امپراتوری فیک‌ها

بسیاری از ما دست کم یک‌بار ویدئوهای آن‌ها را مشاهده کرده‌ایم، برای دوستان‌ خود فرستاده‌ایم، شاید لایک هم کرده و حتی کامنت‌ هم گذاشته باشیم. گاهی آن‌قدر ویدئوهای‌شان برایمان جالب یا خنده‌دار بوده است که صفحه آن‌ها را دنبال‌ کرده‌ایم. اما چرا!؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، «این آقا اصلاً هیچ عنوانی ندارد، برای چه او را فالو می‌کنید؟ وقت ارزشمندترین چیز یک انسان است. به کار خودت برس. خیلی هستند که تلاش می‌کنند اما چرا پیگیر یک آدم فیک هستید!»، این بخشی از صحبت‌های مربی سجاد غریبی معروف به «هالک ایرانی» در لایو صفحه اینستاگرام این فرد بود؛ سخنی به ظاهر خنده‌دار اما در باطن قابل تأمل، از این جهت که چرا جامعه در فضای مجازی افرادی را دنبال یا به اصطلاح فالو می‌کند که هیچ تخصص و هنری ندارند و حتی در بعضی مواقع با صحبت‌ها و ادعاهایشان افکار عمومی را فریب می‌دهند، آخرین نمونه بارز این اتفاق را در صفحه اینستاگرام سجاد غریبی شاهد بودیم، فردی که اوایل سال گذشته مخاطبان صفحه‌اش به ۲۰ هزار نفر هم نمی‌رسید، اما با ادعای قدرتمند بودن، شکست قهرمانان سنگین وزن جهان و مهم‌تر از همه پست یک سری عکس‌های فتوشاپی از اندام خود، باعث وایرال شدن و در نهایت معروف شدنش شد، به گونه‌ای که طی سه روز بالای ۴۸۰ هزار نفر به مخاطبان صفحه‌اش اضافه شدند. با شکست‌های متعدد در مسابقات، صفحه اینستاگرام او هم‌اکنون بیش از یک میلیون دنبال کننده دارد، با اتفاق‌های اخیر این پرسش مطرح می‌شود چه عواملی باعث شده است که مخاطبان در فضای مجازی این افراد دروغین یا به اصطلاح فیک را دنبال کنند؟

تفریح عامل دنبال کردن شاخ‌های مجازی توسط افراد

وحید ۳۲ ساله در پاسخ به این پرسش به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مگر دنبال کردن این افراد مشکلی دارد؟ دنبال کردن این افراد چه آسیبی به من می‌زند؟ اگر در مورد ارزش وقت و مواردی مشابه صحبت می‌کنید، باید بگویم هر فرد در مورد نحوه گذراندن وقت خود مختار است و نمی‌توان به کسی تکلیف کرد که وقت‌های آزادش را باید چگونه بگذراند.

وی ادامه می‌دهد: اما اگر در کل بخواهم علت دنبال کردن افراد فیک همچون سجاد غریبی را توضیح دهم، فقط به‌خاطر جنبه تفریحی و سرگرمی آن است، دنبال کردن افرادی همچون سجاد غریبی برای من حداقل حکم مشاهده یک سریال طنز را دارد، سریالی که برای دقایقی من را از مشکلات روزمره دور می‌کند.

حس خوب دنبال کردن شاخ‌های مجازی

خانم اسدیان ۲۸ ساله نظر متفاوتی دارد، وی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: افرادی که شاخ‌های مجازی را دنبال می‌کنند، به معنای واقعی بیکار هستند و هیچ برنامه‌ای برای زندگی و پیشرفت خود ندارند، تفاوت زیادی در وقت‌گذرانی فردی که در زندگی خود برنامه و هدف دارد با فردی که بدون برنامه و هدف روز خود را سپری می‌کند، وجود دارد.

اسدیان ادامه می‌دهد: متأسفانه بسیاری از هم‌سن و سال‌های من در زندگی خود برنامه ندارند و هیچ اعتدالی در تفریح و وقت‌گذرانی‌های آن‌ها نیست، وقتی از آن‌ها می‌پرسم چرا این افراد و پیج‌های زرد را دنبال می‌کنید؟، فقط یک جمله می‌گویند «حال میده»، من نمی‌توانم معنی این جمله را درک کنم.

تخلیه هیجانات عامل دنبال کردن شاخ‌های مجازی

اشکان ۳۷ ساله به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تنها عاملی که من این افراد را دنبال می‌کنم تخلیه هیجانم در فضای مجازی است، من جدا از صفحه اصلی که دارم، یک صفحه فیک نیز دارم که تمام این افراد و شاخ‌های مجازی را دنبال می‌کنم، هر زمان که دلم از جایی پر باشد یا ناراحت باشم، در پست‌ها و لایوهای این افراد ناسزا می‌گویم.

وی ادامه می‌دهد: شاید در نگاه اول فکر کنید من فرد عقده‌ای یا دارای بیماری روانی هستم، اما با انجام این کار به اندازه‌ای سبک می‌شوم که با شادابی و حس خوب به بقیه فعالیت‌های روزانه‌ام می‌پردازم به همین جهت فکر می‌کنم افرادی همچون من این فیک‌ها و شاخ‌های مجازی را برای تخلیه حس‌های بد و ناگوار زندگیشان دنبال می‌کنند.

