عملیات نصر ۶؛ حماسه رزمندگان ارتشی در ارتفاعات میمک

دهم مردادماه، سالروز اجرای عملیات نصر ۶ در ارتفاعات میمک است، در این عملیات که با دست‌یابی به اهداف تعیین‌شده به پایان رسید، رزمندگان نیروی زمینی ارتش، نفس دشمن را به شماره انداختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رزمندگان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، روز دهم مردادماه سال ۱۳۶۶ به منظور پاسخگویی به شرارت‌های آمریکا در خلیج فارس و با هدف انهدام نیروهای دشمن و بیرون راندن آنها از ارتفاعات میمک، عملیات نصر ۶ را اجرا کردند.

در این عملیات که از سنگین‌ترین نبردهای انجام شده در ارتفاعات میمک در طول سال‌های دفاع مقدس است، تپه‌های ۶۷۰، ۶۴۲، کله قندی و قسمتی از تپه شهدا به دست نیروهای خودی افتاد، ۱۱ تیپ عراقی متحمل تلفات و ضایعاتی از ۳۰ الی ۹۰ درصد شدند و ۱۵ هزار نفر از نیروهای عراقی کشته و یا زخمی شدند که فرمانده تیپ یک کماندوی سپاه یکم عراق از جمله کشته‌شدگان بود. همچنین ۱۰۲ عراقی دیگر به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند.

عملیات نصر ۶ پس از ۱۳ روز نبرد مداوم، با ایثارگری و خلق حماسه‌های فراموش نشدنی توسط سربازان و رزمندگان نیروی زمینی ارتش، تمام اهداف از پیش تعیین شده تصرف شد و تلفات و ضایعات سنگینی به ارتش متجاوز عراق وارد آمد.

خلبانان شجاع هوانیروز در این عملیات، با به‌کارگیری ۳۰ فروند بالگرد و انجام ۳۵۰ ساعت پرواز، ۳۷۵ رزمنده مجروح را تخلیه، ۴۴۶ رزمنده را هلی‌برن و ۲.۵ تن مهمات و اقلام آمادی را جابه‌جا کردند.

ستوان‌یکم محمد حسینی، افسر اطلاعات تیپ و ستوان‌دوم توپخانه حسن محمدی‌کیا، معاون گروهان تکاور تیپ در عملیات نصر ۶ از جمله شهدای این عملیات بودند.

ارتفاعات میمک از ارتفاعات بسیار مهم و راهبردی مرزی ایران با عراق و نخستین منطقه از خاک ایران بود که پیش از آغاز رسمی جنگ ایران و عراق از سوی ارتش بعث عراق اشغال شد.

کد خبر 592924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.