وجود جنگل‌ها آسیب‌های سیل را کاهش می‌دهد

عضو هیئت‌علمی دانشگاه‌ صنعتی اصفهان گفت: چنان‌چه جنگل‌ها سالم باشد درصد بالایی از آب‌های ناشی از بارندگی‌ها در آن‌ نفوذ می‌کند و سرعت آب را کاهش می‌دهد؛ زیرا شدت حرکت آب‌ فرسایش‌های خندقی و شیاری در مسیر خود ایجاد می‌کند که آسیب‌های جبران‌ناپذیری را همانند رسوب متحمل می‌شود.

مهدی بصیری در گفت‌وگو با ایمنا، پیرامون اینکه ارزشمندترین ثروت هر کشوری خاک سطحی، زمین‌های کشاورزی، مراتع و جنگل‌ها است که ما این‌ها را تخریب کردیم، اظهار کرد: بیابان‌های کشور به‌دلیل چرای بیش از حد دام و خشکاندن بوته‌ها با کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، به تدریج در حال نابودی است.

وی اضافه کرد: با نابودی بوته‌های بیابان‌ها، فرسایش بادی در سطح زمین سرعت می‌یابد و گردوغبار و ریزگردها در مناطق ایجاد خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره جمعیت پیام سبز با تاکید بر اینکه جنگل‌های البرز شمال کشور در دنیا بی‌نظیر هستند و باید به صورت موزه جنگلی از آن‌ها حفاظت شود، افزود: متأسفانه بهره‌برداری از این جنگل‌ها تاکنون اشتباه بوده است، طی سال‌های گذشته وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که برای مدتی بهره‌برداری از جنگل‌ها متوقف شود که این کلمه مدتی درست نیست.

وی افزود: این جنگل‌ها باید با مدیریت اکولوژیک از آفات و بیماری‌ها نگهداری شود؛ هم‌اکنون به‌دلیل دستکاری‌های انسانی در طبیعت، شمشادهای شمالی در حال خشک شدن هستند.

بصیری تصریح کرد: چنان‌چه جنگل و مرتع سالم باشد درصد بالایی از آب‌های ناشی از بارندگی‌ها در آن‌ها نفوذ می‌کند و سرعت آب را کاهش می‌دهد؛ زیرا شدت حرکت آب‌ها فرسایش‌های خندقی و شیاری در مسیر خود ایجاد می‌کند که آسیب‌های جبران‌ناپذیری همانند رسوب را متحمل و از اثرات مخرب سیل می‌کاهد که شاهد این موضوع در سیل‌های اخیر بودیم.

نابودی جنگل‌ها با طرح‌های بدون کارشناسی

وی درباره فرسایش خاک و تحلیل رفتن پوشش گیاهی در مناطق مختلف به واسطه بهره‌برداری بی‌رویه و تدابیر کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای کند شدن و توقف این جریان، گفت: در مرحله نخست باید جلوی تخریب‌ها را گرفت و تحقیقات وسیعی با اقدام و عمل در زمینه احیای جنگل‌ها و مراتع اجرایی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: یکی از اشتباهات در کشور ما ارائه طرح‌های بدون کارشناسی است که از همان ابتدا اشکالات آن رفع نمی‌شود و پس از پنج سال می‌گویند طرح یا پروژه موفق نبود.

وی خاطرنشان کرد: زیربنای توسعه پایدار ابتدا فرهنگ و پس از آن محیط‌زیست و منابع طبیعی است؛ باید به‌جای گسترش ساختمان، کارخانه، جاده و طرح‌های غیرکارشناسی به توسعه پایدار بازگردیم.

این بوم‌شناس و اکولوژیست درباره راهبردهای جلوگیری از روند تخریب در سطح شهروندی، گفت: اگر تشکل‌ها و انجمن‌های مردمی آموزش‌دیده شکل بگیرد، برای رشد مابقی مردم مؤثر خواهد بود، زیرا با کسب آگاهی و اطلاعات شهروندان می‌توانند جلوی طرح‌های اشتباه و تخریب‌ها را بگیرند.

وی ادامه داد: ممکن است چند کارشناس، طرح‌های اشتباهی را بدون اطلاع کسی ارائه دهند که حتی قانونی و اجرایی شود، بدون اینکه نظارتی بر آن‌ها باشد.

بصیری درباره چشم‌انداز جنگل‌های کشور برای نسل آینده اظهار کرد: در نخستین گام باید تخریب‌ها را متوقف سازیم و در گام‌های بعدی با عمل و ورود به عرصه، اقدامات را اصلاح و اشتغال‌زایی را ایجاد کنیم و با کنترل هزینه‌ها نظارت اجرایی و عملی، برای احیای منابع طبیعی، خاک و حتی آب انجام دهیم.

وی اضافه کرد: در این شرایط آب‌ها بدون رسوب مطلوب خواهند شد؛ زیرا رسوب‌ها به سدهای نامناسب و ناحقی که با تمام هزینه‌ها در کشور ما ساخته شده آسیب‌های شدیدی وارد می‌کنند.

این کارشناس محیط زیست افزود: آبخیزداری این نیست که بند بزنیم و جلوی رسوبات را بگیریم، باید در ابتدا پوشش گیاهی را حفظ کرده و در راستای عدم فرسایش خاک‌ها حرکت کنیم.

کد خبر 593465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.