تاکید معاون وزیر کشور بر اتخاد تمهیدات لازم برای پیشگیری از وقوع سیل

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در پی هشدارهای اخیر سازمان هواشناسی مبنی بر بارش‌های رگباری و احتمال وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در برخی استان‌ها، بر اتخاذ تمهیدات لازم برای پیشگیری از وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی در مناطق مستعد شهری و روستایی توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تاکید کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، مهدی جمالی‌نژاد اظهار کرد: لازم است شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از تأسیسات کنترل سیلاب، پل‌ها و ابنیه فنی احداث‌شده بازدید مستمر داشته باشند و نقاط بحرانی شهرها و روستاها از منظر آسیب‌پذیری از سیلاب‌های احتمالی و رفع مشکلات فنی و نواقص شبکه جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی شناسایی شود و اقدامات لازم برای رفع مشکلات و موانع فنی تأسیسات مذکور صورت گیرد.

وی با اشاره به نظریه معاونت حقوقی ریاست جمهوری مبنی بر مسئولیت وزارت نیرو در خصوص لایروبی رودخانه‌ها، مسیل‌ها و انهار و ترمیم دیواره‌های ساحلی در مناطق شهری، تاکید کرد: به‌منظور پیشگیری از وقوع سیل و مدیریت سیلاب و رودخانه‌های عبوری از شهرها و روستاها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ضرورت دارد با محوریت معاونت‌های هماهنگی امور عمرانی استانداری‌ها اقدامات لازم و قانونی را در همکاری و تعامل مستمر با واحدهای تابعه وزارت نیرو در زمینه لایروبی رودخانه‌ها، مسیل‌ها و انهار و ترمیم دیواره‌های ساحلی به عمل آورند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه احتمال بارش‌های دیگری نیز در روزهای آینده وجود دارد، تصریح کرد: از شهرداری‌ها و دهیاری‌ها خواسته شده با ارزیابی سوابق وقوع سیل و آب گرفتگی‌های پیشین، تمهیدات و پیش‌بینی‌های لازم برای بسیج منابع و امکانات، تجهیزات و ماشین‌آلات عمرانی و خدماتی به‌ویژه در مناطق دارای خطرپذیری بالاتر ازجمله مسیل‌ها و رود دره‌ها را به‌عمل آورند.

وی گفت: اطلاع‌رسانی مؤثر از سوی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به ساکنان مناطق نزدیک و همجوار بستر مسیل‌ها، انهار و رودخانه‌ها در محدوده و حریم شهرها و محدوده روستاها که امکان بروز حادثه در آنها وجود دارد باید انجام بگیرد و باید همکاری مستمری از سوی مدیریت شهری و روستایی با صداوسیمای استان‌ها و خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استانی و محلی در این زمینه برای اطلاع رسانی سریع به مردم در خصوص بروز حوادث احتمالی صورت گیرد.

جمالی‌نژاد ادامه داد: سازوکارهای لازم در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای همکاری در امور پیشگیرانه و مقابله با سیلاب در شهرها و روستاها و برگزاری منظم جلسات ستاد مدیریت بحران شهرداری و کمیته‌های تخصصی ذیل ستاد دیده شود.

وی افزود: وضعیت مخاطرات سیلاب‌های شهری اتفاق افتاده در دست بررسی‌های کارشناسی است و برنامه لازم برای پیشگیری و مقابله با سیلاب‌های شهری به‌زودی ابلاغ می‌شود.

کد خبر 592777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.