افزودن بند ضدخویشاوندی به قانون اخلاقی شهر در شیکاگو

شورای شهر شیکاگو به‌رغم تمام مخالفت‌ها و انتقادها، با افزودن بند ضدخویشاوندی به قانون اخلاقی شهر به مقابله با فامیل‌بازی در نهادهای دولتی پرداخت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نماینده بخش ۴۳ شورای شهر شیکاگو سال‌ها پیش خواستار اصلاح قوانین اخلاقی شهر شد تا فسادی که طی چندین دهه گریبان‌گیر دولت این شهر شده است را ریشه‌کن کند. وی به‌عنوان رئیس کمیته اخلاق و نظارت دولتی شورا این تغییرات را به یک «دوی ماراتن» و نه «دوی سرعت» تشبیه کرد و به کمک تیم سیاست‌گذاری انجمن دولت و هیئت اخلاق شیکاگو روندی را ایجاد کرد که در حال حاضر به‌عنوان «تعمیر اساسی قوانین اخلاقی شهر» شناخته می‌شود.

پیشنهاد این عضو شورای شهر شامل تقویت قوانین شهر در برابر فامیل‌بازی، مشارکت در مبارزات انتخاباتی، لابی کردن اعضای شورای شهر و افزایش جریمه برای نقض این قوانین از حداکثر پنج‌هزار به ۲۰ هزار دلار می‌شود که البته بسیاری از دیگر اعضا این اصلاحات را درمانی قطعی برای مشکل موجود نمی‌دانند. رسیدگی به این پیشنهادات تا مدت‌ها به تعویق افتاد و مذاکرات پشت درهای بسته انجام شد تا این‌که نهایتاً با کمی اصلاح در کمیته اخلاقی شورا با اتفاق آرا تصویب شد.

پیشنهاد اخلاقی تصویب‌شده شامل یک بند ضد خویشاوندی است که با گسترش قوانین تضاد منافع به همسر، فرزندان و بستگان مقامات منتخب و کارمندان دولتی همراه است و محور اصلی آن شامل پایان دادن به فامیل‌بازی در نهاد شهرداری می‌شود. این اصلاحیه همچنین اعضای شورای شهر را از انجام برخی کارهای بیرونی که منجر به تأثیر نامطلوب بر «بار مالیاتی نسبی ساکنان شهر» می‌شود، منع کرده است.

شورای شهر شیکاگو این‌گونه مطرح کرد که قانون فعلی شهر کارمندان و مقامات دولتی را تنها از انعقاد قرارداد با شرکت‌هایی منع می‌کند که تحت مدیریت همسر، فرزندان یا سایر اعضای فامیل آن‌ها قرار دارد یا یکی از این افراد خانواده و فامیل در آن شرکت استخدام هستند اما اصلاحیه جدید آن‌ها را از هرگونه اقدام یا تصمیم اداری و قانونی که می‌تواند بر هر یک از این افراد تأثیرگذار باشد نهی می‌کند. برای مثال بازرس امور بازرگانی و حمایت از مصرف‌کننده شهر نمی‌تواند روی پرونده درخواست مجوز کسب‌وکاری اقدام کند که توسط کارفرمای پسرش ثبت شده است که این امر یکی از بارزترین نمونه‌های تضاد منافع است. در گذشته برای این ممنوعیت هیچ‌گونه قانونی به‌طور رسمی وجود نداشت اما ممنوعیت آن طبق قوانین پارلمان باعث می‌شود در صورت ممانعت از پیروی، طبق مجازات اساسی حکم اخلاقی با مسئله روبه‌رو شود.

اصلاحیه جدید قانون اخلاقی شهر شیکاگو شامل پایان دادن به امتیازهای اختصاص‌یافته به طبقه شورای شهر نیز می‌شود. از جمله این امتیازها عبارت است از امتیاز ویژه‌ای که برای اعضای سابق شورای شهر وجود دارد. این افراد برخلاف سایر اعضای عمومی شورای شهر اجازه دارند در طول جلسات کمیته یا شورای شهر از صحن شورا با همکاران سابق خود لابی کنند که به‌معنای اعمال نفوذ بر مسئولان اجرایی و قانون‌گذاران برای تصویب سیاستی خاص یا قانونی مشخص برای افراد یا گروه‌هایی خاص است. طبق اصلاحیه جدید، اعضای سابق شورای شهر از لابی‌گری در صحن شورا منع شدند. پیشنهاد منع لابی‌گری اعضای سابق شورای شهر به‌دنبال تلاش یکی از این اعضا برای تصویب آئین‌نامه‌ای به نفع شرکت‌های خصوصی بوتینگ شکل گرفت که به‌تازگی در یکی از آن‌ها استخدام شده بود.

شورای شهر همچنین اعلام کرد که اصلاحیه جدید قوانین اخلاقی شهر تلاش می‌کند تا مقامات دولتی را از مبادله سودهای تجاری با پول نقد در مبارزات انتخاباتی منع کند. به‌این‌ترتیب پیمانکاران فعال در بخش کمپین‌های انتخاباتی تنها مجاز هستند تا سقف ۱۵۰۰ دلار به نامزدهای انتخاباتی کمک کنند تا از تقلب‌های مالی احتمالی پیشگیری شود.

همچنین شورا مطرح کرد که اصلاحیه مذکور مجدد مورد بازنگری قرار خواهد گرفت؛ چراکه به‌زعم برخی اعضا مشکل شیکاگو این است که اصلاحات اخلاقی فقط در حاشیه‌ها اتفاق می‌افتد و شورا در محدودترین طریق ممکن به مواجهه با آخرین مجموعه از پدیده‌هایی می‌پردازد که شهر با آن مواجه است. این اعضا برخلاف اصلاحات مقطعی در طول زمان، خواستار بازنگری «کل‌نگر» در آئین‌نامه اخلاقی شورا هستند و با روند موجود که توسط خود اعضای هیئت رئیسه اداره می‌شود، مخالفت کردند چراکه معتقدند بررسی جامع توسط افرادی که تحت تأثیر این موضوع هستند، به‌اندازه کافی بی‌طرف و عینی نیست.

کد خبر 593580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.