پیشرفت مطلوب ایران در حوزه ساخت و بهره‌برداری از ماهواره

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: صنایع مربوط به ماهواره در سه بخش ساخت ماهواره متناسب با نیاز، قرار دادن ماهواره در مدار و بهره‌برداری از آن تقسیم می‌شود که خوشبختانه کشور ایران در این سه زمینه فعالیت و پیشرفت خوبی داشته است.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه صنایع مرتبط با ساخت ماهواره جزو برنامه‌های استراتژیک تمام کشورها است، اظهار کرد: ماهواره‌ها امروزه نقش بسیار مهمی در زندگی ایفا می‌کنند؛ کلیه فعالیت‌های ارتباطی و تراکنش‌های مالی که در بستر اینترنت انجام می‌شود به واسطه ماهواره‌ها ایجاد شده است.

وی افزود: امروزه امور مربوط به شناسایی وضعیت اقلیم و سنجش میزان آبی که در مناطق مختلف وجود دارد؛ مدیریت منابع آب، اقلیم، کشاورزی و جنگل‌داری از مباحث بسیار مهمی است که به‌واسطه ماهواره‌ها انجام می‌شود.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: صنایع مربوط به ماهواره در سه بخش ساخت ماهواره متناسب با نیاز، قرار دادن ماهواره در مدار و بهره‌برداری از آن تقسیم می‌شود که خوشبختانه ایران در این سه زمینه فعالیت و پیشرفت خوبی داشته است. در سیاره زمین سه مدار اصلی با نام‌های لئو، مئو و ژئو وجود دارد که می‌توان ماهواره‌ها را به یکی از این سه مدار پرتاب کرد.

وی تصریح کرد: مدار لئو در فاصله ۱۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتری قرار دارد و به عنوان مدار پایینی شناخته می‌شود؛ مدار میانی زمین که مئو نام دارد در فاصله پنج تا ۱۲ هزار کیلومتری از زمین قرار گرفته و مدار ژئو در فاصله ۳۶ هزار کیلومتری قرار دارد. هنگامی که می‌خواهیم ماهواره‌ای به یکی از این سه مدار ارسال کنیم هر چقدر که فاصله آن از زمین بیشتر باشد، پایداری بیشتری خواهد داشت و در صورتی که ماهواره در مدار ژئو قرار گیرد پایداری بالایی داشته و می‌تواند به صورت ثابت یک منطقه خاص را پوشش دهد.

مرادی اشاره کرد: هنگامی که ماهواره در مدارهای پایینی قرار می‌گیرد؛ دائم در حال حرکت بوده و در روز چندین بار به دور زمین می‌چرخد که این مسئله کنترل را دشوار می‌کند؛ البته قرار دادن ماهواره در مدار ژئو بسیار سخت بوده و برای این کار به ماهواره‌برهای قدرتمندی نیاز داریم.

کد خبر 594108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.