جبران همه خسارت‌های سیلاب ممکن نیست/ با متخلفان ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌ها برخورد شود

یک تحلیلگر مسائل سیاسی مهمترین اقدام برای پیشگیری از حوادثی مانند سیلاب را جلوگیری از ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌ها دانست و گفت: افرادی که با دریافت رشوه، مجوز ساخت‌وساز را در حریم رودخانه یا روی خط زلزله صادر می‌کنند، باید پاسخگوی خسارت‌های حادثه‌دیدگان در حوادث طبیعی باشند.

احمد کریمی‌اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص حضور میدانی مسئولان در حادثه سیل اظهار کرد: گام نخست برای کاهش خسارت بلایای طبیعی آن است که دست‌اندرکاران اطلاع‌رسانی حوادث غیرمترقبه و امدادرسانی در این زمینه، نقش و وظیفه خود را به خوبی انجام دهند به ویژه صداوسیما که باید مردم را به سرعت آگاه کند.

وی توجه مردم به اخطارها و هشدارهای صادر شده در زمینه حوادث غیرمترقبه را ضروری دانست و افزود: توجه به این هشدارها باعث می‌شود خسارت‌ها به حداقل برسد اما در شرایطی که با وجود رعایت موارد احتیاط و اطلاع‌رسانی کافی، این حوادث رخ دهد، دستگاه‌های مختلف باید به سرعت وظیفه امدادرسانی خود را انجام دهند.

این فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی کشور حضور به موقع مسئولان در حادثه اخیر سیلاب را باعث به حداقل رسیدن مشکلات دانست و گفت: ممکن است هر زمان در گوشه و کنار و مناطق مختلف کشور حوادث طبیعی رخ دهد همه باید دست به دست هم دهیم و حوادث غیرمترقبه را یاری کنیم تا رنج و نگرانی این افراد به حداقل برسد.

وی درباره خواسته حادثه‌دیدگان سیلاب اخیر برای جبران خسارت خاطرنشان کرد: موضوع جبران خسارت حوادث غیرمترقبه ساز و کار مشخصی دارد که می‌تواند بخشی از مشکلات آسیب دیدگان را برطرف کند، اما برخی افراد انتظار دارند که دقیقاً همان چیزی که از دست داده‌اند، جایگزین شود که این اتفاق ممکن نیست و چنین ساز و کاری وجود ندارد.

جبران کاستی‌ها با کمک خیران

کریمی‌اصفهانی با تاکید بر لزوم تأمین حداقل‌های زندگی در اسرع وقت در مناطق حادثه‌دیده، گفت: به نظر می‌رسد این کار تاکنون انجام شده است و اگر کاستی‌هایی وجود داشته باشد خیریه‌ها و کسانی که همواره در این مواقع پای کار هستند، باید وارد میدان شوند.

وی نقش خیریه‌ها را در امدادرسانی به حادثه‌دیدگان در بلایای طبیعی که تاکنون رخ داده است را انکارنشدنی دانست و خاطرنشان کرد: در حوادث متعددی که از گذشته تاکنون در کشور رخ داده، ملت ایران از این بابت امتحان خود را به خوبی پس داده است. زیرا پس از سیل و زلزله پیش از این در جنوب یا غرب کشور رخ داد و خیریه‌ها به طور گسترده وارد میدان شدند و به افراد آسیب‌دیده کمک کردند اکنون نیز امیدواریم کاستی‌های موجود با کمک و مشارکت افراد خیر جبران شود.

این فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی درباره وظایف مسئولان برای پیشگیری از وقوع حوادث غیرمترقبه اظهار کرد: پیشگیری تنها به معنای بازی کردن با الفاظ نیست بلکه باید این اقدامات پیشگیرانه از سوی افرادی انجام شود که از تخصص لازم در این زمینه برخوردار باشند و پیش از آنکه ساخت و ساز در حریم رودخانه و مسیل‌ها انجام شود، با متخلفان به سرعت برخورد قانونی لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به تکرار تخلفاتی مانند ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه و مسیل‌ها، گفت: در شرایطی که گاهی با تخلفات بسیار کوچک ساخت و ساز برخورد می‌شود، چگونه یک ساختمان سه و چهار طبقه در حریم رودخانه ساخته می‌شود و هیچ برخوردی از سوی مسئولان بخش‌های مختلف با آن انجام نمی‌شود، تکرار چنین تخلفاتی به خوبی نشان دهنده مسائل پشت پرده در این زمینه است.

پشت پرده تخلفات ساخت و ساز در حریم

کریمی‌اصفهانی درباره جریانات پشت پرده ورود متخلفان به حریم رودخانه و مسیل‌ها تاکید کرد: ساخت‌وسازهایی که با وجود ممنوعیت و هشدارهای فراوان در حریم رودخانه‌ها انجام می‌شود و هیچ برخورد قانونی نیز با آنها صورت نمی‌گیرد نشان دهنده آن است که برخی با دریافت رشوه و بدون در نظر گرفته ملاحظات لازم برای حفظ جان و مال مردم، این ساخت‌وسازها را انجام می‌دهند.

وی مهم‌ترین اقدام لازم برای پیشگیری از تکرار حوادثی مانند سیلاب را جلوگیری از ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها و مناطق خطرناک دانست و گفت: افرادی که با دریافت رشوه، مجوز ساخت‌وساز را در حریم رودخانه یا روی خط زلزله صادر می‌کنند، هنگام وقوع حوادث سیلاب و ایجاد خسارت‌های مادی و معنوی برای حادثه‌دیدگان مسئول هستند و باید پاسخگو باشند.

کد خبر 593126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.