تلاش اروپا برای ادامه انتقال غلات از اوکراین ادامه می‌یابد

رئیس‌جمهوری فرانسه در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور اوکراین گفت: تلاش‌های اروپا برای کمک به کی‌یف برای صادرات غلات از مسیرهای زمینی و آبی ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امانوئل مکرون در نخستین گفت‌وگوی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی پس از سفر یک ماه و نیم پیش خود به کی‌یف، از انتقال نخستین محموله غلات از بندر اودسا ابراز خرسندی کرد.

وی همچنین در این گفت‌وگو که یک ساعت و نیم به طول انجامید و همین بخش از آن در توئیت رسمی مکرون نیز منتشر شد، گفت: تلاش‌های اروپا برای ادامه روند صادرات غلات اوکراین از مسیر زمینی و دریایی در چارچوب گذرگاره‌های بشردوستانه ادامه خواهد یافت.

این در حالی است که زلنسکی در ویدئوی روزانه اظهارات خود گفته بود که هنوز برای خرسندی از انتقال این محموله «خیلی زود» است.

وی گفت: در حال حاضر برای نتیجه‌گیری و پیش‌بینی زود است. بیایید منتظر بمانیم تا ببینیم توافق چگونه عمل خواهد کرد و آیا امنیت واقعاً تضمین می‌شود یا خیر.

مکرون همچنین بار دیگر بر حمایت خود از مردم اوکراین و مقاومت آنها تاکید کرد و از عزم خود برای تضمین اینکه «جنایات جنگی در حال افزایش» بی‌مجازات نماند خبر داد.

رئیس‌جمهوری فرانسه بار دیگر از زلنسکی درباره «نیازهای نظامی، انسانی و اقتصادی» این کشور پرسید و بر «تمایل فرانسه به ادامه حمایت از نیروهای مسلح اوکراین به منظور توانمندسازی آنها در مقاومت در برابر تجاوزات روسیه» تاکید کرد. وی همچنین از تمایل پاریس به ارائه «حمایت‌های اقتصادی کلان کوتاه‌مدت» گفت.

بنا بر اعلام الیزه، مکرون در این گفت‌وگو اظهارات اخیر خود در سفر به آفریقا را در مورد آنچه «جنگ ترکیبی» مسکو به ویژه در «سطح اطلاعاتی» خواند، تکرار کرد. همچنین دو رئیس‌جمهوری برای ادامه تلاش‌های مشترک در مقابله با «اطلاعات جعلی» انتشاریافته از سوی روسیه در «مقیاس جهانی» ادامه دهند.

وزیران دفاع روسیه و ترکیه و وزیر زیرساخت اوکراین سی‌ویکم تیرماه گذشته طی نشستی در استانبول با حضور رئیس‌جمهور ترکیه و دبیر کل سازمان ملل متحد، در خصوص «حمل و صادرات ایمن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین» توافق‌نامه امضا کردند. این توافق تضمین‌کننده صادرات غلات مسدود شده در بنادر اوکراین از دریای سیاه به سراسر جهان بود. توافق صادرات غلات ۱۲۰ روزه است که مقامات اوکراین وعده دادند طی ۱۰ روز شرایط را برای عملیاتی کردن آن فراهم کنند.

پس از چند ماه توقف صادرات غلات اوکراین به دلیل جنگ، نخستین کشتی حامل غلات این کشور صبح دیروز _دوشنبه دهم مردادماه_ بندر اودسا را به سمت لبنان ترک کرد. این کشتی قرار است امروز _دوم اوت مطابق با یازدهم مرداد_ به محل بازرسی در آب‌های سرزمینی ترکیه برسد و پس از بازرسی، به سمت مقصد نهایی خود یعنی طرابلس در لبنان که به شدت به واردات غلات وابسته است، حرکت کند.

کد خبر 593077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.