ارکان لازم برای تشکیل ناتوی عربی وجود ندارد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: براساس پژوهش‌ها، تحقیقات و واقعیت‌های موجود ارکان لازم برای تشکیل یک ناتوی عربی وجود ندارد زیرا شرایط ذهنی و آمادگی لازم برای چنین مسئله‌ای در دولت‌های منطقه وجود ندارد.

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص راه‌اندازی ناتوی عربی اظهار کرد: براساس پژوهش‌ها، تحقیقات و واقعیت‌های موجود ارکان لازم برای تشکیل یک ناتوی عربی وجود ندارد زیرا شرایط ذهنی و آمادگی لازم برای چنین مسئله‌ای در دولت‌های منطقه وجود ندارد. همچنین حرکت کشورهای عربی به سمت تشکیل ائتلاف رؤیای غربی و اسرائیلی است؛ برای اینکه بتوانند مجموع کشورهای عربی را تحت یک فرماندهی مشخص در اختیار بگیرند.

وی ادامه داد: کشورهای عربی از نظر دفاعی علاقه‌مند هستند که به نیروهایی غیر از کشور خود متکی شوند، همچنین ملت‌های مختلف عربی از نظر گرایش‌های داخلی و مردمی هم نسبت به یکدیگر خوش‌بین نیستند که بتوانند به ارتش یکدیگر متکی باشند و از نظر ساختاری دو نیرو از دو ملت را کنار همدیگر قرار دهند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: شورای همکاری خلیج فارس بیش از چهار دهه کنار هم قرار دارند، از ابتدا قرار بود شورای همکاری خلیج فارس به عنوان شورای دفاعی فعالیت کند اما از آن جایی که نتوانستند زمینه‌ای برای تشکیل یک ارتش متحد درست کنند، به سمت همکاری‌های سیاسی و اقتصادی رفتند. در این زمینه هم بارها دچار اختلاف نظر و سلیقه فراوانی شدند که بارها سبب تعویق جلسات سران شده است.

وی اضافه کرد: شش کشور عربستان، عمان، امارات، کویت، بحرین و قطر ۴۰ سال است که با همدیگر شورای همکاری خلیج فارس را تشکیل دادند که قرار بود شورای نظامی باشد اما نتوانستند. زمانی که عربستان قصد حمله به یمن را داشت ۹ کشور را با خود همراه کرد اما این ائتلاف به زودی از هم پاشید و از بین کشورهای منطقه تنها کشور امارات باقی ماند که آنها هم در عملاًل با یکدیگر اختلاف دارند.

قنادباشی گفت: هم در تجربه، هم در پژوهش‌های صورت گرفته و هم به دلیل گرایش‌های ملت‌های عربی علیه همسایگان خود و گرایش‌های ضد همسایگی، راه‌اندازی ناتوی عربی به معنای واقعی وجود ندارد به خصوص اینکه قرار بر این باشد که فرماندهی این نیروها در اختیار یک نیروی همسایه قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: ناتوی عربی به این معنا است که یک کشور از بخشی از استقلال خود در عرصه نظامی صرف نظر کند و استقلال خود در فرماندهی نیروی نظامی را به کشور دیگری واگذار کند. این در حالی است که چنین مسئله‌ای از جانب دیکتاتورها پذیرفته نیست که بخشی از فرماندهی نیروهای نظامی خود را در اختیار کشور دیگری قرار دهند.

ارتباط ناتوی عربی با پروژه ایران هراسی

این کارشناس مسائل خاورمیانه یادآور شد: اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها پیوسته علاقه‌مند هستند که برای برقراری امنیت در منطقه سازوکاری ایجاد کنند که هزینه آن توسط کشورهای منطقه پرداخت شود. آنها می‌خواهند هزینه‌ای نپردازند و تلفاتی ندهند و خود به خود بتوانند منافعشان از طریق یک سامانه، اتحاد و پیمان نظامی که ایجاد می‌کنند امنیت منطقه را به نفع خود تضمین کنند.

وی گفت: نگاه آمریکا و اسرائیل بر این است که ایران محور یک سری حرکت‌های ضد صهیونیستی و ضد استعماری در منطقه است و مجموع کشورهای محور مقاومت باید با کشورهای همسایه خود روبه‌رو شوند. از این رو قبل از اینکه نیروهای اسرائیل و آمریکا بخواهند با آنها درگیر شوند کشورهای منطقه باید در نبرد سیاسی و نظامی با کشورهای مقاومت قرار داشته باشند.

قنادباشی تصریح کرد: در واقع ناتوی عربی یک رؤیای اسرائیلی و آمریکایی است برای اینکه بدون هزینه و به خیال خود ایران را توسط کشورهای منطقه مهار کنند. این در حالی است که چنین رویایی محقق نخواهد شد اما آنها تبلیغات خود را انجام می‌دهند و پیوسته کوشش می‌کنند ایران را یک کشور سلطه‌گر، استعمارگر و امپراتوری معرفی کنند تا اینکه ذهنیت‌های کشور عربی علیه ایران برای تشکیل رؤیای ناتوی عربی بسیج شود.

ایران تنها بهانه شکل‌گیری ناتوی عربی نیست

وی ادامه داد: پیوسته آمریکایی‌ها در صدد هستند امنیت منطقه توسط نیروهای منطقه‌ای تأمین شود. آنها برای تضمین روند انتقال نفت ناگزیر باید سامانه‌ای ایجاد کنند یا حضور نظامی خود را از طریق ناوهایی که در منطقه دارند، نشان دهند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ایران تنها بهانه شکل‌گیری ناتوی عربی نیست بلکه اگر ملت عربستان بپاخیزد و خواستار خط نفت از طرف غرب باشد، باید نیروی نظامی آن‌ها مردم را سرکوب کند همان‌گونه که شیعیان عربستان را سرکوب کردند، همچنین ملت عراق باید به پاخیزد و خواستار خروج نیروهای آمریکایی باشد و آن‌ها را سرکوب کند و از دید آن‌ها حافظ روند انتقال نفت و منافع آنها در کل منطقه باشد و طبیعی است که مهم‌ترین نگرانی آنها از جانب ایران و محور مقاومت است.

کد خبر 593049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.