۳ همت به صندوق ملی مسکن واریز شده است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: براساس توافق انجام شده، مبالغ وصول شده از محل بدهی دولت به بانک مرکزی به صندوق ملی مسکن واریز می‌شود که در سال ۱۴۰۰ میزان وصولی حدود سه هزار میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رستم قاسمی امروز _سه‌شنبه یازدهم مردادماه_ در نشستی که با حضور صالح‌آبادی، پورابراهیمی و میرکاظمی برگزار شد، با تاکید بر اهمیت اجرای قانون جهش تولید مبنی بر اختصاص ۲۰ درصد از منابع بانکی به بخش مسکن، خواستار همکاری بیشتر بانک‌ها در پرداخت روان‌تر تسهیلات مسکن شد. امکانات موجود در کشور برای ساخت چهار میلیون مسکن کفایت می‌کند.

علی صالح‌آبادی در پاسخ به درخواست وزیر راه و شهرسازی و تشریح نشست روز دوشنبه کمیسیون اقتصادی درخصوص بررسی آخرین وضعیت تأمین مالی تولید مسکن در اجرای قانون جهش تولید و تأمین مسکن اظهار کرد: خط اعتباری وجود دارد که متعلق به حدود ۱۲ سال قبل بوده و به منظور احداث مسکن مهر اعطا شده است، طبق قانون جهش تولید مسکن مقرر شده تا این بدهی به بدهی دولت به بانک مرکزی تبدیل و منابع حاصل از برگشت طرح مسکن مهر به صندوق ملی مسکن واریز و صرف اهداف مقرر شود.

وی با اشاره به اینکه مکاتبات بین سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی صورت گرفته است تا به دو شکل بدهی مربوط به خط اعتباری مسکن مهر وصول شود، افزود: یکی از روش‌های مطرح شده این است که خط اعتباری ۵۰ هزار میلیارد تومانی مذکور به صورت یک‌جا به بدهی دولت تبدیل یا اینکه به صورت اقساطی و به مرور این اتفاق رخ دهد، براساس تفاهم انجام شده بین بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مقرر شده است تا به مرور تبدیل به بدهی دولت نسبت به بانک مرکزی تبدیل و مبلغ وصول شده نیز مرتباً و به محض وصول به صندوق ملی مسکن واریز شود.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: براساس توافق انجام شده مبالغ وصول شده از محل بدهی دولت به بانک مرکزی مرتباً به صندوق ملی مسکن واریز می‌شود که در سال ۱۴۰۰ میزان وصولی حدود سه هزار میلیارد تومان است.

آخرین اخبار از آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن

به گزارش ایمنا، محمود شایان در برنامه زنده تلویزیونی درباره واریز آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن اظهار کرده بود: تاکنون ۴۵۶ هزار نفر از متقاضیان در بانک مسکن افتتاح حساب داشته‌اند که از این محل ۱۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان نزد این بانک واریز شده است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی با تأمین زمین درحال‌حاضر حدود یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در مراحل مختلف ساخت در کشور وجود دارد و تا شهریورماه مابقی زمین مورد نیاز در طرح نهضت ملی مسکن تأمین خواهد شد. از میان چهار میلیون واحد مسکونی که باید طبق طرح نهضت ملی مسکن ساخته شود، ۸۰۰ هزار واحد مسکونی برای روستاها در نظر گرفته شده که درحال‌حاضر عملیات اجرایی ساخت دویست هزار واحد مسکونی آن آغاز شده است.

مدیرعامل بانک مسکن سهم مردم از واریز آورده‌ها را ۹ هزار میلیارد تومان و سهم بانک را هفت هزار میلیارد تومان و مجموعاً ۱۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در قانون بودجه سال جاری ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده که بانک مرکزی سهم ۲۷ بانک و مؤسسه اعتباری را تعیین و ابلاغ کرده است.

شایان گفت: این بانک قرار است به ۲۲۷ هزار واحد تسهیلات بدهد که برای امضای قرارداد به دفتر اسناد رسمی معرفی شده‌اند.

نرخ سود وام نهضت ملی مسکن

شایان آورده‌های متقاضیان نهضت ملی مسکن را بسته به نوع قرارداد آن‌ها از ۱۰ تا ۴۰ میلیون تومان مطرح و تصریح کرد: برای برخی واحدها نیز که پیشرفت خوبی داشته‌اند تا ۱۶۰ میلیون تومان واریزی نیز داشته‌ایم.

وی نهضت ملی مسکن را متفاوت با مسکن مهر و متقاضی‌محور دانست و اظهار کرد: در این طرح متقاضی می‌داند در کدام پروژه و کدام واحد قرار است ساکن شود، بنابراین براساس میزان پیشرفت پروژه، واریزی خواهد داشت.

مدیرعامل بانک مسکن درخصوص نرخ سود تسهیلات مسکن تأکید کرد: در قانون بودجه سال جاری نرخ سود نهضت ملی مسکن ۱۸ درصد است اما به اقشار خاص از محل صندوق ملی مسکن مابه‌التفاوت این نرخ سود با سود یارانه‌ای پرداخت خواهد شد.

کد خبر 593169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.