گلایه شهروندان از چند نرخی بودن پارکینگ‌های اصفهان+ پاسخ مسئولان

چند نرخی بودن و قیمت بالای پارکینگ در اصفهان باعث آزرده خاطر شدن شهروندان این کلان‌شهر شده است که می‌طلبد مسئولان مربوطه، شفاف‌سازی لازم را برای رفع ابهامات جهت ترغیب هرچه بیشتر شهروندان برای استفاده از پارکینگ‌های شهر انجام دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه با افزایش تعداد خودروها در سال‌های گذشته، پارکینگ‌هایی در سطح شهر اصفهان ایجاد شده است که تعدادی از آنها توسط شهرداری و تعدادی از سوی بخش خصوصی اداره می‌شود.

در حال حاضر در خصوص دریافت نرخ ورودی و حق توقف خودروها در پارکینگ‌های عمومی و خصوصی تفاوت چشمگیری وجود دارد و شهروندان از چند نرخی بودن پارکینگ‌ها گلایه‌مند هستند.

در این بین تعدادی از شهروندان در تماس با خبرگزاری ایمنا ضمن ابراز نارضایتی از افزایش قیمت پارکینگ‌های سطح شهر اصفهان، از چند نرخی بودن آنها نیز شاکی بودند؛ آنها می‌گویند، ملاک تعیین نرخ پارکینگ‌ها برای شهروندان مشخص نشده است و گاهی هزینه هر ساعت اجاره پارکینگ‌های بخش خصوصی تا ۱۲ هزار تومان نیز می‌رسد.

معضل دریافت هزینه خارج از نرخ مصوب در پارکینگ‌ها شهروندان را آزرده خاطر کرده است، به‌طوری که گفته می‌شود نرخ ورود به بعضی از پارکینگ‌ها تا ۵۰ هزار تومان نیز می‌رسد؛ در صورتی که بارها از سوی مسئولان تاکید شده است که پارکینگ‌های خصوصی اجازه دریافت مبلغ خارج از نرخ مصوب را ندارند.

اصفهان کمترین نرخ پارکینگ‌های کشور را دارد

بر اساس پیگیری‌های خبرنگار ایمنا، مجید عموچی، رئیس اداره هماهنگی امور مناطق و سازمان‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان اظهار کرد: شهرداری ۴۳ پارکینگ با ظرفیت ۹۵۰۰ دستگاه خودرو را دارد که از این تعداد پارکینگ، ۱۷ پارکینگ روباز و مابقی مسقف و طبقاتی هستند.

وی با اشاره به مصوبه اخیر شورای شهر اصفهان در خصوص افزایش نرخ پارکینگ‌های شهرداری، اضافه کرد: نرخ قبلی برای خودروهای شخصی در پارکینگ‌های مسقف، در ساعت اول ورود ۱,۲۰۰ تومان و از ساعت دوم به بعد، هر ساعت ۸۰۰ تومان بود که با تصویب افزایش دو برابری، این نرخ برای ساعت اول ورود ۲,۴۰۰ تومان و ساعت دوم به بعد هر ساعت ۱,۶۰۰ تومان تعیین شد، اما هنوز ابلاغ نشده است.

رئیس اداره هماهنگی امور مناطق و سازمان‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه پس از افزایش قیمت پارکینگ‌های سطح شهر، ارزان‌ترین نرخ پارکینگ شهری را در کل کشور داریم، خاطرنشان کرد: نظارت بر پارکینگ‌های بخش خصوصی با اتحادیه است، اما در سال‌های اخیر تلاش کردیم با آنها تعامل داشته باشیم تا همان ضوابط و مقرراتی که در پارکینگ‌های شهرداری اعمال می‌شود را بر این پارکینگ‌ها اعمال کنند.

وی تصریح کرد: سعی کردیم قیمت پارکینگ‌های شهرداری را با اتحادیه یکسان کنیم، اما به لحاظ قانونی نمی‌توانیم نرخی بیشتر از آن‌ها داشته باشیم، اتحادیه پارکینگ‌های خصوصی در اتاق اصناف نرخ ۲۵۰۰ تومانی را مصوب کرده و نرخ ۲۴۰۰ تومانی شهرداری به آن بسیار نزدیک است.

عموچی مجموع هزینه پارکینگ‌های شهرداری اصفهان در سال گذشته را بیش از چهار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بعضی پارکینگ‌ها همچون ۲۵ آبان، باغ پرندگان، شیخ بهایی، جلفا، اردیبهشت، چمران و پشت مطبخ «زیان‌ده» بوده است، اما پارکینگ‌های حکیم، طالقانی، کرمانی و هشت‌بهشت درآمدی بیشتر از هزینه‌ها داشته است.

وی با اشاره به اینکه تنها در طول اردیبهشت‌ماه امسال حدود ۵۷۰ هزار خودرو از پارکینگ‌های عمومی شهرداری استفاده کردند، خاطر نشان کرد: میزان استفاده از پارکینگ‌های شهرداری در ماه‌های مختلف سال متفاوت است، به‌عنوان‌مثال استفاده از پارکینگ در ایام نوروز بیشتر و در فصولی همچون تابستان یا زمستان کمتر می‌شود.

شهروندان می‌توانند مشکلات خود را از طریق تماس با شماره تلفن ۸_۳۵۵۴۴۱۱۲ در اختیار این رسانه قرار دهند؛ دستگاه‌ها و نهادهای مسئول نیز می‌توانند برای پاسخگویی به شهروندان از همین طریق اقدام کنند.

کد خبر 593598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.