فقدان شعب اختصاصی جرایم زیست‌محیطی از ضعف‌های حمایت از محیط‌بانان

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان اصفهان گفت: فقدان شعبه‌های اختصاصی جرایم زیست‌محیطی در بسیاری از نقاط کشور، بررسی و تدوین قوانین جدید و به‌روزرسانی آن‌ها با توجه به اهمیت و جایگاه محیط‌زیست، از ضعف‌های قانونی برای حمایت از محیط‌بانان است.

ایرج حشمتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون نقش و جایگاه محیط‌بانان در حفاظت از محیط‌زیست، اظهار کرد: محیط‌بانان به‌عنوان ضابطان خاص دادگستری به‌شمار می‌آیند و بخشی از وظایف آن‌ها زیرنظر دادستانی‌های کل کشور صورت می‌گیرد.

وی یکی از وظایف اصلی سازمان حفاظت محیط‌زیست را محافظت از تنوع زیستی جانوری و گیاهی مطرح کرد و افزود: مأموریت‌های مهم این سازمان حفاظت از اجزای طبیعت شامل منابع آب، خاک و هوا، انواع گیاهان، جانوران وحشی مهره‌دار و بی‌مهره موجودات کوچک، بندپایایان، ماهی‌ها، دوزیستان، خزندگان، پرندگان، پستانداران و محل زندگی آن‌ها است.

جایگاه ویژه محیط‌بانان به‌طورکامل نمایان است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان درباره اینکه محیط‌بانان پیشگامان عرصه محافظت از تنوع زیستی جانوری و گیاهی هستند، خاطرنشان کرد: این حافظان طبیعت در وضعیت‌های مختلف آب و هوایی، مناطق سخت و صعب‌العبور کوهستانی، بیابانی، سیل، طوفان، گردوغبار، در مواجهه با تخلفات شکار و صید، قاچاق جانوران و دیگر جرایم محیط‌زیستی در طبیعت همواره در حال حفاظت از تنوع زیستی در مناطق تحت حفاظت هستند که شهادت ۱۵۰ محیط‌بان در سطح کشور گواه این ادعا است، بنابراین نقش و جایگاه ویژه محیط‌بانان به‌طور کامل مشهود و نمایان است.

وی حفاظت از مناطق چهارگانه استان اصفهان را شامل یک اثر طبیعی ملی، سه پارک ملی و چهار پناهگاه حیات‌وحش چهار منطقه محافظت شده و یک تالاب بین‌المللی عنوان کرد و گفت: این مناطق با بیش از ۱۸۰ نفر نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست استان از جمله محیط‌بانان و فرماندهان یگان شهرستان‌ها، پایش و کنترل می‌شوند.

پیگیری برای وضع قوانین مناسب‌تر برای کمک به محیط‌بانان

حشمتی به مهم‌ترین ضعف‌های قانونی برای حمایت از محیط‌بانان اشاره کرد و افزود: اگرچه ضعف‌های قانونی بر چتر حفاظتی محیط‌بانان وجود دارد، اما برای رفع این مشکلات قانونی در سطح کشور، تاکنون اقدام‌های مطلوبی صورت گرفته و در دست پیگیری است تا قوانین مناسب‌تری برای کمک به محیط‌بانان و نهایتاً حفاظت از تنوع زیستی کشور، به تصویب برسد.

وی ادامه داد: فقدان شعبه‌های اختصاصی جرایم زیست محیطی در بسیاری از نقاط کشور و بررسی و تدوین قوانین جدید و به‌روزرسانی آن‌ها با توجه به اهمیت و جایگاه محیط‌زیست از جمله ضعف‌های قانونی برای حمایت از محیط‌بانان است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان درخصوص وضعیت محیط‌بانان از نظر شرایط شغلی و حقوقی، اظهار کرد: کار محیط‌بانان بسیار دشوار و سنگین است، چراکه آن‌ها در معرض انواع خطرات جانی از جمله مواجهه با شکارچیان مسلح متخلف، جانوران وحشی، بیماری‌های خطرناک، تصادفات جاده‌ای ناشی از تعقیب و گریز قرار دارند و با توجه به چنین شرایطی، قطعاً حقوق و مزایای آنان باید بهبود پیدا کند که خوشبختانه در این زمینه اتفاقات خوبی نیز رخ داده است، منتهی انتظارات به‌حق محیط‌بانان همچنان تداوم دارد.

فاصله تعداد و تجهیزات محیط‌بانان با استانداردهای جهانی

وی پیرامون اینکه تجهیزات سخت‌افزاری، خودرویی و انفرادی محیط‌بانان تا چه میزان از استانداردهای جهانی فاصله دارد، تصریح کرد: اولاً تعداد محیط‌بانان کشور نسبت به‌کل مناطق با استانداردهای جهانی فاصله بسیاری دارد، اما استانداردهای سخت‌افزاری در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا از فناوری‌های نوین برای پایش مناطق حفاظت شده استفاده می‌کنند.

حشمتی اضافه کرد: در کشور ما با وجود شرایط متنوع جغرافیایی، استفاده از این روش‌های نوین اجتناب‌ناپذیر بوده و در همین زمینه حرکت‌های ارزنده‌ای انجام شده و امید است در سال‌های آینده با همت مدیران ارشد سازمان حفاظت محیط‌زیست و تأمین اعتبارات لازم، شاهد اتفاقات بهتری باشیم و تجهیزات با امکانات مناسب‌تر و جدیدتری در اختیار محیط‌بانان قرار بگیرد.

وی افزود: تجهیزات حفاظتی محیط‌بانان ما در سطح کشور، با استانداردهای جهانی فاصله دارد، اما در سال‌های اخیر اتفاقات مطلوبی در این زمینه انجام گرفته و در دست اقدام است. خرید موتورسیکلت‌های جدید و توزیع بین ادارات، خرید اقلام و تجهیزات حفاظتی انفرادی، تجهیز پاسگاه‌های محیط‌بانی، مجهز کردن تعدادی از خودروها و موتورسیکلت‌های سازمانی به ناوگان GPS از جمله این تجهیزات است.

کد خبر 593430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.