همکاری خانه ریاضیات اصفهان با نمایشگاه سلامت و فیزیک

جمعی از استادان دانشگاه صنعتی اصفهان و اعضای خانه ریاضیات، از نمایشگاه سلامت و فیزیک بازدید کردند.

به گزارش ایمنا، جمعی از اعضای خانه ریاضیات و استادان هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان از نمایشگاه سلامت و آزمایشگاه‌های علمی آن دیدار کردند.

دو نمایشگاه سلامت و دنیای شگفت‌انگیز فیزیک در محل اداره توسعه فرهنگ سلامت از بخش‌های متنوع شامل آشنایی با مواد غذایی، بیماری‌ها، داروها و سلول‌های بنیادی تشکیل شده و آزمایشگاه فیزیک نیز با اتاق‌های صدا، نور، کهکشان، الکترومغناطیس و آینه، محیط علمی جالبی را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است.

علی رجالی، استاد دانشگاه و عضو هیئت مؤسس خانه ریاضیات اصفهان در این بازدید اظهار کرد: درگیر کردن افراد با علم به وسیله نمایشگاه، کمک زیادی به درک و پیشرفت آن‌ها می‌کند. اگر تلاش کنیم همکاری مشترک بین خانه ریاضیات و این نمایشگاه صورت بگیرد، می‌توانیم فعالیت‌های عملی بیشتری را در این زمینه انجام بدهیم.

وی افزود: متأسفانه امروزه در مدارس ما بیشتر به جنبه‌های تئوری پرداخته می‌شود؛ اگر مکانی وجود داشته باشد که دانش‌آموز آنچه را به صورت تئوری می‌آموزد به صورت عملی و آزمایشگاهی آموزش ببیند به درک مطلب کمک کرده و موجب افزایش علاقه‌مندی به علوم می‌گردد.

عضو هیئت مؤسس خانه ریاضیات اصفهان گفت: مسائل ورود به دانشگاه و آزمون‌های خاص دیگری باعث شده‌اند همه کنکوری درس بخوانند و نتوانند علوم را به صورت آزمایشی بیاموزند. نقش خانواده‌ها این است که بدانند اگر دانش‌آموزی، موضوع علمی را خوب درک کند، می‌تواند در آزمون‌ها و شرایط متفاوت بهتر عمل کند و به روند آموزش خود کمک بسیاری خواهد کرد.

رجالی تصریح کرد: اطلاع‌رسانی از راه‌های مختلف، به‌خصوص ارتباط با معلمان می‌تواند به این موضوع بهتر کمک کند. امیدواریم این مرکز، ثابت و بزرگ‌تر شود و ما در دانشگاه صنعتی و خانه ریاضیات، تمام تلاش خود را در این راستا انجام خواهیم‌داد.

آموزش در کنار تفریح از اهداف نمایشگاه سلامت و فیزیک

کیوان سامانی عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان خاطرنشان کرد: قسمت نمایشگاه فیزیک با طراحی صحیح، وجود راهنمایان مسلط و چینش منظم، می‌تواند جذابیت زیادی از سوی دانش‌آموزان و حتی خانواده‌های آن‌ها داشته باشد.

وی افزود: برای افزایش علاقه دانش‌آموزان به دروسی مانند ریاضی و فیزیک، نیاز است که آن‌ها کاربرد این علوم را بیشتر در زندگی خود ببینند. وجود نمایشگاه‌هایی که افراد بتوانند وسایل جالب آزمایشگاه فیزیک را از نزدیک ببینند و علاوه بر تفریح، بیاموزند نیز مؤثر خواهد بود.

وی تصریح کرد: متأسفانه ارتباط بین دانشگاه و جامعه ضعیف شده‌است و کاربرد علوم پایه در زندگی، زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد. ما در دانشگاه صنعتی با فعالیت‌هایی مانند دعوت دانش‌آموزان دبیرستانی در روز فیزیک، برگزاری باشگاه فیزیک که شامل مسابقه و برنامه‌های متنوع دیگری نیز هست و فعالیت‌های خانه فیزیک توانسته‌ایم تا حدی جذب مخاطب داشته‌باشیم که البته این نوع رویدادها باید افزایش پیدا کند.

وی ضمن اشاره به عدم انگیزه برخی دانش‌آموزان برای یادگیری درس ریاضی و فیزیک خاطرنشان کرد: برای کسانی که به درس ریاضی و فیزیک علاقه‌ای ندارند باید برنامه‌های عمومی برگزار شود که به تنهایی از عهده خانه ریاضیات برنمی‌آید و نیاز است با همکاری شهرداری و برگزاری رویدادها در محیط‌های پر رفت‌وآمد شهری و نه صرفاً دانشگاه‌ها، منتظر بازخوردهای خوبی از چنین رویدادها باشیم.

هاجر ابراهیمی رئیس اداره توسعه فرهنگ سلامت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز خاطرنشان کرد: نمایشگاه سلامت و فیزیک در اصفهان بسیار ویژه است و نمونه مشابهی ندارد. جذابیت خاص آن با توجه به طراحی و جلوه‌های بصری ویژه‌ای که دارد، هر بیننده‌ای را می‌تواند به وجد آورد. این نمایشگاه ویژه اقشار مختلف سنی از دبستان تا دبیرستان و حتی خانواده‌ها و دانشگاهیان طراحی شده است.

کد خبر 592912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.