شعب ویژه رسیدگی به دعاوی شرکت‌های دانش‌بنیان تأسیس شد

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به ضرورت افتتاح شعب ویژه رسیدگی به دعاوی مرتبط با شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: عمل به تکلیف قانونی و رسیدگی تخصصی و با نگاهی علمی و فناورانه درخصوص پرونده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ما را برآن داشت تا این شعب اختصاصی را تأسیس کنیم.

به گزارش ایمنا به نقل از میزان، علی القاصی درباره ضرورت و اهمیت افتتاح شعب ویژه رسیدگی به دعاوی مرتبط با شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: این شعب را در راستای وظیفه‌ای که قانون‌گذار در ماده ۹ قانون جهش دانش‌بنیان که یک ماه پیش توسط مجلس تصویب و ابلاغ شد، راه‌اندازی کردیم.

وظایف شعب ویژه رسیدگی به دعاوی شرکت‌های دانش‌بنیان

وی افزود: در ماده ۹ این قانون، وظایفی برعهده قوه قضائیه گذاشته شده مبنی بر اینکه برای حل و فصل دعاوی مربوط به شرکت‌های دانش بنیان و رسیدگی به امور علمی و فناورانه آن‌ها، شعب ویژه و خاصی هم در شوراهای حل اختلاف و هم در دادگاه‌ها اختصاص پیدا کند.

رئیس کل دادگستری استان تهران تصریح کرد: در راستای تحقق و اجرای این وظیفه قانونی، روز چهارشنبه بیست و سوم تیرماه با دعوت از معاون علمی رئیس جمهور، شعب ویژه و تخصصی رسیدگی به شرکت‌های دانش بنیان رسماً افتتاح شد.

وی با بیان اینکه در دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران، شعبه‌ای را به‌عنوان شعبه اصلی برای رسیدگی به این دعاوی اختصاص داده شده است، گفت: دو شعبه نیز در شورای حل اختلاف برای حل و فصل اینگونه دعاوی اختصاص یافته است.

القاصی گفت: از این پس قرار است درباره پرونده‌های این دعاوی مستقیماً در همین شعب چه در شورا و چه در دادگاه، با نگاهی تخصصی و رسیدگی حرفه‌ای و تصمیم‌گیری شود تا در ارتباط با این شرکت‌ها، با رعایت انصاف و عدالت، از آنها حمایت قانونی صورت پذیرد.

وی درباره بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال جاری نیز، اظهار کرد: تلاش شده است تا در راستای تحقق شعار سال، از شرکت‌های دانش بنیان به تناسب و براساس مناسبت‌های مختلف، بازدیدهای میدانی انجام شود که ضمن این بازدیدها با استماع مشکلات حقوقی و برخی مسائل در مسیر تولید راهکارهایی ارائه شود و در برخی موارد نیز موضوع برای طرح در ستاد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دادگستری استان تهران ارجاع داده می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به اینکه تاکنون از چهار شرکت دانش‌بنیان در استان بازدید داشته است، تصریح کرد: یک مورد در شهرستان‌های تهران بود که پیش از هفته قوه قضائیه انجام شد و در جریان بازدید از پارک علم و فناوری پردیس نیز، سه شرکت دانش بنیان مورد بازدید قرار گرفت.

وی افزود: آنچه ما را بر آن داشت تا این شعب اختصاصی را تأسیس کنیم، نخست عمل به تکلیف قانونی و دوم رسیدگی تخصصی و با نگاه علمی و فناورانه در خصوص پرونده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان بود.

القاصی گفت: با راه‌اندازی این شعب، دریک مدار قانونی و با نگاه حمایتی به نحوی تصمیم‌گیری شود که به فعالیت‌های این حوزه آسیبی وارد نشود و تصمیمات قضائی و اقدامات قانونی، در مسیر رشد و ارتقای این شرکت‌های قرار گیرد.

کد خبر 592823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.