تنور رقابت‌های لیگ برتر داغ‌تر از گذشته می‌شود/ استقلال و سپاهان مدعیان اصلی قهرمانی هستند

«به نظر می‌رسد که مدعیان قهرمانی‌ لیگ پیش رو، استقلال و سپاهان باشند. به سپاهان که نگاه می‌کنیم تیم فوق‌العاده‌ای را شاهد هستیم که مربی بسیار خوب و با رزومه قوی استخدام کرده است و درمجموع یک تیم کامل هستند. در طرف دیگر ماجرا نیز استقلالی حضور دارد که همیشه مدعی قهرمانی بوده است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمتر از یک هفته به آغاز رقابت‌های لیگ برتر جام خلیج‌فارس زمان باقی است؛ این درحالی است که در سال منتهی به جام جهانی و بازگشت تعدادی از لژیونرها به ایران، پیش‌بینی می‌شود که تنور مسابقات داغ‌تر و گرم‌تر از گذشته باشد.

یکی از تیم‌های مدعی در این فصل، قهرمان فصل گذشته یعنی استقلال است که طی این مدت درگیر اتفاقات و حواشی زیادی بوده است؛ از جدایی فرهاد مجیدی و طولانی شدن پروسه انتخاب سرمربی گرفته تا جدایی تلخ کاپیتان فصل گذشته آبی‌ها «وریا غفوری». به همین منظور خبرنگار ایمنا گفت‌وگویی با «مجید نامجومطلق» مربی سابق این تیم داشته است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

ابتدا از استقلال فصل گذشته شروع کنیم. آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

استقلال فصل گذشته یک تیم کامل بود؛ فارغ از قهرمانی آمارهایی در فصل گذشته به ثبت رسید که جزو افتخارات باشگاه است. فکر نمی‌کنم در لیگ ما سابقه داشته باشد که تیمی بدون باخت قهرمان لیگ شود. اما نکته بسیار مهمی که درخصوص فصل قبل وجود دارد، این است که به اعتقاد من کیفیت لیگ پایین بود؛ به این دلیل که تیم‌های مدعی (به جز استقلال) نتوانستند عملکرد خوبی به نمایش بگذارند و این مسئله باعث شد که استقلال راحت‌تر از قبل به قهرمانی برسد.

نقل و انتقالات تابستانی استقلال را چگونه می‌بینید؟ آیا توانسته ضعف‌های خود را برطرف کند؟

تیم استقلال طی فصل گذشته اسکلت تیمی خوبی داشت و به جز دو سه پست نیاز آن‌چنانی به تقویت نداشت؛ اما با جدا شدن بازیکنانی مثل دانشگر، غفوری و حسین‌زاده نیاز بود بازیکنانی به تیم اضافه شوند که این اتفاق افتاد و بازیکنان خوبی جذب شدند ولی فکر می‌کنم استقلال همچنان باید در پست وینگر سرعتی و پلی‌میکر تقویت شود.

نظر شما درباره نحوه جدایی وریا غفوری به عنوان کاپیتان تیم چیست؟

اتفاق خوبی نبود و این برخورد برازنده کاپیتان تیم بزرگی مثل استقلال نبود. البته دیگر همه واقف به این مسئله هستند که جدایی غفوری یک اتفاق فوتبالی نبود. نحوه رفتن وریا باعث آزرده‌خاطر شدن استقلالی‌ها و حتی علاقه‌مندان فوتبال شد و به نظر من می‌توانستند به شکل بهتری این اتفاق را رقم بزنند.

جدایی فرهاد مجیدی از استقلال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با آمارهایی که فرهاد از خود به جا گذاشت که به نظر می‌رسد تکرار آن دور از دسترس باشد، به نظر من فرهاد یک تصمیم حرفه‌ای گرفت. ما مربی‌های کمی را داشتیم که در خارج از کشور مربیگری کنند. این مسئله می‌تواند یک رزومه خوب برای فوتبال ایران هم باشد. ضمن آنکه معتقدم علت اصلی جدایی فرهاد مجیدی از استقلال آن بود که خانواده فرهاد در دبی بودند واو به خاطر اینکه در کنار خانواده خود باشد تصمیم به جدایی گرفت.

