کمک ۶۰۰ همتی به اقتصاد کشور از طریق کشاورزی قراردادی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مقرر شده است ۶۰۰ هزار میلیارد تومان از این طریق به اقتصاد کشور کمک شود که نقش مهمی در هدایت نقدینگی به بخش واقعی تولید و جلوگیری از هدررفت منابع خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی آقامحمدی در «آئین رونمایی از نقشه راه تأمین مالی زنجیره‌ای در بخش کشاورزی با تاکید بر اجرای کشاورزی قراردادی» اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به تجربه بانک مرکزی و شبکه بانکی زیرساخت‌های لازم برای تأمین مالی زنجیره‌ای در اقتصاد کشور فراهم شده و مقرر شده است ۶۰۰ هزار میلیارد تومان از این طریق به اقتصاد کشور کمک شود که نقش مهمی در هدایت نقدینگی به بخش واقعی تولید و جلوگیری از هدررفت منابع خواهد داشت.

وی با اشاره به جنگ اوکراین و بحران جهانی مواد غذایی گفت: با این اتفاق نقش حیاتی و اساسی غذا مشخص شد و اگر کشوری برنامه‌ریزی اصولی برای تأمین مواد غذایی نداشته باشد با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر لزوم حمایت صنعت غذایی کشور از کشاورزی قراردادی تاکید کرد و ادامه داد: اجرای این طرح صرفاً محدود به بخش کشاورزی نیست و زنجیره‌ای از صنعت و خدمات نیز می‌توانند با مشارکت در این طرح از عوائد آن بهره‌مند شوند.

همچنین علی صالح‌آبادی در مراسم آئین رونمایی از نقشه راه تأمین مالی زنجیره‌ای در بخش کشاورزی، با بیان اینکه توسعه طرح تأمین مالی زنجیره‌ای نیازمند همکاری فرابخشی است، اظهار کرد: با اجرای این طرح در بخش کشاورزی، از یک نظام سنتی به نظام مدرن در حال حرکت هستیم.

وی همچنین بخش کشاورزی را خصوصی‌ترین بخش اقتصاد دانست و گفت: بنابراین با اجرای این طرح مهم در حوزه کشاورزی قراردادی به توسعه بخش خصوصی کمک خواهیم کرد. ضمن اینکه تأمین مالی هدفمندی را هم شاهد خواهیم بود که دستاورد بسیار مهمی است.

صالح‌آبادی با ارزیابی مثبت از اقداماتی که تاکنون در راستای تأمین مالی زنجیره‌ای انجام شده است، گفت: این امر را با همکاری وزارت صمت آغاز کردیم که در حال حاضر نیز در بخش کشاورزی اجرایی می‌شود.

به گزارش ایمنا، کشاورزی قراردادی روشی از تولید است که از طریق آن، تولیدکننده (اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی که به صورت مستقیم یا از طریق تشکل تولیدی معین، براساس قرارداد با مجری طرح، به تولید محصول می‌پردازند) از طریق عقد قرارداد با یک مجری طرح، نسبت به تولید محصولات کشاورزی اقدام می‌کند.

تأمین مالی در کشاورزی قراردادی مشتمل بر تأمین مالی تولیدکنندگان برای کشت و تهیه نهاده‌های تولید، تأمین مالی مجری با هدف تکمیل زنجیره ارزش، خرید نهاده‌ها، مواد اولیه، ماشین‌آلات و اقدامات توسعه‌ای و تأمین مالی در راستای ارائه خدمات آموزشی، فنی، توسعه‌ای، دانش‌بنیان و تحقیقاتی برای ایجاد ارزش افزوده در طرح خواهد بود.

کد خبر 593263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.