تغییرات نوع ارتباطات در فضای مجازی

محمد سعادت‌زاده، کارشناس علوم و ارتباطات اجتماعی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: روند جهانی شدن و توسعه شبکه‌های مجازی در جهان نوع ارتباطات افراد با جامعه و محیط پیرامون اطراف خود را نسبت به گذشته دستخوش تغییراتی کرده است به گونه‌ای که افراد تمایل بیشتری در ارتباط از طریق فضای مجازی نسبت به ارتباط چهره به چهره با یکدیگر دارند.

وی می‌افزاید: شبکه‌های اجتماعی و توسعه امکانات آن در سال‌های اخیر باعث شده است، کاربران هویت واقعی خود را در فضای مجازی از دست بدهند و همیشه سعی در نمایش هر چه بهتر از خود واقعی خودشان است، داشته باشند، کافی است هر فرد صفحه اینستاگرام دوستان و آشنایان خود را رصد کند.

پایین بودن سطح سواد رسانه‌ای افراد جامعه

این دکترای علوم و ارتباطات ادامه می‌دهد: تصاویر زیبا از آشپزی، جلدها و جمله‌های کتاب، تفریح و خوش‌گذرانی در طبیعت یا ویلای شخصی و موارد مشابه دیگر، هر روز حداقل از سوی یکی آشنایان و دوستان در فضای مجازی منتشر می‌شود، اما آیا در واقع این‌چنین است؟ متأسفانه افراد در شبکه‌های اجتماعی خود واقعی‌شان نیستند. در واقع این فضا کارکردی دارد که افراد بیشتر تمایل دارند خود واقعی خود را نشان ندهند.

وی اضافه می‌کند: به غیر از آسیب فوق، پایین بودن سطح سواد رسانه‌ای در کشور به معضلات فضای مجازی در کشور افزوده است، به همین جهت است که شایعه در فضای مجازی کشور ما بیش از سایر کشورها مطرح است و مورد قبول افراد قرار می‌گیرد.

سعادت‌زاده اظهار می‌کند: نمی‌توان گفت دنبال کردن شاخ‌های مجازی فقط در کشور ما اتفاق می‌افتد، بلکه این یک پدیده جهانی است و همه کشورها به نوعی با آن درگیر هستند اما یک تفاوت اساسی در کشور ما وجود دارد، و آن ورود این مباحث و افراد در فضای گفتمانی و رسانه‌ای کشور است، بارها شاهد بودیم فردی که دارای هیچ هنر و تخصص نبوده و تنها هنرش بالا بودن مخاطبان صفحه‌اش بوده‌اند به عنوان مهمان به رسانه ملی دعوت شده یا توسط رسانه‌های رسمی با وی مصاحبه شده است که همین امر باعث مطرح شدن بیشتر این افراد شده است.

گسترش زردخوانی و زردنویسی در جامعه

وی تاکید می‌کند: باید بپذیریم که زردخوانی و زردنویسی و دنبال کردن افراد به اصطلاح زرد در جامعه در حال افزایش است که عامل اصلی آن فقدان سواد رسانه‌ای و دور شدن از فضای گفتمان نخبگان است؛ جامعه‌ای که در آن زردخوانی و زردنویسی افزایش یابد به طور قطع حکمرانی افراد زرد در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور را در پی دارد.

درست تخلیه نشدن هیجان‌ها؛ عامل دنبال کردن شاخ‌های مجازی

مرضیه حیدری، روانشناس بالینی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: دنبال کردن شاخ‌های مجازی توسط افراد به عوامل مختلفی برمی‌گردد که مهمترین دلیل آن تخلیه هیجان‌های افراد است، زمانی که افراد نتوانند به شیوه صحیح هیجان روزانه خود را تخلیه کنند، در فضای مجازی آن را درون‌ریز می‌کنند، به همین جهت است که در شبکه‌های اجتماعی شاهد بیشترین کامنت فحاشی، توهین به ملیت، اعتقاد و حتی جنسیت افراد هستیم.

وی می‌افزاید: عامل دیگر که در دنبال کردن این نوع افراد وجود دارد، ضعیف بودن ساختار اوقات فراغت در کشور به‌ویژه حوزه نوجوانان و جوانان است، به همین خاطر است که بیشترین مخاطب این صفحات را افراد ۱۷ تا ۳۵ سال تشکیل می‌دهند، اگر ما فضای تفریحی و اوقات فراغت خوبی فراهم آوریم به طور قطع فرد وقت کمتری را برای دنبال کردن این افراد صرف می‌کند.

این روانشناس بالینی تصریح می‌کند: عامل دیگری که باعث افزایش دنبال کردن شاخ‌های مجازی می‌شود، شگفتی و خاص بودن است، این شگفتی و خاص بودن همیشه از نوع مثبت نیست بلکه می‌تواند از نوع منفی باشد، به عنوان مثال همه خوب به یاد داریم زمانی سجاد غریبی بیشترین دنبال‌کننده را داشت که با شکست در صحنه مبارزه خود باعث شد افراد بیشتری واکنش نشان دهند و برای این که بدانند او چه کسی است، وی را دنبال کنند.

وی تاکید می‌کند: اگر نسل جوان برای حضور در رسانه‌های مجازی تعلیم دیده بود، دیگر سراغ این‌گونه افراد نمی‌رفت و با مشاهده فیلم‌های این افراد سرگرم نمی‌شد. به‌طور کلی معتقدم ما در نظام تربیتی با مشکلات زیادی مواجه هستیم و تا زمانی که در این حوزه برنامه‌ریزی نداشته باشیم شاهد مطرح شدن هر چه بیشتر این افراد در فضای مجازی خواهیم بود.

کد خبر 594136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.