشهدا (ع) پیش می‌رود.

اهمیت ترویج فرهنگ آزادگی، ایثار و شهادت در محرم

وی اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر اقدامات دینی در دهه اول محرم در شهر اصفهان توسط مردم انجام می‌شود و معدود مراسمی را خواهیم یافت که نهاد یا ارگانی برای برگزاری آن ورود کرده باشد، در صورتی که این اقدام مخالف با شرح وظایف نیز نیست.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص اهمیت فرهنگ‌سازی مفاهیم ارزشمندی همچون آزادگی، ایثار و شهادت در جامعه، خاطرنشان کرد: یاران اباعبدالله‌الحسین (ع) را مظهر آزادگی می‌دانیم که ظلم را نپذیرفتند، انقلاب اسلامی ایران نیز بر اساس آموزه‌های کربلا شکل گرفته است، همچنین همواره شعارهای انقلاب اسلامی مبتنی بر تمسک به اهل بیت و مفاهیم ارزشمند دینی بوده و تمام آرمان‌ها و اهداف دنبال شده در چهار دهه گذشته بر همین اساس بوده است.

وی تصریح کرد: فرهنگ شیعی نگاه عمیقی به فرهنگ شهادت متأثر از قیام سیدالشهدا (ع) و در عین حال توجه خاصی به آینده سبز مهدویت و منجی عالم بشریت دارد که این فرهنگ بین ادیان و فرهنگ‌های مذهبی جهان بی‌بدیل است.

قربانی تاکید کرد: مردم ایران و اصفهان همیشه در این ایام تمام همت خود صرف کرده و برای اقامه عزای سرور و سالار شهیدان به بهترین نحو ممکن تلاش می‌کنند تا شور، شعور و شعار حسینی در زندگی فردی و اجتماعی آنها ساری و جاری باشد.

کد خبر 594330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.