پردرآمدترین رشته‌های علوم انسانی در ایران

مشاوران تحصیلی درباره پردرآمدترین، پرطرفدارترین و ناشناخته‌ترین رشته‌های علوم انسانی توضیحاتی ارائه داند.

فرانک فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در بین زیرشاخه‌های رشته علوم انسانی معمولاً رشته حقوق از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، اظهار کرد: معمولاً رشته‌های حقوق، روان‌شناسی و مشاوره جزو پرطرفدارترین رشته‌های علوم انسانی به‌شمار می‌رود.

وی افزود: سه رشته حقوق، روان‌شناسی و مشاوره از جایگاه خوبی برخوردار است و پس از آن‌ها حسابداری و اقتصاد نیز جزو دیگر رشته‌های محبوب شاخه علوم انسانی محسوب می‌شود.

پرطرفدارترین رشته علوم انسانی

این مشاور تحصیلی ادامه داد: رشته‌های گروه حقوق، روان‌‎شناسی و مشاوره علاوه بر اینکه جزو پرطرفدارترین رشته‌های علوم انسانی محسوب می‌شود، جزو پردرآمدترین رشته‌ها نیز هست.

وی اشاره کرد: رشته حقوق از جمله زیرشاخه‌های علوم انسانی است که در جامعه کنونی، نیاز به آن مشاهده شده و عملاً از جایگاه مناسبی برخوردار است.

فاطمی در رابطه با رشته روان‌شناسی گفت: روان‌شناسی نیز یکی دیگر از رشته‌های پرطرفدار علوم انسانی است که در حال حاضر، تمام گروه‌های سنی به آن نیاز دارند و حتی برخی از سالمندان نیز به مشاور روی می‌‎آورند؛ بنابراین مشاوره و روان‌شناسی از جایگاه اجتماعی بسیار مناسب شغلی برخوردار است.

نگاه ویژه به دانشگاه فرهنگیان

مائده کمالی در رابطه با داوطلبان شاخه علوم انسانی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شرکت کنندگان گروه آزمایش انسانی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ گروه نخست از همان ابتدا با هدف تحصیل در دانشگاه فرهنگیان وارد رشته انسانی شده‌اند و دسته دوم متقاضیانی هستند که با هدف حضور در رشته‌هایی مثل روانشناسی، حقوق و مشاوره وارد این رشته شده‌اند.

وی در رابطه با علاقه شرکت کنندگان گروه آزمایشی علوم انسانی تصریح می‌کند: عمده شرکت کنندگان گروه آزمایشی علوم انسانی به پذیرفته شدن دانشگاه فرهنگیان فکر می‌کنند. رشته‌های انسانی مانند حقوق و روانشناسی رشته شناور است که پذیرش در این رشته‌ها سخت است.

این مشاور تحصیلی ادامه می‌دهد: دانشگاه فرهنگیان به دلیل داشتن استخدام تضمینی و پرداخت حقوق به پذیرفته شدگان از همان بدو ورود یکی از گزینه‌های پرطرفدار است. پذیرش در دانشگاه فرهنگیان باعث می‌شود تا متقاضی به کسب درآمد نزدیک‌تر شود، اما سطح درآمد وی افزایش زیادی ندارد.

وی تصریح می‌کند: افرادی که ادامه تحصیل در رشته‌هایی مثل روانشناسی و حقوق را انتخاب می‌کنند در صورتی که سطح علمی بالایی داشته باشند به کسب درآمد خوبی در آینده خواهند رسید، اما رسیدن به این درآمد بالا زمان‌بر خواهد بود. در صورتی که متقاضی این گروه آزمایشی هدفی بلند مدت را در سر می‌پروراند باید خود را برای ورود به رشته‌هایی مثل اقتصاد، حقوق بین‌الملل و جامعه‌شناسی آماده کند. این رشته‌ها زمینه مهاجرت خوبی دارد.

کد خبر 593367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منتقد IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    0 1
    متاسفانه رشته های پایه ای کم طرفدارن چون درآمد خوبی ندارند در حالی که شغل پایه ای مثل معلمی اگر جایگاه خود را بیابد دیگر تیاز چندانی به وکیل و روانشناس نیست مثل کشورهای پیشرفته که جایگاه و درامد و ارزش معلمی را بالا بردند و زندانهایشان تعطیل شد و روانشناسانشان کم کار شدند اگر در کودکی به طور اصولی و علمی مهارتهای مقابله با شکست مدیریت هیجانات و ... را یاد بگیریم دیگر چه نیازی به روانشناس و وکیل خواهد بود مگر در موارد خاص ... روانشناسی که برای یکساعت ۵۰۰ هزار میگیرد و حرفهای تکراری و غیرتکنیکی تحویل میدهد .... واقعا رکود معلمی راه را برای درآمد و سود بسیاری از مشاغل باز کرده است متاسفانه