شهروندان از «سرای ۱۰» اطلاع زیادی ندارند/ حداقل یکسال آموزش لازم است

پروانه ساختمانی به صورت تمام الکترونیک و کمتر از یک هفته در شرایطی در شهر اصفهان صادر می‌شود که پیش از این افراد باید چندین‌ ماه برای گرفتن آن صبر می‌کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از دغدغه‌های اصلی محاسبات شهرداری خطای انسانی، نبود شفاف سازی و ارائه نکردن فاکتور و صورتحساب الکترونیکی بود که در سال ۱۳۹۵ با راه اندازی سیستم یکپارچه «سرای ۸» این مشکلات تا حدودی برطرف شد. این سیستم خدماتی هوشمند، باهدف شفافیت و بدون خطای انسانی به شهروندان اصفهانی خدماتی ارائه می‌کرد.

سیستم مکانیزه شهرسازی و درآمد با عنوان «سرای ۸»، شامل ۳۵ زیرسیستم بود که ۳۲ زیر سیستم آن مربوط به شهرسازی و سه زیرسیستم مربوط به بخش‌های مالی و درآمد بوده و امکاناتی همچون صدور پروانه ساختمانی، امور مهندسان ناظر، نحوه محاسبات عوارض به صورت مکانیزه، کمیسیون ماده صد، شهرنما، پلیس ساختمان، سیستم املاک، طرح برون سپاری و … داشت.

تیرماه امسال بود که مدیریت جدید شهرداری سیستم «سرای ۱۰» را کلید زد تا دریافت پروانه ساختمانی برای همه شهروندان از منزل یا محل کار، از طریق سامانه هوشمند توسعه شهری، در کلان‌شهر اصفهان به صورت کاملاً الکترونیک و در زمان کمتر از یک هفته امکان پذیر شود. این اقدام متناسب با شرایط جامعه و همچنین انتظاری بود که سازندگان و درخواست‌کنندگان پروانه از شهرداری داشتند. الکترونیکی شدن فرایند صدور پروانه در راستای پنج درخواست سازندگان ساختمان از شهرداری حرکت می‌کند.

شهروندان خواستار آن بودند که همه ضوابط و امکاناتی که دریک ساختمان است، به صورت شفاف در اختیارشان قرار بگیرد، هزینه‌ها قابل محاسبه بوده تا برای فرد سازنده نقش و فایده هر بخش مشخص باشد، همه مراحل در کمترین زمان ممکن انجام شود، تبعیض برای گرفتن پروانه ساختمانی وجود نداشته و برای اخذ پروانه میزان رفت‌و آمد به شهرداری به حداقل برسد. اجرای «سرای ۱۰» به شیوه صحیح، می‌تواند این خواسته‌های شهروندان را به خوبی اجرایی کند.

«سرای ۸» به طور کامل در اختیار شهرداری بود اما «سرای ۱۰» به صورت همزمان در اختیار مردم و شهرداری است. هر متقاضی دریافت کننده پروانه در «سرای ۱۰» نام کاربری و رمز ورودی دارد که از این طریق وارد سیستم شده و می‌تواند مراحلی را که یک زمانی توسط شهرداری انجام می‌شد را به صورت الکترونیکی طی‌کند؛ درواقع همه امکانات، توسط یک نرم افزار ارائه می‌شود و کاربر می‌تواند این خدمات را انجام دهد.

همراهی با شهرداری لازمه تحقق شعارِ "در خانه پروانه بگیرید"

علی مدرس هاشمی، عضو انجمن انبوه سازان اصفهان در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: فرایند صدور الکترونیکی پروانه ساختمان از چند سال گذشته با عنوان «سرای ۸» کلید خورد؛ این فرایند خوبی برای اینکه یک کار تحقیقاتی انجام شود، شروع خوبی بود اما درواقع کارایی چندانی برای شهروندان نداشت.

وی با بیان اینکه سیستم «سرای ۱۰» با شعار در خانه، پروانه بگیرید، در مدیریت جدید شهرداری اصفهان شروع شد، اضافه می‌کند: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان جلساتی را با انبوه‌سازان، مهندسان معمار، نظام مهندسی و … برگزار کرد تا فرایند صدور پروانه ساختمانی را آموزش و اطلاع رسانی کند.

