ایجاد شهرهای اسفنجی برای مقابله با سیل

تغییرات اقلیمی همواره به وقوع رویدادهای ناگواری نظیر سیل در نقاط مختلف دنیا منجر می‌شود و همین امر، آمادگی شهرها برای مبارزه با این وقایع را به یک ضرورت تبدیل می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه وقایع ناشی از تغییرات اقلیمی گریبانگیر اغلب ساکنان زمین شده و اثراتی جبران‌ناپذیر از خود به جا گذاشته است. در همین راستا، مدیران در سراسر دنیا می‌کوشند رویکردهایی برای افزایش تاب‌آوری شهرها در مقابل این وقایع به ویژه سیل پیاده کنند تا شهرها و ساکنان آن‌ها را از تهدیدهای ناشی از آن حفظ کنند. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در این زمینه پیاده شده، ایجاد شهرهای اسفنجی بوده است که در آن، مناطق شهری به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که بیشترین میزان آب باران را به خود جذب کند و مانع از سرریز شدن آن در معابر شهری شود که این امر به سهم خود می‌تواند احتمال وقوع سیل را به حداقل برساند.

ایجاد شهرهای اسفنجی برای مقابله با سیل

آروپ، یک شرکت خدماتی چندملیتی که در زمینه برنامه‌ریزی، مدیریت پروژه، خدمات مشاور، طراحی سازه، معماری و مهندسی عمران فعالیت می‌کند، در یکی از تحقیقات خود تعداد هفت شهر اسفنجی را از سراسر دنیا مورد بررسی قرار داد تا توانایی آن‌ها در مدیریت آب باران را محک بزند. میزان مقاومت این شهرها در مقابل سیل بر مبنای مؤلفه‌های مختلف نظیر میزان فضاهای سبز، کیفیت خاک و آب آن‌ها از یک درصد تا صد درصد ارزیابی شد و در نهایت، اوکلند در نیوزلند به عنوان اسفنجی‌ترین و در نتیجه مقاوم‌ترین شهر لیست در مقابله با سیل شناخته شد.

شهرهای اسفنجی، همان‌طور که از نام آن‌ها پیدا است، قابلیت‌های زیادی دارد که مانند اسفنج آب باران را در خود ذخیره می‌کند و مانع از جاری شدن آن در معابر می‌شود و همین امر، احتمال وقوع سیل را به حداقل می‌رساند.

ایجاد شهرهای اسفنجی برای مقابله با سیل

تغییرات اقلیمی، احتمال بارش باران‌های سیل‌آسا را به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد، اما شهرهای اسفنجی با سطوح نفوذپذیر خود نظیر پارک‌ها، درختان و دریاچه‌ها مانند اسفنج آب را به خود جذب می‌کند و از این طریق، مانع از وقوع سیل می‌شود.

آروپ با استفاده از هوش مصنوعی و سیستم تجزیه و تحلیل زمین، به بررسی هفت شهر اسفنجی مهم دنیا پرداخت تا میزان تاب‌آوری آن‌ها را در مقابل بارش شدید باران مورد ارزیابی قرار دهد. نتیجه تحقیقات انجام شده توسط این شرکت که به صورت یک گزارش جامع در ماه مارس ۲۰۲۲ منتشر شد، نشان داد که طراحی شهرها نقش مهمی در تاب‌آوری آن‌ها در مقابل بارش باران و وقوع سیل ایفا می‌کند.

به عنوان مثال، در اوکلند اغلب سازه‌ها از ارتفاع کمی برخوردار است و فضاهای وسیع‌تری بین آن‌ها وجود دارد، حال آن‌که سراسر شهرهای چین را آسمان‌خراش‌هایی با کمترین فضای خالی موجود فرا گرفته است. آروپ در تجزیه و تحلیل میزان تاب‌آوری شهرها در مقابل سیل، سه فاکتور اصلی یعنی قابلیت جذب آب از طریق فضاهای سبز و آبی شهری نظیر چمن‌زارها، درختان و دریاچه‌ها، نوع خاک و گیاهان در حال پرورش و در نهایت، میزان آب جاری شده روی زمین‌ها و معابر را مورد توجه قرار داد.

ایجاد شهرهای اسفنجی برای مقابله با سیل

در سیستم تجزیه و تحلیل زمین، تصاویری ماهواره‌ای با کیفیت بالا از فضاهای سبز و آبی، زیرساخت‌های بتنی نظیر سازه‌ها و معابر آسفالتی در یک فضای شهری ویژه مورد بررسی قرار گرفت. علاوه بر این، محققان شرکت آروپ به تجزیه و تحلیل سایر مولفه‌ها مانند کیفیت خاک پرداختند تا میزان جذب آب در هر شهر را مشخص کنند و به سطح اسفنجی بودن آن امتیاز بدهند. نتیجه این تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که اوکلند با قدرت جذب ۳۵ درصدی آب جایگاه اول شهرهای مورد بررسی را به خود اختصاص داد و پس از آن، نایروبی در کنیا با میزان جذب ۳۴ درصدی، سنگاپور (۳۰ درصد)، نیویورک در آمریکا (۳۰ درصد)، بمبئی در هندوستان (۳۰ درصد) شانگهای در چین (۲۸ درصد) و لندن در انگلستان با قدرت جذب ۲۲ درصدی آب باران به خود به ترتیب جایگاه‌های دوم تا هفتم را از آن خود کرد.

ایجاد شهرهای اسفنجی برای مقابله با سیل

سیستم‌های مدیریت آب باران در سراسر شهر و وجود پارک‌های بسیار بزرگ از مهم‌ترین ویژگی‌های اوکلند به حساب می‌آید که آن را به اسفنجی‌ترین شهر جهان تبدیل کرده است. نایروبی به خاطر داشتن یک پارک ملی در حومه خود که میزبان شیرها و زرافه‌های بی‌شمار است، توانست در رقابت به عنوان نفوذپذیرترین شهر لیست نسبت به آب باران شناخته شود. محققان آروپ علت اسفنجی بودن لندن، به عنوان هفتمین شهر اسفنجی در لیست را به غنی بودن خاک در آن نسبت دادند که به جذب آب کمک زیادی می‌کند.

محققان در پایان گزارش خود افزودند که هر چه شهرها فضاهای سبز، چمن‌زارها و بام‌های سبز خود را افزایش دهند، به اسفنجی بودن آن کمک زیادی می‌کنند و می‌توانند در مقابل وقوع سیل، بیشترین مقاومت را از خود نشان دهند.

ایجاد شهرهای اسفنجی برای مقابله با سیل

کد خبر 592641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.