نخستین عملیات انتقال و اهدای قلب از تهران به مشهد با موفقیت انجام شد

‌مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برای نخستین‌بار انتقال قلب اهدایی بیمار مرگ مغزی از تهران به مشهد انجام و قلب اهدایی در این شهر به مردی ۴۲ ساله پیوند شد.

به گزارش ایمنا، ابراهیم خالقی اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشترین گیرندگان قلب، برای دریافت این عضو به تهران مراجعه می‌کنند و در نوبت قرار می‌گیرند، به همین دلیل تهران، بیماران بدحال نیازمند قلب بیشتری دارد؛ از این رو بیشترین ارسال عضو قلب از سایر استان‌ها به ویژه مشهد به تهران صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای نخستین بار عملیات انتقال قلب برعکس شد و با توجه به اینکه از چند روز گذشته برای دریافت قلب یک بیمار نیازمند بدحال در مشهد، مکاتبات صورت گرفته بود، دیروز قلب یک جوان ۳۱ ساله که در تهران دچار سکته مغزی شده بود با اورژانس هوایی از تهران به مشهد منتقل شد.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: عمل برداشت قلب دیروز چهارشنبه ساعت ۱۲ ظهر در بیمارستان رسول اکرم (ص) تهران انجام و سپس با هماهنگی‌های انجام شده ساعت ۱۴ به فرودگاه مشهد ارسال شد.

وی اضافه کرد: قلب اهدایی بلافاصله از طریق مسیر سبزی که در نظر گرفته شد بود از فرودگاه مشهد به بیمارستان امام رضا (ع) منتقل و عمل پیوند انجام شد و هم‌اکنون گیرنده قلب در بخش آی.سی.یوی بیمارستان امام رضا (ع) بستری و تحت مراقبت‌های ویژه است.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این عمل پیوند، پنجمین عمل پیوند قلب در سال ۱۴۰۱ و نودوهشتمین عمل پیوند قلب صورت گرفته در این مجموعه است.

واحد پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که شمال‌شرق کشور را زیر پوشش دارد از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 593730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.