پایان دوره «بزن در رو» هسته‌ای

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، دوازدهم مردادماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شما، می‌آید بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پایان دوره «بزن در رو» هسته‌ای» نوشت: راه‌اندازی و تزریق گاز به صدها ماشین سانتریفیوژ پیشرفته از سوی سازمان انرژی اتمی کشورمان که در پاسخ به تحریم‌های جدید آمریکا علیه شماری از شرکت‌های مرتبط با ایران صورت گرفت، پاسخ روشن به سیاست دیرینه «چماق و هویج» طرف غربی بود و چالش‌های جدیدی را مقابل چشمان آنها تصویر کرد.

تهران ساعاتی پس از آنکه واشنگتن از تحریم‌های دوباره مرتبط با فعالیت‌های اقتصادی ایران خبر داد، دست به کار شد و اعلام کرد که توانایی هسته‌ای صلح‌آمیز خود را برخلاف میل طرف‌های غربی، به سطح بالاتری منتقل می‌کند. وزارت خزانه‌داری آمریکا دو روز پیش اعلام کرده بود که شرکت‌های جدیدی را به بهانه ارتباط با ایران در فهرست تحریم قرار داده است.

نکته جالب در پی این اقدام در بیانیه مقام مسئول وزارت خزانه‌داری آمریکا دیده شد که پس از اعلام تحریم‌های جدید، کشورش را همچنان به دیپلماسی متعهد دانست.

پاسخ سریع، صریح و کوبنده ایران که به گفته وزیر امور خارجه نشان داد «ایران هرگز دست بسته نخواهد بود»، در حالی انجام شد که انتظار می‌رفت مقام‌های امریکایی و اروپایی نسبت به آن، واکنش دیپلماتیک نشان دهند.

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا و «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان کنفرانس بازنگری در پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در بیانیه‌ای ادعایی اقدام ایران را بلندپروازانه خواندند و دو کشور اروپایی انگلیس و فرانسه نیز در بیانیه مشترکی با واشنگتن به خطرات دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای اشاره کردند. این در حالی بود که «بلینکن» در پیامی توئیتری به صراحت اعلام کرد که «واشنگتن تا زمانی که ایران آماده بازگشت به برجام نباشد، به اعمال تحریم ادامه خواهد داد.»

پاسخ به رویکرد تحریمی آمریکا و اجرای آن فارغ از بازتابی که می‌تواند به دنبال داشته باشد، نشان می‌دهد که در مقابل سوء‌استفاده‌های آمریکا و سوار شدن شرکای اروپایی‌اش بر موج ادعاهایی که پیرامون صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مطرح است، رویکرد واکنشی ایران دیگر از موضع انفعال نیست و تصمیم‌گیران کشور با ابتنا به قانون راهبردی برای رفع تحریم‌ها، امکان‌های گسترده قانونی را برای تلافی اقدامات خصومت‌آمیز آمریکا یافته‌اند.

گذشت یک سال از آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین فرصت مناسبی است تا با انتشار حقایقی همچون تعلل آمریکا در تصمیم‌گیری پیرامون دستیابی به توافق و در عین حال تداوم راه دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در پیگیری سناریوی فشار و تحریم، به جنبه‌های متفاوتی از آنچه در روند آخرین تحولات گفت‌وگوهای احیای برجام رخ داد پرداخته شود.

فرصتی مغتنم برای آمریکا و هم‌پیمانانش جهت نگاه موشکافانه، انتقادی و درس‌آموز به رویکرد صریح و قاطعانه ایران که می‌تواند در قبال تحریم‌ها و فشارها یا به عبارتی دیگر سیاست شکست خورده «چماق و هویج» رخ دهد و در آینده نیز ممکن است موارد مشابه و پیشرفته‌تری داشته باشد و تصمیم‌گیران و مجریان کشورمان را در پیگیری راهی که در مواجهه با غرب در پیش گرفته‌اند، مصمم‌تر کند.

