تاثیر گرمای هوای اصفهان بر کاهش باران

مدرس دانشگاه علمی‌کاربردی گفت: هوای اصفهان بسیار گرم است، به همین دلیل زمانی که ابرها به این منطقه می‌رسند زمین رطوبت ابرها را جذب می‌کند در نتیجه هوا شرجی می‌شود ولی باران نمی‌بارد.

فرزاد حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص گل‌آلود بودن سیلاب در استان اصفهان، اظهار کرد: خاک این منطقه خشک است و در فصل تابستان نیز این مسئله تشدید می‌شود در نتیجه خاک سطحی به آسانی فرسایش پیدا می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: زمانی که باران‌های شدید رخ می‌دهد به جهت اینکه آب فرصت کافی برای نفوذ در خاک ندارد، جریان پیدا می‌کند و تمام لایه سطحی خاک را همراه خود به حرکت درمی‌آورد در نتیجه سیلابی گل‌آلود جاری می‌شود؛ این سیلاب‌ها باعث می‌شود بخش حاصلخیز مراتع از بین برود.

این مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرداری مهاباد با بیان اینکه فرسایش یک پدیده طبیعی است و در تمام نقاط کره زمین رخ می‌دهد گفت: فرسایش زمانی مشکل‌ساز می‌شود که مقدار فرسایش از تولید بیشتر شود؛ از آن پس پدیده فرسایش زیان‌بار می‌شود. به دلیل نداشتن زیرساخت‌های لازم جهت کنترل سیلاب و پیشگیری از فرسایش خاک در استان اصفهان میزان فرسایش از تولید خاک به مراتب بسیار بیشتر است؛ همچنین گرم و خشک بودن این منطقه مشکل خاک‌سازی را تشدید می‌کند.

حیدری ضمن بیان اینکه تغییر کاربری اراضی موجب بروز سیلاب‌های خطرآفرین می‌شود، تصریح کرد: تغییر کاربری غیر اصولی باعث می‌شود سطح نفوذپذیر خاک کاهش و شرایط ایجاد رواناب تشدید شود.

وی درخصوص ارتباط پوشش گیاهی و سیلاب مطرح کرد: پوشش گیاهی ظرفیت نگهداری بخشی از بارندگی را درون خود دارد، همچنین وجود هر بوته در مسیر جریان آب باعث دو شاخه شدن جریان آب و در نتیجه پراکنده شدن آن می‌شود و با پراکنده شدن آب سرعت جریان آب کاهش، میزان نفوذپذیری خاک افزایش و احتمال وقوع سیلاب کاهش پیدا می‌کند.

این مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرداری مهاباد در رابطه با علت سیلاب‌هایی که به‌تازگی در کشور رخ داده است، گفت: مهم‌ترین دلیل وقوع این حادثه طبیعی ایجاد بارش در یک بازه زمانی کوتاه است، در این شرایط فرصت کافی جهت نفوذ آب در خاک وجود ندارد و بعد از مرطوب شدن سطح خاک، آب به سرعت جاری می‌شود. تشدید سیلاب‌ها و خسارات به وجود آمده در پی آن ناشی از تغییراتی است که توسط انسان‌ها به‌وجود می‌آید.

حیدری درخصوص کمبود بارندگی در استان اصفهان عنوان کرد: هوای اصفهان بسیار گرم است، به همین دلیل زمانی که ابرها به این منطقه می‌رسند زمین رطوبت ابرها را جذب می‌کند در نتیجه هوا شرجی می‌شود ولی باران نمی‌بارد؛ وجود صنایع در اطراف اصفهان، استفاده از اتومبیل شخصی و وسایل گرمایشی گرمای هوا را تشدید می‌کند.

کد خبر 592647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.