در ایام نقل و انتقالات شاهد آن بودیم که تعدادی از بازیکنانی که از آکادمی استقلال پرورش یافته بودند از تیم جداشدند و به جای آن‌ها بازیکنانی جایگزین شدند که شاید تعداد بازی‌های آنان در فصل قبل به ۱۰ بازی هم نمی‌رسید. بهتر نبود به همان جوانان آکادمی اعتماد می‌شد؟

در این سال‌ها استقلال جوانان خوبی داشته است. در زمان ما چند بازیکن از تیم‌های پایه به تیم بزرگسالان اضافه شدند و من اعتقاد دارم که بهتر است تیم‌ها از همین محصولات خود استفاده کنند؛ چراکه بسیاری دیده‌ایم بازیکنانی که از آکادمی جداشده‌اند پس از چند سال با مبالغ بالا دوباره جذب تیم می‌شوند. وقتی از محصولات خود استفاده می‌کنید هزینه کمتری نیز صرف خرید بازیکن می‌کنید. یکی از دلایلی که ای اف سی به آکادمی‌ها توجه ویژه دارد، همین مسئله است و باشگاه‌ها را مکلف کرده که آکادمی فعالی در تیم‌ها وجود داشته باشد.

نظر شما درخصوص خط حمله پرترافیک استقلال چیست؟ این مسئله به نفع تیم است یا به ضرر آن؟

یک مربی باید تیم خود را کامل ببندد و به اندازه نیازش بازیکن بگیرد. اگر توازن در تیم برقرار باشد، در طول فصل می‌تواند به تیم کمک کند؛ اما اگر در یک خط بازیکن زیاد داشته باشید و در خط دیگر با کمبود بازیکن مواجه شوید، در طول فصل به باشگاه آسیب بزند. اینکه تعداد بازیکنان در خط حمله زیاد است به رویکرد باشگاه و مربی برمی‌گردد که با چه رویکرد و روشی می‌خواهد بازی کند.

بازی اول استقلال با سپاهان است، نظر شما درخصوص این بازی چیست؟

به نظر من دو تیمی که امسال واقعاً مدعی قهرمانی‌اند؛ همین دو تیم هستند. به سپاهان که نگاه می‌کنیم تیمی فوق‌العاده را شاهد هستیم که مربی بسیار خوب و با رزومه قوی استخدام کرده است و درمجموع یک تیم کامل هستند؛ در این طرف ماجرا هم استقلالی حضور دارد که همیشه مدعی قهرمانی بوده است. تقابل این دو تیم در هفته اول بسیار مهم است؛ زیرا امتیازات اول فصل از اهمیت زیادی چه از نظر روحی و روانی و چه از نظر اینکه تیم‌ها هنوز به آمادگی کافی نرسیده‌اند برخوردار است. نکته مهم‌تر آنکه همیشه بازی‌های این دو تیم جزو بازی‌های خوب و تماشایی لیگ محسوب می‌شود؛ امسال هم امیدوارم شاهد یک رقابت جذاب از سوی دو تیم باشیم. در نهایت امیدوارم استقلال پیروز میدان شود تا بتوانند هم در شرایط روحی و روانی خوبی قرار بگیرند و هم در هماهنگی به شرایط خوبی برسند.

با توجه به یارگیری‌های انجام شده، کدام تیم‌ها را مدعی قهرمانی می‌دانید؟

قبل از شروع لیگ و سپری شدن چند هفته نمی‌توان راجع به تیم‌ها و کیفیت فنی آن‌ها صحبت کرد؛ اما براساس سابقه، هواداران پرشمار و هزینه‌های زیاد آن‌ها، تیم‌هایی مانند استقلال، پرسپولیس، سپاهان، فولاد و تراکتور مدعیان همیشگی قهرمانی هستند؛ البته ممکن است با شروع مجدد لیگ و سپری شدن نیم فصل از رقابت‌ها مدعیان جدیدی اضافه شوند.

پیش‌بینی شما از کیفیت لیگ امسال چیست؟

با توجه به مربیانی که به ایران آمده‌اند (مربی تراکتور، سپاهان و استقلال) و بازگشت لژیونرها، به نظر می‌رسد تنور رقابت‌های لیگ برتر داغ‌تر از گذشته باشد و باعث شود کیفیت رقابت‌ها بالاتر رود.

در چند روز اخیر شایعه‌های مبنی بر استعفای مهدوی‌کیا از مسند مربیگری تیم امید به گوش می‌ٰرسد. نظر شما در این باره چیست؟

این یک اتفاق قابل پیش‌بینی بود. وقتی مربی جوانی را استخدام می‌کنید باید همه‌جوره از او حمایت کنید. در گذشته نیز در زمان محمد خاکپور، شاهد برخوردهای این‌چنینی با مربیان جوان بوده‌ایم. امیدوارم راهکارهایی اندیشه شود تا مهدوی‌کیا بتواند تیم کامل خود را برای مسابقات آتی در اختیار داشته باشد تا با آمادگی کامل وارد مسابقات شود؛ ولی با این شرایط فدراسیون و تیم ملی بزرگسالان که نزدیک جام جهانی هیچ اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد، شما دیگر چه انتظاری می‌توانید از تیم پایه داشته باشید!

کد خبر 593498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.