پایان دوره «بزن در رو» هسته‌ای

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آرایش جنگی می‌گیریم تا کشور را بسازیم» نوشت: سردار سرلشکر حسین سلامی عصر دیروز در رزمایش جهادگران، فعالان فضای مجازی و رسانه در صحن اصلی حرم امام خمینی (ره) خطاب به بسیجیان گفت: ای کاش به اندازه دل‌های دلداده، سوخته و گام‌های مستحکم شما، بسیجیانی در کنار آن اصحاب با وفا در عاشورا بودند تا آن داستان به گونه دیگری رقم می‌خورد. امروز شما بسیجیان هم در میدان اصلی و هم در عالم آرزو، سیاست‌های دشمن را ناکام و متوقف کرده‌اید و باید گفت شما هنرمند در شکستن کاخ آرزوی دشمنان هستید.

فرمانده کل سپاه گفت: حق جاری است و باطل صف کشیده و صحنه همان صحنه است و امام در وسط میدان است و این شمایید که به او لبیک گفته‌اید. شما بسیجیان راه را بر دشمن بسته‌اید و بیرق‌های جهاد را برپا کرده‌اید و شمشیرها را از نیام درآوردید و دشمن در حال گریز است.

فرمانده سپاه گفت: امروز می‌توانید به شرق مدیترانه بروید و در لبنان اراده سید مقاومت را ببینید که در برابر صهیونیست‌ها ندای جهاد سر می‌دهد؛ صهیونیست‌ها دیوارهای بلند و چند صد متری دور خود کشیدند که البته بیت عنکبوت است.

راه را بر او بسته‌اید و بیرق‌های جهاد را برافراشته‌اید به ژرفای عمق جبهه دشمن نگاه می‌کنید، دشمن در حال گریز است، امروز می‌توانید به شرق مدیترانه بروید. در لبنان تا ده‌ها هزار بلکه بیش از یک صد هزار موشک آماده و برافراشته را ببینید. فلسطینیان را در قدس و همه جا ببینید که در برابر صهیونیست‌ها محکم ایستاده‌اند؛ ندای ایرانیان و افغانستانی‌ها و مردم عراق و سوریه را در کنار مرزهای تصنعی اسرائیل ببینید.

سردار سلامی گفت: شما شلیک موشک‌ها را به پایگاه‌ها و تصرف شناورها را دیده‌اید و این واقعیت‌های بزرگ، نشان از آن دارد که شاکله دفاعی و قدرتمند اسلام شکل گرفته و هرگز حوادث صدر اسلام تکرار نمی‌شود. خداوند راضی شد امام که زیباترین موجود عالم هستی است، شهید شود و اهل بیت او اسیر شوند تا هیچ بهانه‌ای برای ترک میدان جهاد برای کسی نماند و این پیام بزرگ عاشورا بود.

سردار سلامی اضافه کرد: بسیجیان اولین کسانی هستند که در مشکلات در کنار مردم در هر مشکل و رویدادی قرار می‌گیرند؛ آن‌ها فشار تحریم را می‌شکنند و نمی‌گذارند به معیشت مردم آسیب برسد. وی خطاب به جمع حاضر گفت: کمک‌های مومنانه شما آلام مردم ما را سبک کرد شما مشعل‌داران امید و بیرق داران نشاط بودید؛ خانه مردم و مساجد را می‌سازید پس درود خداوند بر شما.

فرمانده کل سپاه در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: جنگ بین جنود ابلیس و الهی همیشه بوده و الان هم هست و شما اجازه نمی‌دهید یأس که از نشانه‌های کفر است در جامعه ایجاد شود.

سردار سلامی گفت: ما برای جهاد بزرگ یعنی ساختن کشور باید آرایش جنگی بگیریم؛ یک راهبرد دشمن حمله به فضای فکری است چراکه دشمن در عرصه فیزیکی شکست خورده است. دشمن به دنبال تسخیر فکر و قلب جوانان مسلمانان است و از سوی دیگر می‌خواهد به وسیله فضای مجازی از جوان ایرانی هویت زدایی و در حیطه شک او را رها کند؛ می‌خواهند اندیشه جوانان ما را در کنترل بگیرد چرا که اندیشه، هویت ساز است.

پایان دوره «بزن در رو» هسته‌ای

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دولت بازنشستگان را از سر باز کرد!» نوشت: اگرچه بازنشستگان تأمین اجتماعی منتظر بودند طبق وعده‌ها، سرپرست وزارت کار روز شنبه پشت تریبون قرار بگیرد و خبر خوش افزایش حقوق ۳۸ درصدی سایر سطوح حقوقی آن‌ها را اعلام کند، اما چهار روز انتظار برای عمل به این قول بی‌نتیجه ماند و به جای زاهدی‌وفا، این سخنگوی دولت بود که روز گذشته تصمیم هیئت وزیران را اعلام و البته نگرانی‌هایی را هم ایجاد کرد.

