گلایه شهروندان اصفهانی از ایجاد مسیر BRT در خیابان مسجدسید+ پاسخ مسئولان

به‌رغم لزوم افزایش خطوط اتوبوسرانی در راستای گسترش حمل‌ونقل عمومی شهرها، ایجاد مسیرهای ویژه اتوبوس‌های تندرو (BRT) در خیابان‌های کم‌عرض همچون مسجدسید، مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اتوبوس یکی از سیستم‌های پرکاربرد حمل‌ونقل عمومی در شهرهای مختلف دنیا است که از جمله از مزیت‌های آن کاهش ترافیک و آلودگی هوا، افزایش بهره‌وری سوخت و ارتقای کیفیت سفرهای درون‌شهری شهروندان است، لذا متولیان این امر در حال آزمودن راه‌حل‌های پیشرفته حمل‌ونقل هستند.

در بحث حمل‌ونقل شهری، یافتن راه‌حل‌های جدید برای خیابان‌های اشباع شده از خودرو، علاقه جدیدی را برای برطرف کردن این ناهنجاری‌های شهری می‌طلبد. این نگرانی‌ها، توجه به فناوری جدید عبور و مرور همچون BRT که راهکاری سودمند برای ارتقای سطح کیفیت جابه‌جایی شهروندان در شهر است را ضروری می‌سازد.

اتوبوس پرسرعت به عنوان پدیده‌ای نو ظهور در سیستم حمل‌ونقل عمومی شهرهای بزرگ ایران از جمله تهران و اصفهان برای شتاب در عبور و مرور و کاهش زمان سفر طراحی و در مسیرهای پر تردد رفت‌وآمد می‌کنند، اما در این بین برخی از شهروندان اصفهانی در تماس با خبرگزاری ایمنا اعلام کردند که احداث مسیر ویژه اتوبوس‌های تندرو در خیابان‌های کم‌عرض همچون مسجدسید مشکلاتی را برای تردد روزانه شهروندان ایجاد کرده است.

آنها می‌گویند احداث مسیر ویژه اتوبوس‌های تندرو در خیابان مسجدسید، بدون تدابیر کارشناسی انجام و باعث تشدید ترافیک این خیابان شده است.

اجرای خط BRT تأثیر قابل توجهی در شرایط ترافیکی خیابان مسجدسید ندارد

بر اساس پیگیری‌های خبرنگار ایمنا، محمد پورمیدانی، مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: محور خیابان‌های مسجدسید، عبدالرزاق، ولی‌عصر (عج) و جی که خط سه اتوبوس تندرو به‌عنوان یکی از کریدورهای اصلی غرب به شرق شبکه حمل‌ونقل همگانی اصفهان در آن فعال است، در حال حاضر روزانه ۱۲ هزار مسافر دارد و پیش‌بینی شده است در آینده میزان مسافران آن افزایش یابد.

وی ادامه داد: در خیابان مسجد سید با توجه به محدودیت عرض خیابان، مسیر اتوبوس تندرو به صورت خط پرش طراحی و در دست اجرا است که در این طراحی به جای دو خط BRT، تنها یک خط در وسط خیابان به عبور اتوبوس اختصاص پیدا می‌کند و اتوبوس مسیر رفت و برگشت بنابر شلوغی ترافیک پشت تقاطع‌ها، مشخص می‌شود.

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: فضای مورد نیاز این خط پرش از رفیوژ میانی خیابان به اضافه عرض یک متر از هر سمت خیابان تأمین شده است و در هر سمت خیابان همچنان دو خط عبور برای وسایل نقلیه و یک خط پارکینگ وجود دارد.

وی اضافه کرد: این طراحی ویژه، بدون تأثیر قابل توجه به شرایط ترافیک خیابان، زمان سفر اتوبوس‌ها را کاهش می‌دهد، زیرا باعث پرش اتوبوس‌ها از شلوغی ترافیک پشت تقاطع‌ها خواهد شد.

پورمیدانی تاکید کرد: شهرداری اصفهان علاوه بر توسعه زیرساخت‌های مسیر اتوبوس‌های تندرو در حال پیگیری افزایش کمیت و کیفیت ناوگان خطوط اتوبوسرانی است که از جمله اقدامات انجام شده در این خصوص می‌توان به خرید ۱۰۰ دستگاه میدل‌باس، ۲۲۰ اتوبوس با مشارکت دولت و اوراق مشارکت اسلامی و بازسازی ۲۰۰ دستگاه اتوبوس اشاره کرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین معضلات شهر اصفهان آلودگی هوا و ترافیک معابر مرکزی شهر است که بخش زیادی از آن ناشی از تردد خودروهای شخصی تک‌سرنشین در سطح شهر است؛ در این راستا شهرداری اصفهان جهت استفاده بهینه از امکانات موجود برای توسعه پایدار شهر و ارتقای سلامت شهروندان بر اساس مطالعات جامع حمل‌ونقل همگانی شهر اصفهان، اقدام به توسعه خطوط تندروی اتوبوسرانی کرده است.

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان ادامه داد: تجربه راه‌اندازی و بهره‌برداری از اتوبوس‌های تندرو در خطوط قبلی اصفهان حاکی از بهبود شرایط حمل‌ونقل همگانی و رضایت مسافران و افزایش تعداد استفاده کنندگان این خطوط است و ترافیک خیابان هم به مرور زمان به تعادل می‌رسد.

وی تصریح کرد: در شرایط خاص دوران کرونا شهروندان بیشتر از گذشته از خودرو شخصی استفاده می‌کردند که با فروکش کردن آن، برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا ناگزیر از افزایش مطلوبیت حمل‌ونقل همگانی به‌خصوص در عبور از مرکز شهر هستیم تا شهروندان بتوانند راحت‌تر از وسایل حمل‌ونقل همگانی استفاده کنند.

شهروندان می‌توانند مشکلات خود را از طریق تماس با شماره تلفن ۸_۳۵۵۴۴۱۱۲ در اختیار این رسانه قرار دهند؛ دستگاه‌ها و نهادهای مسئول نیز می‌توانند برای پاسخگویی به شهروندان از همین طریق اقدام کنند.

کد خبر 593793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.