مدرس هاشمی خاطرنشان می‌کند: تا زمانی که به صورت گروهی و برای عامه مردم دوره‌های آموزشی گذاشته نشود اثر چندانی در معرفی هرچه بهتر این سامانه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هر فرایند جدید در جامعه برای پذیرش به بازه زمانی مشخص نیاز دارد، می‌گوید: معاونت شهرسازی اصفهان در تلاش است با برگزاری دوره‌های آموزشی برای انبوه سازان مسائل را حل‌وفصل کند. همسان سازی ارتفاعات شهری تا شش طبقه روی پارکینگ از جمله مواردی است که به نظر می‌رسد باید در سامانه «سرای ۱۰» اصلاح شود.

عضو انجمن انبوه سازان اصفهان ادامه می‌دهد: این موضوع از آن‌جایی که انبوه‌سازان معمولاً با زمین‌، ضوابط و کدهای ارتفاعی مختلف روبه‌رو هستند اهمیت بسیار زیادی دارد. شروع کار به خوبی انجام شده اما نیاز به حمایت همه جانبه از سوی شهرداری است.

مدرس هاشمی تصریح می‌کند: ایرادات یا مشکلاتی نیز ممکن است در سامانه وجود داشته باشد که این‌ها کاملاً طبیعی است؛ باید قبول کنیم که یک دوره آزمایشی تقریباً یک‌ساله نیاز است تا همراه با شهرداری این مشکلات را برطرف کنیم.

وی در ادامه می‌گوید: تسلط کافی از سوی قشر متخصص حوزه ساختمان نسبت به بخش‌های مختلف «سرای ۱۰» وجود ندارد. بنابراین لازم است مدت زمان تعریف شده و محدودی مشخص شود تا تعداد پروانه‌ها به تعداد مناسبی در صدور برسد؛ پس از این به خوبی می‌توان درباره این سامانه به خوبی اظهار نظر کرد. همراهی و همکاری لازم با شهرداری باعث می‌شود سرای ۱۰ به شعار "در خانه، پروانه بگیرید" محقق شود.

«سرای ۱۰» تأثیر خوبی در صدور پروانه داشته است

سید کریم داوودی، عضو انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان اصفهان نیز در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سیستم‌های پیشین صدور پروانه ساختمانی موازی کارانه و زمان‌بر بود، در حالی که «سرای ۱۰» روش مناسبی است که تأثیر خوبی در صدور پروانه گذاشته است.

وی با بیان اینکه لازمه اجرای کامل اهداف این سیستم، همراهی نهادهای مرتبط با شهرداری است، اضافه می‌کند: آموزش لایه به لایه باید تداوم یابد و همه اقشار جامعه از متقاضیان دریافت تا مهندسان نظام مهندسی، باید این آموزش‌ها را ببینند.

داوودی ادامه می‌دهد: درحال حاضر برخی از فازهای این سامانه اختیاری است که باید به سمت اجباری شدن پیش برود. درواقع روش گرفتن حضوری باید کاملاً حذف شود؛ این نیازمند آماده‌سازی کامل زیرساخت‌ها است. برای تسریع در روند این سیستم نظام مهندسی، آموزش و پرورش، آتش‌نشانی و… باید اقدامات لازم را انجام دهند.

وی تاکید می‌کند: یکی از ایرادات این سامانه مطابقت تقاضای نقل و انتقال با صدور پروانه است که باید به مرور اصلاح شود.

عضو انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان اصفهان می‌گوید: برخی ضوابط طرح تفصیلی نیز وجود دارد که ممکن است بعد از مدتی تغییراتی در آن ایجاد شود. برای مثال میزان طبقه مجاز در منطقه خانه اصفهان طی سال‌های قبل دو طبقه بود که با توجه به افزایش جمعیت آن منطقه ارتفاع و تعداد طبقات تغییر یافته است؛ این تغییری است که براساس قانون انجام شده و ضابطه‌های طرح تفصیلی نیز روی سامانه قابلیت اجرایی دارد و در صورت ایجاد تغییرات، در سامانه اعمال می‌شود.

داوودی در پایان خاطرنشان می‌کند: اینکه هر فرد حقیقی و حقوقی بتواند در خانه و دفتر کار مراحل صدور پروانه را انجام دهد موضوعی بسیار مهم، دشوار اما امکان‌پذیر است.

کد خبر 594132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.