علی بهادری‌جهرمی، دیروز در نشست خبری گفت: «پیرو دستور رئیس جمهور برای پیگیری بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان و پس از برگزاری نشست‌های مکرر، معاون اول رئیس‌جمهور با نمایندگان بازنشستگان گفت‌وگو کرد و هیئت دولت هم اختیار خود برای تعیین تکلیف افزایش حقوق آن‌ها را به وزرای عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی تفویض کرد.»

این تصمیم دولت، اگرچه رو به جلو و در راستای تغییر مصوبه قبلی است اما ابهاماتی را هم با خود به همراه داشته است؛ از جمله این نکته که طبق گفته حسن صادقی، معاون دبیرکل خانه کارگر، «تصمیم دولت خلاف قانون است زیرا تصویب نهایی حقوق بازنشستگان اصلاً ربطی به هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی ندارد.»

البته ما این موضوع را از دبیرخانه هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی هم پیگیری کردیم و آن‌طور که به خراسان اعلام شد «طبق اعلام سخنگو، این تصمیم‌گیری به هیئت امنا واگذار نشده، بلکه به دو وزیر دولت یعنی وزرای اقتصاد و کار، که عضو هیئت امنا هستند تفویض شده».

اما یک نکته دیگر در صحبت‌های سخنگوی دولت این بود که «مقرر شده تأمین اجتماعی تا سقف منابع، اعتبارات و در چارچوب امکانات خود، مشکل بازنشستگان را برطرف کند.»

این اظهارنظر هم یک ابهام مهم ایجاد کرده است و آن این‌که: بهادری‌جهرمی پیش از این، یک دلیل مهم مخالفت با افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان را، نداشتن توان مالی برای پرداخت بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی اعلام کرده بود و حالا به نظر می‌رسد، باز هم قرار نیست خبری از پرداخت این مطالبات باشد و سازمان باید روی اعتبارات و امکانات خود حساب کند! شاید همین موضوع سبب شده سرپرست وزارت کار، از شنبه تا امروز، از صحبت درباره توافقش با بازنشستگان برای افزایش ۳۸ درصدی حقوق سایر سطوح، خودداری کند.

به هر حال به نظر می‌رسد، حالا قرار است به جای دولت، هیئت امنای تأمین اجتماعی در این باره تصمیم‌گیری کند؛ هیئت امنایی که یا باید خودش به فکر تأمین منابع افزایش حقوق‌ها باشد، یا حرف دولت را بپذیرد و افزایش حقوق مطلوب دولت را قبول کند که البته واکنش مجلس و تشکل‌ها را به همراه خواهد داشت.

اما فعلاً آن‌چه مشخص است این‌که، کفه ترازو در هیئت امنا به نفع دولت است چرا که ۶ نفر آن عضو دولت یا منصوب دولت هستند.

«حمیدرضا سیفی»، عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی، درباره تصمیم جدید دولت می‌گوید: طبق قانون، تصمیم‌گیری درباره میزان افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، در حوزه اختیارات هیئت امنا نیست و هیئت مدیره باید در این باره نظر بدهد؛ اما ممکن است صرفاً از ما هم خواسته شود نظرمان را اعلام کنیم.

او ادامه می‌دهد: در این حالت هم، ترکیب هیئت امنا شش به سه به نفع دولت است و فقط سه نفر از نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در آن حضور دارند؛ پس طبیعتاً تصمیمی که گرفته شود، مطابق خواست دولت خواهد بود.

سیفی می‌افزاید: دولت قصد دارد با این کار، تصمیم‌گیری درباره افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را به گردن دیگران بیندازد و تبعاتش دامن‌گیرش نشود، به همین دلیل برای این‌که در مقابل سایر صندوق‌ها پاسخی داشته باشد این طور اعلام خواهد کرد که هیئت امنای تأمین اجتماعی تصمیم‌گیرنده بوده است نه دولت.

پایان دوره «بزن در رو» هسته‌ای

کد خبر 593420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.